Omvandling av 3.3V signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
simonnilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 september 2017, 17:53:44

Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av simonnilsson »

Hej, jag är i behov av att omvandla en 3.3V-signal som kommer från en av/på-brytare. När brytaren är i på-läge kommer den mata ut en konstant spänning på 3.3V. Det jag vill göra är att omvandla denna spänning till en kort puls på ca 500ms, och jag vill att denna pulsen ska dra en I/O-pinne till jord, efter att pulsen är slut vill jag att utgången ska återgå till att vara flytande tills det att brytaren stängs av och på igen och först då ska det genereras en låg puls.

Om möjligt vill jag göra detta med enkelt tillgängliga komponenter (Motstånd, Kondensatorer, Transistorer) och gärna så få av dessa så möjligt. Kan även tänka mig en färdig krets om det finns något som passar men hellre med enkla komponenter. Har kollat lite på NE555 som det finns en del information om men eftersom mina kunskaper inom elektronik är väldigt begränsade har jag inte kunnat anpassa de kopplingsscheman jag hittat till just mina behov.

Är det någon vom kan ge mig en idé hur jag löser detta? Tack på förhand!

PS. För de som är nyfikna så är utsignalen tänkt att användas för att slå på en Raspberry Pi från halt-mode.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om det nu inte kan göras i Arduinon finns det skitenkla kretsar som fixar till pulser lite som man vill. Kolla Rays MML (Mickey Mouse Logic):
http://musicfromouterspace.com/index.ph ... 38&VPH=801
simonnilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 september 2017, 17:53:44

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av simonnilsson »

Hej soundbrigade.

Det kommer inte finnas en Arduino inblandad och ingen logik kommer kunna göras på RPi då den kommer vara avstängd när signalen tas emot. Jag hittade något på sidan du länkade till dock. Följande krets som använder sig av en resistor, en kondensator och en Inverting Schmitt Trigger verkar göra precis det jag vill.

Bild

Jag behöver då införskaffa mig en Inverting Schmitt Trigger men det är inte hela världen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av TomasL »

Enklare med en x555, då får du precis kontroll över pulslängder mm
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av jah »

Behöver väl inte vara krångligare än så här:
PBtrigger.jpg
Anpassa resistorer/kondensator efter behov :)

[Edit]
Vi närmare eftertanke så kan det vara lämpligt med ett seriemotstånd på insignalen, storleksordning 330-1000ohm, för att inte plåga transistorn i onödan.

/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av Icecap »

jah: kommer inte att fungera!

Men byt transistorn till t.ex.en 2N7000 (N-MOSFET LL), då kan det fungera bra.
simonnilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 september 2017, 17:53:44

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av simonnilsson »

TomasL: Tack för input, jag har beställt lite xx555-chip men vet i nuläget inte hur jag ska koppla in dem för att uppfylla mina behov. Jag ser gärna att jah:s förslag fungerar då jag kanske kan lösa det med komponenter jag redan har.

jah: Tack det ser lovande ut, hur lång blir pulsen med denna krets och vilken/vilka komponenter är det som avgör det?

Icecap: Vad skiljer de transistorerna åt och vad gör att den första inte skulle fungera? Jag har följande NPN transistorer tillgängliga, fungerar det med någon av dem?

2N5551, 2N4401, 2N3904, MPS222A och 2SC1815
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av TomasL »

Du kopplar 555an som One-Shot, finns mängder av exempel på nätet, samt även i 555ans datablad.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av Klas-Kenny »

jah's lösning fungerar inte med en bipolärtransistor i och med att basen leder ström, kondensatorn kommer att laddas ur "direkt" genom basen, så transistorn kommer bara att leda en mycket kort stund.

En MOSFET där emot, leder ingen ström ifrån gate (motsvarar basen på en bipolär). Så all urladdning utav kondensatorn kommer att ske genom motståndet som sitter mellan kondensator och transistor.

Så byter du transistor till en MOSFET, med låg gate-threshold, så kommer det att fungera fint.
Det som då ställer tiden är förhållandet mellan kondensatorn och motståndet, på-tiden kommer att vara någonstans i närheten av R*C. Exakt rätt tid är enklast att experimentera sig fram till då det beror på hur lågt ner i gate-spänning transistorn du väljer, kan leda.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av Micke_s »

Med RC nät och motstånd så kommer du ha en "exakt tid" som är temperaturberoende.
Mosfet:en kommer även gå genom det resistiva området=> falltid/stigtideb när pulsen är slut kommer bli lite längre och rundare.
Men lär duga i de flesta fall.
simonnilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 september 2017, 17:53:44

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av simonnilsson »

Okej, jag har en FQP30N06L som jag tror kan uppfylla kriterierna för MOSFET:en även om den verkar aningen overkill då den är spec:ad för 32A@60V. Så om jag förstått rätt borde det fungera med följande krets, och R2 kan justeras för att ändra tiden:

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av TomasL »

Eller så här med 555an
Pulstiden blir 1,1RC
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av lillahuset »

simonnilsson skrev:Hej, jag är i behov av att omvandla en 3.3V-signal som kommer från en av/på-brytare. När brytaren är i på-läge kommer den mata ut en konstant spänning på 3.3V. Det jag vill göra är att omvandla denna spänning till en kort puls på ca 500ms, och jag vill att denna pulsen ska dra en I/O-pinne till jord, efter att pulsen är slut vill jag att utgången ska återgå till att vara flytande tills det att brytaren stängs av och på igen och först då ska det genereras en låg puls.
Här är mitt förslag, R3 är bara för simuleringen och BC547B en vanlig simpel NPN-trissa.
Pulslängden är rimligen ganska okritisk men kan som vanligt trimmas med C1 och R1. Och ja, den är nog temperaturberoende men förmodligen inte så att det stör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av jah »

Lillahuset:

Du missar en detalj - insignalen är inte push-pull, så du behöver ett motstånd på vänster sida kondingen också för urladdning.

/J
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Omvandling av 3.3V signal

Inlägg av lillahuset »

jah: Helt rätt.
Skriv svar