Sträckkodsläsare med "minne"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Sträckkodsläsare med "minne"

Inlägg av thewho »

Hej

Inte säker på om jag satte den här tråden under rätt kategori, men vi testar såhär iaf :vissla:

Jag driver ett mindre företag (elektriker) sen början av året och vi skulle behöva modernisera många delar..
På tur nu är materialhantering för jobben som mina gubbar är ute på.

Tanken var såna där sträckkodsläsare som man läser koden och sen matar in antalet. Och om jag förstår rätt så kopplar man den till datorn när man är klar
och så fungerar den som ett tangentbord och "skriver" in all data?
Jag kikade som hastigast och såg att såna lösningar var ohyggligt dyra.. Sen tappas grejer bort och går sönder, så jag är inte så pigg på den idén.

Ett annat alternativ vore att använda Android telefoner, men jag kan inte hitta ett bra program för det.
Problemet är att jag vill föra in artiklarna direkt i faktureringsprogrammet och då måste man simulera ett tangentbord för att fylla i alla fälten.

Finns det någon här som har erfarenhet om hur andra entreprenörer har löst det här?

Kraven är:
- Läsa streckkoder
- Display med lista över artiklar som är scannade
- Knappsats för inmatning av antal
- Möjlighet att ha fler aktiva jobb
- Emulera ett tangentbord när den kopplas till en windows dator

En tanke vore att göra något eget med en läsarmodul, lcd och Arduino. Problemet är ju tiden det tar att göra.. :doh:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sträckkodsläsare med "minne"

Inlägg av TomasL »

Beroende på vad du använder för ekonomisystem, så finns det säkert stöd för streckkodsläsning i systemet. Lämpligen kontaktar du dem som levererat ditt ekonomisystem och diskuterar detta med dem.
Det branchanpassade ekonomisystem vi använder på VVS-sidan stöder streckkodsläsare, rimligen bör det finnas motsvarande på El-sidan.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Sträckkodsläsare med "minne"

Inlägg av thewho »

Visst fungerar det med läsning streckkodsläsare direkt, men jag söker en lösning för materialhanteringen ute hos kund.
Vår programleverantör har ingen Androidklient eller liknande för hantering utanför kontoret och servern programmet körs på.

Det skulle vara optimalt med ett program till mobilen som du läser streckkoderna med (kameran) och sen ansluta till en dator med t.ex bluetooth för att överföra alla artiklar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sträckkodsläsare med "minne"

Inlägg av TomasL »

Tja, nu har du inte talat om vilket system ni kör, det vi använder på VVS-sidan (Scrollan) skall klara av det, om jag förstått det hela rätt.
Vi använder dock inte själva den funktionen.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Sträckkodsläsare med "minne"

Inlägg av netrunner »

Streckkodsläsare "handskanner" finns från 100kr. http://www.ebay.com/itm/192009176441 Fungerar normalt ett som ett vanligt tangentbord och går oftast att konfigurera så att du får "enter" mellan varje inmatning. osv osv

Förslagsvis kopplar du den till en mobiltelefon som köra windows. Finns från 1000kr och om du bara ska ha den till detta så gör det ju inte någon om du köper en beg. som är låst till någon hopplöst operatör, du har ju wifi på kontoret.

Observera att en mobiltelefon med windows (!) i princip kan köra all programvara som du har i din PC och använda all hårdvara som går via USB som du kan hitta.

Förslagsvis gör du någon form av enkelt skript i Exel eller så. Du kan även dumpa information till notepad...

Ett faktiskt köpa en datasystem med lagerhantering och server och allt ... det brukar kostar flera miljoner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sträckkodsläsare med "minne"

Inlägg av TomasL »

Eller också så köper du ett branchanpassat system som stöder alla funktioner du vill ha, och lite därtill.
finns ingen anledning att krångla till det i dag.
dessutom blir et rätt dyrt med specialvarianter, eftersom de måste underhållas konstant.

Det blir garanterat billigare för dig med ett system som redan har funktionerna.
Prata med SCROLLAN, och se vad de kan erbjuda.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Sträckkodsläsare med "minne"

Inlägg av Bigstone »

Fick mig att fundera lite över en egna stökiga lager över komponenter och pryttlar... :humm:
QR kod och en app i mobilen som läser av komponenten och en ruta för antal och som sedan skickar över plockade eller inköpta prylar till en enkel textfil som man importerar genom ett skript i ex. Excel som sedan drar bort/adderar antalen i listan över komponenter och sparar aktiviteten i en annan flik med datum och tid så det går att gå tillbaka och se.

Skulle vara guld om det gick att kombinera med ECDB (http://elektronikforumet.com/forum/view ... rhantering)
Skriv svar