Omvandling av 3.3V signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av MadModder »

Jag har precis för mig att 555-lösningen kräver att insignalen är kortare än vad utsignalen ska vara.
Håller man triggeringången aktiv är utsignalen hög hela tiden. Det gick iaf inte alls att få en kortare puls på Q än längden på triggerpulsen när jag byggde ett strobljus till en vitmålad 80mm-fläkt. Det slutade med en 74121. Det är en flanktriggad oneshot-timer och den funkar väldigt bra. Tyvärr 5V-logik. :p
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av Icecap »

Ska man ha kretsar duger 4528 eller 4538 mycket bra också.

Men ett par motstånd, en konding och en N-MOSFET klarar biffen också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av TomasL »

MadModder skrev:Jag har precis för mig att 555-lösningen kräver att insignalen är kortare än vad utsignalen ska vara.
Håller man triggeringången aktiv är utsignalen hög hela tiden. Det gick iaf inte alls att få en kortare puls på Q än längden på triggerpulsen när jag byggde ett strobljus till en vitmålad 80mm-fläkt. Det slutade med en 74121. Det är en flanktriggad oneshot-timer och den funkar väldigt bra. Tyvärr 5V-logik. :p
Du sätter en konding mellan triggsignalen och triggingången.
simonnilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 september 2017, 17:53:44

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av simonnilsson »

Så här är då tanken att det ska användas varav delen som diskuterats här är inramat i blått. Tack alla för hjälpen, tror denna lösningen kommer fungera bra.

Infogar som länk då det är en ganska stor bild.
https://puu.sh/xIDtA/1c087862bb.png
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av prototypen »

Det kan bli problem med detta, spänningsdelaren R1 - R2 delar ner 3,3 volt till så låg spänning att det är tveksamt om transistor kommer att dra. Ta bort R1.

Då blir det ett annat problem, Power off blir stumt kopplad till 3,3 volt och kan via skyddsdioderna på ingången driva processorn även om den vill stänga av.

Så flytta R1 till power off ledningen.

Rita nytt och lägg upp.

Protte
simonnilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 september 2017, 17:53:44

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av simonnilsson »

prototypen:
Nja, R1/R2 är där för att spänningen från brytaren är 12V och de delar ner det till cirka 3.3V. Och processorn (RPi) kommer också ha ström alltid när där är ström på den signalen, fast den är satt i halt mode. Syftet är att man ska kunna stänga den via brytaren (halt mode) så man sedan säkert kan dra strömmen utan att riskera korruption av SD-kortet. Ett skript på RPi känner av när GPIO 4 går låg och initierar då en avstängning. Spänningsdelaren (R1/R2) borde även fungera för att ladda ur C1 så jag behöver ingen extra resistor för att göra det.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av prototypen »

Skrevs bara om att det var 3,3 volt så jag missade att det fanns 12 där också.....

Protte
Skriv svar