felkoder tvättmaskin kolbyte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
guckrum
Inlägg: 1686
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

felkoder tvättmaskin kolbyte

Inlägg av guckrum »

Är det någon som vet varför tvättmaskiner (min och andra enligt Internet) inte ger en felkod när motorkolen är slut?

Min maskin (Bosch maxx7) visade felkod som direkt pekade på en tops som fastnat i pumpen. Så rensa pumpen och reseta felkoden - men sedan när jag skulle köra maskinen så roterade inte trumman längre. Det visade sig efter en mycket närmare titt att kolen bara hade någon millimeter kvar, och efter byte är maskinen som ny. När kolen är slut kör den alltså glatt igenom programmen utan att klaga, och trumman står still hela tiden, medan för andra fel så är den ganska specifik. Man undrar varför det är så.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: felkoder tvättmaskin kolbyte

Inlägg av Klas-Kenny »

Antagligen för att det är en operation de vill att du ska ta in en reparatör för...
guckrum
Inlägg: 1686
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: felkoder tvättmaskin kolbyte

Inlägg av guckrum »

Jo, det har nog med det att göra, och bråttom blir det med lagningen, för trots att maskinen vet att den inte kan centrifugera så drar den sig inte för att dränka min tvätt med kallvatten. :doh:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: felkoder tvättmaskin kolbyte

Inlägg av arvidb »

guckrum skrev:Min maskin (Bosch maxx7) visade felkod som direkt pekade på en tops som fastnat i pumpen.
Haha, hade den verkligen en specifik felkod för just tops som fastnat i pumpen? Och en annan för gem då eller? :twisted:

Nä, skämt åsido, jag kan förstå om maskinen inte larmar specifikt för "Kolen är slut", men en allmän "Motorfel"-kod borde det ju finnas. Men det kanske inte behövs någon sensor för trumrotation under normal drift? I så fall blir det kanske en svårmotiverad kostnad att installera en sådan enbart för att detektera feltillstånd?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: felkoder tvättmaskin kolbyte

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och BH-byglar borde väl generera ett SMS direkt. :wink:
Skriv svar