Reläfråga
Reläfråga
Hej på er alla!
Jag har en gammal trädgårdstraktor med tillhörande dödmansbrytare lite här och där...
Då tändningslåset var trasigt, så har jag kopplat en startknapp och en killswitch.
Motorn stängs av med att man jordar en kabel.
Nu till problemet.
Det sitter en eftermonterad bränslepump.
Idag styrs denna med en vanlig av/på-knapp.
Jag vill att bränslepumpen ska sluta gå när jag aktiverar killswitchen.
Men hur gör jag när killswitchen är en jorpunkt?
Kan man använda ett växlande relä?
Hur kopplar man reläet isåfall?
Mvh
R
Jag har en gammal trädgårdstraktor med tillhörande dödmansbrytare lite här och där...
Då tändningslåset var trasigt, så har jag kopplat en startknapp och en killswitch.
Motorn stängs av med att man jordar en kabel.
Nu till problemet.
Det sitter en eftermonterad bränslepump.
Idag styrs denna med en vanlig av/på-knapp.
Jag vill att bränslepumpen ska sluta gå när jag aktiverar killswitchen.
Men hur gör jag när killswitchen är en jorpunkt?
Kan man använda ett växlande relä?
Hur kopplar man reläet isåfall?
Mvh
R
Re: Reläfråga
Välkommen!
Ja, finns ett par varianter.
Ett ex. Koppla plus till 86 och 30, dödbrytaren till 85 och bränslepumpen till 87a.
Ja, finns ett par varianter.
Ett ex. Koppla plus till 86 och 30, dödbrytaren till 85 och bränslepumpen till 87a.
Re: Reläfråga
Tackar
Och tack för kopplingschemat.
Får testa detta imorgon. Jag återkommer
Bränslepumpen har ju en plus och en minus... kopplar jag enligt ovan. Kommer då bränslepumpen att stängas av när jag stänger motorn?
Ska bränslepumpen vara jordad som tidigare?
Mvh
R
.
Och tack för kopplingschemat.
Får testa detta imorgon. Jag återkommer
Bränslepumpen har ju en plus och en minus... kopplar jag enligt ovan. Kommer då bränslepumpen att stängas av när jag stänger motorn?
Ska bränslepumpen vara jordad som tidigare?
Mvh
R
.
-
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
- Ort: sverige
Re: Reläfråga
Man får inte koppla så det kan komma in +12V bakvägen till tändsystemet via dödarkabeln.Dödarkabeln får endast jordas i chassiet när man vill stänga av motorn-inget annat.
Plus bakvägen knäcker tändsystemet.
Plus bakvägen knäcker tändsystemet.
Re: Reläfråga
Jag hade låtit killbrytaren ge ström till bensinpump sluter batteri + och kabel till pump = ger drift tillstånd och bensin
paralellkopplat relät A1 spole(A2 jord) så det drar när killbrytaren ger ström till pumpen
Relät kopplas så Com-NC med stoppknapps funktionen fås genom när relät faller så jordas stoppkabeln
Gissar att din killbrytare sluter i driftläget och bryter stoppläget =1 pol slutande
samt att ditt relä är 1 pol växlande
(Hade killbrytaren varit 1 pol växlande hade en variant varit konstant + till bensinpump och brytaren hade i ena läget jordat stoppen =stopp i andra läget jordat pumpen=drift inget relä hade behövts)
/P
paralellkopplat relät A1 spole(A2 jord) så det drar när killbrytaren ger ström till pumpen
Relät kopplas så Com-NC med stoppknapps funktionen fås genom när relät faller så jordas stoppkabeln
Gissar att din killbrytare sluter i driftläget och bryter stoppläget =1 pol slutande
samt att ditt relä är 1 pol växlande
(Hade killbrytaren varit 1 pol växlande hade en variant varit konstant + till bensinpump och brytaren hade i ena läget jordat stoppen =stopp i andra läget jordat pumpen=drift inget relä hade behövts)
/P
Re: Reläfråga
Låter som man borde ha kvar den separata knappen för bränslepumpen.
Om man nu inte hämtar styrström från något annan ställe typ generator ... ?
Och kopplar ett vanligt relä.
Motorn stäng av när det får jord via stopbrytaren.
Alltså tvärt emot vad bränslepumpen behöver.
.
Om man nu inte hämtar styrström från något annan ställe typ generator ... ?
Och kopplar ett vanligt relä.
Motorn stäng av när det får jord via stopbrytaren.
Alltså tvärt emot vad bränslepumpen behöver.
.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Reläfråga
Använd en växlande brytare, dra bränslepumpens minus till NC tändningens dödarkabel till NO och chassiet till COM.
Bränslepumpen måste få plus från någonstans tex via en säkring.
Protte
PS tänk inte så stelbent att man måste bryta plus DS.
Bränslepumpen måste få plus från någonstans tex via en säkring.
Protte
PS tänk inte så stelbent att man måste bryta plus DS.
Re: Reläfråga
Kan du återkomma med en beskrivning hur jag ska koppla mitt relä (växlande)?
Ja bränslepumpen går via en säkring.
Växlande brytare. Menar du då ett växlande relä med 87a och 87b?
.
Ja bränslepumpen går via en säkring.
Växlande brytare. Menar du då ett växlande relä med 87a och 87b?
prototypen skrev:Använd en växlande brytare, dra bränslepumpens minus till NC tändningens dödarkabel till NO och chassiet till COM.
Bränslepumpen måste få plus från någonstans tex via en säkring.
Protte
PS tänk inte så stelbent att man måste bryta plus DS.
.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Reläfråga
Du behöver väl inget relä. En växlande brytare räcker, endera jordar den minus på pumpen och traktorn går eller så jordar den dödarkabeln och traktorn stannar.
Protte
Protte
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Reläfråga
Typ så här
P
P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reläfråga
Med risk för att jag blir totalt dumförklarad, men jag har aldrig hörts talats om en växlande brytare.
Har du en länk till en sådan?
.
Har du en länk till en sådan?
prototypen skrev:Du behöver väl inget relä. En växlande brytare räcker, endera jordar den minus på pumpen och traktorn går eller så jordar den dödarkabeln och traktorn stannar.
Protte
.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Reläfråga
Jo, vi får nog det men att göra det enkelt, du har ju föreslagit ett växlande relä, en växlande brytare har samma funktion men man måste dit med fingret för att ändra läget.
Protte
Protte
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Reläfråga
Så här då, är det enklare att förstå?
Protte
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.