Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
flyingpickles
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2017, 07:53:05

Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av flyingpickles »

Hej jag bygger en maskin med två stycken skruv städ som ska kunna mata fram järnrör till en Plasmaskärare. Jag har hittat två elektromagnetiska cylindrar med kolvar i. Jag vet inte vad de kallas men när man sätter spänning på spolen så pressas kolven mot centrum. Det finns ingen märkning på komponenterna så jag undrar om man på något vis skulle kunna mäta sig till vilken spänning de är tänkta för. Jag matar dom nu med 24 volt dc men jag tycker de är lite svaga i förhållande till deras storlek.
Tack.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av bearing »

Bilder?
Använder du alltså dessa ställdon för att stänga skruvstäden?

Förmodligen finns märkning, som du kanske kan googla på, eller kontakta leverantören/tillverkaren.

Annars föreslår jag att montera ett termoelement inuti spolen (på den plats där det blir varmast) och mäta temperaturen vid olika spänningar, för att komma fram till gränserna. Med tanke på formeln P = U²/R lär det märkas tydligt att värmen ökar ordentligt när du passerat nominella spänningen.

Solenoider byggda för 24V nominellt brukar i alla fall klara 28V-30V, eftersom att detta är en vanlig spänning i 24V fordonssystem. Så ifall din spänningsskälla är justerbar kan du ju testa att öka några volt, och få 10-20% mer kraft.

Diametern på ledare kan också ge en indikation för nominell ström. Hur många ampere drar solenoiden på 24V?
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av alexanderson »

Att montera termoelement behövs inte.
Koppar har som bekant en positiv temperaturkoefficient. 3900ppm/C
Mät resistansen i spolen före och efter användning.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av bearing »

Det var ett bra förslag Alex!
Med en ström-mätning och spännings-mätning under drift kan man också få fram resistansen/temperaturen under drift.
flyingpickles
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2017, 07:53:05

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av flyingpickles »

bearing skrev:Bilder?
Använder du alltså dessa ställdon för att stänga skruvstäden?

Förmodligen finns märkning, som du kanske kan googla på, eller kontakta leverantören/tillverkaren.

Annars föreslår jag att montera ett termoelement inuti spolen (på den plats där det blir varmast) och mäta temperaturen vid olika spänningar, för att komma fram till gränserna. Med tanke på formeln P = U²/R lär det märkas tydligt att värmen ökar ordentligt när du passerat nominella spänningen.

Solenoider byggda för 24V nominellt brukar i alla fall klara 28V-30V, eftersom att detta är en vanlig spänning i 24V fordonssystem. Så ifall din spänningsskälla är justerbar kan du ju testa att öka några volt, och få 10-20% mer kraft.

Diametern på ledare kan också ge en indikation för nominell ström. Hur många ampere drar solenoiden på 24V?
Hej nu kom jag på vad denna typ av komponent kallas. Det är ju en solenoid jag pratar om men det kanske inte rådde några tvivel om detta efter min utförliga beskrivningBild. Jag försökte ladda upp bilder på de båda men det stod direkt att uppladdningen misslyckades. Jag har letat på forumet om det finns specar för hur stora bilder får vara men har ej hittat något. Någon som har koll på om det är några begränsningar då man ska ladda upp en bild?

.
flyingpickles
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2017, 07:53:05

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av flyingpickles »

flyingpickles skrev:
bearing skrev:Bilder?
Använder du alltså dessa ställdon för att stänga skruvstäden?

Förmodligen finns märkning, som du kanske kan googla på, eller kontakta leverantören/tillverkaren.

Annars föreslår jag att montera ett termoelement inuti spolen (på den plats där det blir varmast) och mäta temperaturen vid olika spänningar, för att komma fram till gränserna. Med tanke på formeln P = U²/R lär det märkas tydligt att värmen ökar ordentligt när du passerat nominella spänningen.

Solenoider byggda för 24V nominellt brukar i alla fall klara 28V-30V, eftersom att detta är en vanlig spänning i 24V fordonssystem. Så ifall din spänningsskälla är justerbar kan du ju testa att öka några volt, och få 10-20% mer kraft.

Diametern på ledare kan också ge en indikation för nominell ström. Hur många ampere drar solenoiden på 24V?
Hej nu kom jag på vad denna typ av komponent kallas. Det är ju en solenoid jag pratar om men det kanske inte rådde några tvivel om detta efter min utförliga beskrivningBild. Jag försökte ladda upp bilder på de båda men det stod direkt att uppladdningen misslyckades. Jag har letat på forumet om det finns specar för hur stora bilder får vara men har ej hittat något. Någon som har koll på om det är några begränsningar då man ska ladda upp en bild?

