Reparera LVI elelement

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
makervall
Inlägg: 226
Blev medlem: 26 januari 2008, 18:33:13
Ort: Arboga

Reparera LVI elelement

Inlägg av makervall »

Börjar tröttna på elementen hemma som bara slutar fungera. Nu har det tredje get upp. Det är LVi element som är 12-13 år gamla.

Om man flyttar över elektroniken från ett fungerande element så hoppar det igång. Så det är helt klart där felet ligger. Någon här som har koll på vad som brukar gå sönder i dessa element? Kan inte se något uppenbart fel med blotta ögat.

Bild

En drös med ytmonterade komponenter på andra sidan...


/Magnus
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av Nerre »

Det var ju inte överdrivet många komponenter så det kan väl inte vara så svårt att mäta sig fram på en trasig elektronik vilken komponent som inte fungerar?

Kopplar man loss elektroniken från elementet och andra grejer så borde det mesta kunna mätas på plats, störst sannolikhet är det väl att nån halvledare gått sönder (på grund av transienter i elnätet?).

Det jag tycker var lite lustigt är att det sitter hela fyra trimpotar, vad är det för allt man kan justera in egentligen?
makervall
Inlägg: 226
Blev medlem: 26 januari 2008, 18:33:13
Ort: Arboga

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av makervall »

Tre av pottarna kommer man åt från panelen. Temp, nattsänkning och L/N!?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av Sverige »

makervall
Inlägg: 226
Blev medlem: 26 januari 2008, 18:33:13
Ort: Arboga

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av makervall »

Tack för länken, tyckte att jag hade sökt men...

På mina ser inget bränt ut. Men får testa att byta kondingarna och se om det hjälper.

/Magnus
swede100
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 augusti 2010, 17:13:55

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av swede100 »

Jag har PAX-element med ungefär samma innehåll i termostaten. 400V AC.
Jag har behövt byta X1-kondensatorn på de flesta av mina element. Köpte slut på Elfas lager i Göteborg för några år sedan. Fanns inte så många dock.
Efter utbyte har allt funkat som det ska i flera år.

/Tobias
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av Micke_71 »

Jag hade LVI element förut och de fick som ström till elektroniken genom en spänningsdelare (motstånd) som brukade brinna.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av Elman »

Grattis att dom höll i 10 år+ :-(
LVI hade problem med dom i början , bytte flera boxar på Garanti på slutet 90 talet när det var poppis med oljefyllda och elektroniska termostat.
Bytte en kåk med 15 element för oljefyllda skulle var bättre :-( var nog där 3-4gånger och bytte nästan alla boxar på garanti och som "goodwill" ,Kunden fick tysta element ,sänkt energikostnad, iaf...
/P
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av Sverige »

sänkt energikostnad
?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av Nerre »

Resonemanget brukar väl vara att med bättre reglering slipper man "overshots" och därmed onödigt uppvärmande. Förlusterna är ju proportionella mot temperaturdifferensen, så blir det för varmt inne så blir det större förluster. (Det är ju därför man säger att man sparar energi genom att ha det kallare inomhus.)
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av Elman »

Elman skrev:Grattis att dom höll i 10 år+ :-(
LVI hade problem med dom i början , bytte flera boxar på Garanti på slutet 90 talet när det var poppis med oljefyllda och elektroniska termostat.
Bytte en kåk med 15 element för oljefyllda skulle var bättre :-( var nog där 3-4gånger och bytte nästan alla boxar på garanti och som "goodwill" ,Kunden fick tysta element ,sänkt energikostnad, iaf...
/P

:-) ett element som INTE fungerar pga. LVI's kassa termostat drar ingen energi :-) När oljefyllda radiatorer var som mest i ropet var jag hos flera som trodde dom skulle spara el, pga. byte till dessa...ett inte helt korrekt sälj argument :-(

Som Nerre skriver man spar på jämn temp.
/P
makervall
Inlägg: 226
Blev medlem: 26 januari 2008, 18:33:13
Ort: Arboga

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av makervall »

Letat runt efter den kondensatorn. Men kan inte hitta någon sån...

b81141 x1 mkt/sh 40/085/21/c

Bara jag som letar dåligt eller är den ovanlig?
/Magnus
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av Sverige »

Elman skrev:
Elman skrev:Grattis att dom höll i 10 år+ :-(
LVI hade problem med dom i början , bytte flera boxar på Garanti på slutet 90 talet när det var poppis med oljefyllda och elektroniska termostat.
Bytte en kåk med 15 element för oljefyllda skulle var bättre :-( var nog där 3-4gånger och bytte nästan alla boxar på garanti och som "goodwill" ,Kunden fick tysta element ,sänkt energikostnad, iaf...
/P

:-) ett element som INTE fungerar pga. LVI's kassa termostat drar ingen energi :-) När oljefyllda radiatorer var som mest i ropet var jag hos flera som trodde dom skulle spara el, pga. byte till dessa...ett inte helt korrekt sälj argument :-(

Som Nerre skriver man spar på jämn temp.
/P

Åxå varit med om kund som ville byta till oljefyllt för att "de drar mindre ström". (Blev inget byte.)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av prototypen »

makervall skrev:Letat runt efter den kondensatorn. Men kan inte hitta någon sån...

b81141 x1 mkt/sh 40/085/21/c

Bara jag som letar dåligt eller är den ovanlig?
/Magnus

Om du istället skriver vad det är för värde (står nog på toppen) så är det enkelt att hitta en ersättare.
efter en 12-13 år är det troligt att den kondensatorn är ersatt med ett nyare produktnummer.

Protte
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reparera LVI elelement

Inlägg av Nerre »

makervall skrev: b81141 x1 mkt/sh 40/085/21/c
X1 är klassificeringen, egentligen handlar det om dess spänningstålighet.

Siffrorna på slutet är temperaturtålighet vill jag minnas.

Så de där siffrorna säger ingenting om kapacitans eller märkspänning, de värdena står antagligen på nån annan sida av kondensatorn. Det är rätt vanligt att man har samma tryck på ena sidan på ALLA kondensatorer i en viss serie, och sen det som skiljer (kapacitans och märkspänning) står tryckt på nån av de andra sidorna. Man trycker alltså samma text på tusentals kapslingar och trycker sen dit värdet efter att ha gjutit in kondingen i kapseln.
Skriv svar