Spårvagn på växelström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Spårvagn på växelström

Inlägg av alexanderson »

Varför användes inte växelström till spårvagnar. 750V DC verkar vara standard. Borde vara enklare med växelström om regenerativ broms användes. Spårvägsnätet kan då mata tillbaka till elnätet.
Dessutom mindre risk för skador på kontaktledningen på grund av ljusbåge vid strömavtagaren.
Bjaellerud
Inlägg: 1437
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Spårvagn på växelström

Inlägg av Bjaellerud »

Är det så på alla spårvagnssystem?
Även moderna sådana?

Roy
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5775
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Spårvagn på växelström

Inlägg av rvl »

Enligt Wikipedia ska det bli 750 V DC i Tammerfors, där de beräknas få sin omstridda spårvägstrafik om sisådär fyra år.

Det har väl sina fördelar att använda samma teknik som andra. Här i Helsingfors har vi t.ex. skaffat en del använda vagnar från Tyskland och nu försöker vi få Tyskarna att ta hand om vagnar ur vår nästmodernaste vagntyp, som inte riktigt lämpar sig på våra rätt krokiga spår.

Åtminstone finns det AC i vissa spårvagnar för duotrafik https://en.wikipedia.org/wiki/Tram-trai ... ng_systems
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Spårvagn på växelström

Inlägg av Icecap »

Hur skulle det bli enklare att skicka tillbaka regenererad energi på växelström?
Det är ju det motsatta!

Energin som ska exporteras ska bara stegas upp till 751V medan det med växelström då ytterligare ska läggas på en växelriktare.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Spårvagn på växelström

Inlägg av opampen »

Det handlar om att kunna köra gamla spårvagnar parallellt med nya. I Sverige använder spårvagnsnätet 750V. likström och det är en gammal standard från början av 1900-talet. Från början förekom 600V. likström.

När tunnelbanan byggde i Stockholm början av 50-talet var det naturligt att använda samma spänning eftersom det fanns likriktarstationer för spårvagnsnätet Men om näten hade byggts i dag hade troligen högre spänning 1200 V. likström som i vissa delar av Tyskland använts .

När det gäller järnvägen på t.ex. Roslagsbanan används 1500V. likström men i dom nya vagnarna som kom i början av 90-talet omvandlas likspänningen till växelspänning för motorerna är växelströmsmotorer. Fördelarna är många motorerna kan göras mindre, tar mindre plats, en växelströmsmotor är ju borstlös vilket medför mindre underhåll mm. Med modern elektronik är det inte något problem.

På Saltsjöbanan sänkte man faktiskt spänningen från 1500V. till 750V. förklaringen vara att när vagnparken byttes ut i början av 70-talet beställdes modifierade tunnelbanevagnar dom som fortfarande går i trafik. Detta kom lägligt eftersom den stora utbyggnaden av T-banans blå linje precis höll på att färdigställas, så det var ju enkelt att anpassa dessa vagnar. Med strömavtagaren på taket istället för vid marken i stort sett vad som behövdes.
Skriv svar