.
Testar igen här med bilderna få se om det kan gå vägen med teknikens underBild

.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av bearing »

Solenoiderna ser ju ganska gamla ut, så det kanske blir svårt att hitta dokumentation. Och det är väl därför du ställer frågan här =)

Ifall du kopplar in en spänningsmätare på sockerbiten, samt mäter strömmen (t.ex. tångamperemeter), kan du använda formeln R = U / I för att få fram resistansen.

Börja med att vänta tills solenoiden antagit omgivningstemperatur, och slå på spänning. Mät och räkna ut resistans. Behåll spänning på och gör en ny mätning varje minut, var 10:e minut, eller vad som verkar lämpligt, och stanna när resistansen inte längre ändrar sig. Då kan få fram en kurva på hur mycket resistansen och temperaturen ändras över tid. Sen är det bara att testa högre spänning tills temperaturökningen blir högre än vad du gissat att spolen klarar. Antar att maskinen ska fungera även vid hög omgivningstemperatur, så det får väl begränsas till kanske 40-60graders ökning, till att börja med. Beror på lacken i tråden.
flyingpickles
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2017, 07:53:05

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av flyingpickles »

bearing skrev:Solenoiderna ser ju ganska gamla ut, så det kanske blir svårt att hitta dokumentation. Och det är väl därför du ställer frågan här =)

Ifall du kopplar in en spänningsmätare på sockerbiten, samt mäter strömmen (t.ex. tångamperemeter), kan du använda formeln R = U / I för att få fram resistansen.

Börja med att vänta tills solenoiden antagit omgivningstemperatur, och slå på spänning. Mät och räkna ut resistans. Behåll spänning på och gör en ny mätning varje minut, var 10:e minut, eller vad som verkar lämpligt, och stanna när resistansen inte längre ändrar sig. Då kan få fram en kurva på hur mycket resistansen och temperaturen ändras över tid. Sen är det bara att testa högre spänning tills temperaturökningen blir högre än vad du gissat att spolen klarar. Antar att maskinen ska fungera även vid hög omgivningstemperatur, så det får väl begränsas till kanske 40-60graders ökning, till att börja med. Beror på lacken i tråden.
Ok ja det låter vettigtBild jag köpte en tångamperemeter på jula för kanske 10 år sedan för runt 400 kronor. Den visade sig vara så dålig att jag lämnade tillbaka den igen. Har du tipps på någon tångamperemeter som skulle klara av dessa relativt låga strömmar som det rör sig om och som funkar bra?

.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av bearing »

Det behöver inte vara en tångamperemeter. Du skrev inte hur mycket ström solenoiden drar, då kändes det säkrast att föreslå tångamperemeter. Ifall det går typ 2A går det väl fint med 10A-läget på en multimeter i serie. Kanske även högre ström, men om shunten blir varm får du mätfel vid kontinuerlig mätning.
flyingpickles
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 september 2017, 07:53:05

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av flyingpickles »

Ja det förstås ja jag kan ju börja med två vanliga multimetrar. Men åter till frågan är det värt att köpa en tångamperemeter för runt 500 kronor idag eller bör man satsa på en dyrare. Har kollat på kjell o company de har för mellan 500 och 3000 har jag för mig

.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av bearing »

Du kan hitta recensioner och annan info på Youtube om den för 500kr på Kjell.

GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av GFEF »

> värt att köpa en tångamperemeter för runt 500 kronor idag

Billiga tångamperemeter brukar vara endast växelström fungera ej på likström.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-a-p48435

Strömtång för AC Art. 48435 | Modell nr: UT210A 299:90 kr

Om en "rätt billiga" likströms tångamperemeter har upplösning och noggrannhet för att mätta ström förändringar.
Som förorsakade av temperatur ändringar i en spole ?????

http://uni-trend.com/productsdetail.asp ... CateId=773

AC Current (A) 20A/200A ±(2.5%+8)
DC Current (A) 20A/200A ±(2%+3)
Display Count   2000

Max 199.9[A] eller 19.99[A] .....

>två vanliga multimetrar

Behövs inte räcker med 1 multimeter och 1 motstånd.
U = R x I
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Räkna ut vilken spänning som en viss spole klarar

Inlägg av bearing »

50 graders ökning ger 20% ändrad resistans, så det behöver inte vara superbra utrustning för att upptäcka denna förändring. Men om shunten för strömmätningen blir varm och ändrar resistans 10%, då kommer det se ut som om soöenoiden bara blivit 25 grader varmare.

Jag upptäckte nu att multimetern i videon jag länkade till heter UT210E, och inte UT210D som säljs av Kjell.

UT210E har tre mätområden, och verkar ju mycket bra för priset. Särskilt ifall man justerar några trimpotar enligt instruktioner i videon.
Skriv svar