Småskalig elproduktion med både Vindkraftverk och Solceller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Vind
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 april 2011, 07:26:52

Småskalig elproduktion med både Vindkraftverk och Solceller

Inlägg av Vind »

Hur undvika ö-drift.
Har ett gårdsvindkraftverk på 15kW som idag producerar el till min fastighet. När det producerar mer än jag förbrukar så matar den ut överskottet på nätet.
Har nu även planer på att skaffa solceller, ca 15kW. Jag kommer då att ha två producenter inne på mitt fastighetsnät. Båda behöver el från något "nät" för att fungera.
Detta för att de skall sluta fungera vid olika typer av elbortfall på "nätet". Man vill ju inte mata ut ström om någon har brutit strömmen för att jobbar på nätsidan.

Problemet som nu kan uppstår är att jag har två produktionsanläggningar som teoretiskt skulle kunna driva varandra och även mata ut ström på "nätet" när det är elbortfall på "nätet".

Min fundering är om detta överhuvudtaget är ett problem? Kan mitt problem överhuvudtaget uppstå eller kommer mina producenter känna av när det riktiga "nätet" försvinner?

Om situationen kan uppstå finns det då någon teknisk lösning för att detektera om det finns el i "Nätet" eller inte? Detta för att sedan kunna stänga av mina producenter.

Tacksam för alla kloka och finurliga tankar och lösningar på detta.
//Vind
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Småskalig elproduktion med både Vindkraftverk och Solcel

Inlägg av TomasL »

Man sätter väl en speciell typ av frånskiljare mellan nätet och din fastighet.
Du får prata med din nätleverantör om detta.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Småskalig elproduktion med både Vindkraftverk och Solcel

Inlägg av Anders Olsson »

Normalt har man elektronik som kopplar bort elproduktionen om frekvensen avviker mer än en halv procent ungefär.
Elektroniken till solcellerna lär ha den funktionen inbyggd men har du mot förmodan inte redan en sådan manick till vindkraftverket så ska du installera en sådan snarast.

Det som händer om kopplingen till elnätet faller bort är att frekvensen sticker iväg åt ena eller andra hållet eftersom det är ytterst osannolikt att din elproduktion exakt motsvarar förbrukningen. Resultatet blir att dina elproducenter kopplas bort omgående.

En del elektronik av senare årsmodell till solcellsanläggningar avsedda att köras mot batteri har för övrigt intressanta funktioner.
Dom kan till exempel ställas in att aldrig mata ut effekt på elnätet utan att bara precis balansera lasten, eller att förstärka det lokala nätet genom att tillföra extra effekt vid hög belastning.
Hade jag installerat solceller på vår gård hade den senare varit en högintressant funktion då man potentiellt kunde hoppa ner i mätarsäkringar ett eller två hack, vilket skulle spara mer pengar än vad solelen genererade.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Småskalig elproduktion med både Vindkraftverk och Solcel

Inlägg av NULL »

Vad kan en sån manick kosta?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Småskalig elproduktion med både Vindkraftverk och Solcel

Inlägg av Gizmo »

Har inga tips på exakt vilken regulator du ska ha, men det finns de som har ingångar från mer än två strömkällor och som kan switcha mellan dessa också.

Och ja. Du kan inte bara koppla dem parallellt. Måste vara nån slags "backkoppling" eller regulator som sköter det.

Under 1986 fick jag förmånen att besöka Vattenfalls 120-meter höga testvindkrafterk på Näsudden, Gotland. Efter att ha besökt toppen av tornet (det var hiss inuti!) så berättade en av teknikerna att en helg så hade de fått väldigt konstiga data från vindkraftverket, det visade negativa siffror vilket var udda. Det visade sig att delen som skulle sett till att det matade ut ström på nätet var felaktig och istället hade kraftverket gått så som världens största propeller och fläktat runt luft en hel helg...
Det här bör ha hänt 84 eller 85, tror inte de berättade nått om det för media :)

För övrigt är jag nyfiken på vad du har för vindkraftverk? Har du några bilder eller några data på det? Och hur hög är masten det sitter på?
Lät på beskrivningen som om ditt vindkraftverk funkar bra! Har läst i så många olika forum om folk som köpt ett mindre vindkraftverk och sedan blivit besvikna, därav extra nyfiken.
tradman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2017, 12:48:46

Re: Småskalig elproduktion med både Vindkraftverk och Solcel

Inlägg av tradman »

SMA (och säkert flera andra, men jag har tittat på dem eftersom de direkt kan kommunicera med våra SMA solinvertrar) har batteriinvertrar som jag tror kan användas som "effektreserv", dygnslager och även för att köra en anläggning i kontrollerad ö-drift. Det senare kräver naturligtvis att den kan frånskiljas från nätet på föreskrivet sätt, i likhet med annan reservkraft.
Skriv svar