Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Jag står i begrepp att köpa en gammal maskin, mer om vad det är kommer när affären är i hamn. Den verkar idag ha en 220V trefasmotor då det sitter en trefas spartrafo 380-220 på baksidan på den. Först tänkte jag att de hade löst tvåhastighets motordrift med trafon, men sen tänkte jag ett varv till, och insåg att jag hade lite otur när jag tänkte.

Trafon är monterad i Sverige, maskinen är det inte.

Planen är väl att om trafon inte stjäl för mycket plats så får den sitta kvar, men annars sätter jag en VFD framför, om så bara för ändamålet att få 220 trefas, jag tror att båda frekvensomformare jag har tillgängliga klarar av att gå ner till den spänningen. Då får jag dessutom den positiva sidoeffekten med varierbat varvtal.

Att byta motor är nog inte så lätt gjort tyvärr, det sitter totalt 6 remskivor placerade på båda sidor om motorn.

Ser ni några hål i mitt resonemang. Jag vet att spartrafo inte rekommenderas, men om den ska bort så blir det VFD i alla fall, inte en annan trafo om det inte finns väldigt bra skäl till det. Nuvarande transformator är på 3kVA kontinuerligt, men vad maskinen faktiskt drar vet jag inte.

Finns det några andra lösningar? Jag TROR inte att spänningen likriktas och att det isf sitter en likströmsmotor i den, det känns lite för udda.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av grym »

om motorn är gammal kan det vara klent med isolationen och en 400v frekvensomformare är lite stygg på dom punkterna
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av H.O »

Eftersom någon satt dit trafon så är det ju inte så sannolikt men det kan ju vara värt att kolla upp ifall det möjligtvis är så att motorn är D-kopplad nu. Då borde du kunna Y-koppla den och köra på 400VAC.

Har du en isolationsprovare? Då kan du ju testa lindningarna, 750V eller 1000V testspänning. Men om inte motorn är väldigt gammal tror jag inte det är några problem att köra den med en VFD.

Ett sista alternativ, som sannlikt blir dyrt, är att kolla om det går att få den omlindad för 400V men det får nog va en väldigt speciell motor för att det ska vara värt det.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av Mindmapper »

Det fanns väl ganska få skäl att använda en trafo i en maskin för att transformera ner 380 - 220v trefas. Det är oftast både lättare och billigare att koppla om motorn från D- till Y- koppling. Lite bilder på motorplåt/inkoppling och transformator inkoppling o.d. så är det enklare att ge råd.

Ibland ser man gamla utrustningar där de kopplat en trafo mellan 2 faser för att få en lägre manöverspänning. Det är ofta utrustningar som man kopplade in med gamla plåthandskar utan nolla. 3kVA talar mot detta så en VFD är nog lösningen. Men hur mycket drar motorn?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av xxargs »

mät strömmen på motorns anslutning med tångamperemeter när motorn går låglastad

en grovregel är då: skenbara effekten VA = spänningen * strömmen * sqrt(3)

Om motorn lastas till cos(fi) = 0.7 (mycket vanligt värde för elmotorer vid märklast) så kan man anta VA = Watt och i det läget har motorströmmen ökat med sqrt(2) eller 1.41 * tomgångsströmmen.

Slutligen är det motorns lindningstemperatur och temperatur på järnkärnan och temperaturen på motorn rotorn som i slutändan bestämmer med vilken last motorn kan arbeta kontinuerligt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Jag har alltså inte maskinen hemma, och får inte hem den förrän den 7:e oktober tidigast.
Vad motorn drar osv vet jag inte.
Jag kommer lägga upp lite bilder när jag betalt handpenning på maskinen, känns bättre så för både säljaren och framförallt mig som blir lite säkrare på att ingen annan övertygar köparen om att den är en bättre köpare :)
Edit: Jag är alltså inte oroad över vad motorn klarar eller inte, utan mer fundersam på varför trafon sitter där och vad jag eventuellt ska ersätta just transformatorn med. Misstänker att det finns märkplåt på motorn men har inte fått bild på den och den sitter inuti maskinen.
Maskinen skulle ju kunna ha varit ämnad för Norska marknaden innan den kom till Sverige, men känns långsökt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av grym »

en nfo frekvensomriktare skulle nog fungera, sinus ut
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av Gimbal »

Varför ska du ta bort trafon?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Gimbal, den stjäl lite på djupet och jag har trångt garage. Plus att om den inte behövs så är det ju onödigt.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av Mindmapper »

Enfas eller trefas VFD verkar vara det som gäller. Åtminstone om man vill ha varvtalsinställning.
En trafo på 3kVA indikerar väl att den kan dra en hel del ström från en enfasmatning. Förhoppningsvis så finns det nog med marginaler för att köra motorn på en enfasmatning. Annars finns det säkert en trefasmatning där det går att plocka ut 16A på en fas. Förmodligen inga problem att köra på 3*230V. Frekvensomriktaren begränsar startströmmarna så det gäller möjligen att kunna ta ut mer än vad en normal 10A eller 13A matning kan ge.

Vid trefasmatning kan man väl fundera på hur mycket bättre är en NFO än en normal VFD med filter. Att köpa till ett filter till en VFD kostar extra men en NFO kostar också extra. Jag har mätt på NFO och den har onekligen en imponerande utsignal. Den är konstruerad tillsammans med filtret. Men hur mycket bättre blir det?
En NFO bygger också på djupet, men är absolut mindre till formatet än en trefastrafo.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Trefas har jag i garaget så det är inga problem. Jo en VFD bygger också, men den kan jag flytta till annan plats(ja det går med transformatorn också).

Hoppas att jag kan lägga ut lite bilder snart.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Så nu är handpenningen betald. Maskinen är en Christen F3ea, en oblyg kopia på tidiga Aciera F3. Aciera verkar ha haft motorer på 1,5-2hk på sina maskiner, denna lär ligga i samma härad. Lite bilder på trafo och motor

BildBildBild
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av prototypen »

Jag skulle rekommendera att RÖR INTE i det som fungerar. Gamla motorer är just gamla.

Är trafon i vägen, flytta den, häng den på väggen, det finns 3-fasuttag som är nycklade för 230 V huvudspänning.
Att det är en spartrafo gör inget, IOM trefasanslutning så har man full koll på att nollan blir rätt ansluten och det blir bara 130 V mot skyddsjord.

Protte
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Ja du har kanske rätt Protte! Det löser sig oavsett.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av GFEF »

Det kan vara en 130/220 [V] motor.

På 1960-talet var jag med vid ombyggnad 130/220 [V] el-nät till 220/380[V].

Eller för Norsk 3x220[V].

En VFD borde klara 400 till 220[V] sänkning också.
MEN om el-motorn tål att köras från en vanlig VFD ??

MEN är det en standard el-motorn borde byte till 220/380[V] motor vara enklare och billigare än en transformator ?
Skriv svar