Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av grym »

bara till att vänta tills den är hemma och sedan kan man kolla upp det bättre

fulvarianten vore frekvensomformare och filter, ex abb har/hadde fenkla filter som kopplades till en vanlig frekvensomformare för att få det att fungera ihop med längre normala kablar utan störningar, det var en modell mindre trefastrafo och då blir spänningen ut betydligt mer sinusformad, läs utan hög spänningsspikar

eller om motorn är mindre , max 2kw, då kan man köra den på en enfas frekvensomformare som matas med 230v enfas
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Idag har i alla fall säljaren provkört maskinen så nu vet vi med säkerhet att nuvarande lösning fungerar. Återkommer senare när maskinen är hemma om jag har fler funderingar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Jaha, jag fick problem med det här i går kväll, men råkade såklart skriva om det i den andra tråden. Vore väldigt tacksam om nån av er kunniga här kunde läsa där och förklara för mig. http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=88820
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av Mindmapper »

Låter som trafon är Y-kopplad, då är mittpunkten neutralledare. Kopplar man då ihop mittpunkten med skyddsjord har du ett TN-C system med PEN-ledare. Eftersom matningen sker med TN-S (5 ledarsystem med separerade N och PE) löser jfb.

När du mäter så får du låg resistans eftersom alla trans lindningar är anslutna till mittpunkten i en Y-kopplad trafo. Lösningen är att separera PE och N. Det kräver lite undersökning så att det inte kan uppkomma att någon snedbelastning förstör något. Är det bara motorn som drivs av trafon ska det inte vara något problem. Eftersom en trefasmotor är en symmetrisk belastning.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Som det är kopplat nu är inte N ansluten i maskinen överhuvudtaget, utan bara de tre faserna och jord. Transformatorn (380V Y-0/220V y-0) har tre faser på var sida plus vad som bör vara en mittpunktsanslutning. Mittpunkterna på båda sidor är ihopkopplade, och sen dragna mot jord, och det var där jag började fundera i samma bana som dig mindmapper. Det är bara motorn som drivs av transformatorn, så nån snedbelastning lär det inte bli. Är kanske lösningen så enkel att det fungerat förut för att de inte haft jordfelsbrytare, och att jag nu i stället ska koppla in neutralen till mittpunkterna, och jord bara till chassiet? Jag är rätt säker på att en sån lösning borde fungera men jag blir ändå osäker då jag vet att den snurrat på två olika platser innan.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av Jan Almqvist »

Lite ström blir det säkert i nollan, om inte annat så just vid inkoppling eller för att det inte är exakt samma spänning på faserna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av TomasL »

Mittpunkterna på båda sidor är ihopkopplade, och sen dragna mot jord, och det var där jag började fundera i samma bana som dig mindmapper
Bryt upp anslutningen mellan mittpunkten på trafon och jord, för där har du felet, anslut mittpunkten på trafon till nollan istället, och jorden till chassit.
Eftersom maskinen troligen stått i en verkstad, och man har normalt inga JFBer där.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Helt rätt, efter omkoppling funkar det som det ska!
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av Mindmapper »

Grattis, såg att du hade provkört med gott resultat.
Är lite nyfiken på motormärkplåten. Är den läsbar?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Ja du, den satt inte direkt bra till för att bli fotograferad, men jag lyckades få en nästan läsbar bild. Bild
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av Mindmapper »

Självklart. En tvåhastighetsmotor.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderingar om 220V trefas i en gammal maskin

Inlägg av X-IL »

Japp och tyvärr verkar jag få leva med transformatorn, det finns visserligen svaga tecken för Y och Delta, men bara 220V.
Skriv svar