Thörn t2 spindelmotor problem med start

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Thörn t2 spindelmotor problem med start

Inlägg av helipop »

Smällde ett gäng säkringar idag med thörnen, den har inte startats på ett tag men funkade innan. Jag skruvade loss påslaget och konstaterade att kabelisoleringen var av den gamla murkna typen. Så jag har pillat lite med det. Typ klippt av, skalat nya fräsha ändar för att sen försöka koppla in den igen, men den åt säkringar ändå. Så jag har bypassat från huvudströmbrytaren för att kolla så att motorn inte var bränd, även kollat okulärt i motorn. Det såg okay ut. Men när jag kopplade in linjerna och försökt starta med huvudströmbrytaren så hörde man surrande och såg att motorn vibrerade lite utan rotation, stängde av snabbt och vände två faser, men samma surr.

Mätte motståndet mellan de olika ingångarna i motorn och alla visade på 21,1ohm typ. Det är ju en klenare motor då det är en liten slip. Den är märkt 220/380 men enligt schema så är det bara tre linjer rakt in. Kan inte utläsa någon form av y/d start på schemat.

Vad göra?

Det är förresten fyra ledare från kabel, jord, brun, svart, blå. Men blå förr i en fyrledad betyder inte per automatik samma som neutralledare va?! Kan man någonsin koppla in två faser och en neutral i en motor?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Thörn t2 spindelmotor problem med start

Inlägg av prototypen »

Känns som du har en fas borta.

Protte
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Thörn t2 spindelmotor problem med start

Inlägg av helipop »

Lägesrapport

Igårkväll så plockade jag av huvudet på slipen, drog ut kabeln som går genom halsen ner in till stativet eller vad man ska kalla det. Det var ett kabelbrott där. Förmodligen så har halsen som kan glida upp och ner klämt kabeln. Jag mätte iof innan isärtagning med summerfunktionen på fluke-multin mellan alla ledare, och det visade ingen kontakt mellan kablarna då. Men uppenbarligen så var det ändå ett problem under 400V spänning. Aja ny kabel nu, så nu finns det ström till alla linjer. Och motorn fungerar klanderfritt. Så alltså var det nog som du sa (protte), när jag sköt en säkring så att det bara var två faser kvar så visste väl inte motorn åt vilket håll den skulle snurra, utan stod istället och brummade i 50hz mellan två lägen.. Nu är man en erfarenhet rikare.

Case closed
Skriv svar