Problem med drift av magnetventil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

Toppen! En möjlig lösning! Ok om jag förstått det rätt så testar jag först att byta ut det du ritat pil vid. En ny sån till controllern. Det kan inte skada den på nåt sätt?

Om det inte funkar kopplar jag ett relä mellan ph controllerns sladd som ska driva ventilen och själva magnetventilen.

Är det rätt uppfattat?

Till sist:

Ett riktigt riktigt STORT tack för all hjälp, och så snabbt dessutom! Det här är verkligen ett fantastiskt forum! Testade att ringa Kjell.com samt elfa före jag skrev. De hade ingen aning eller vägledning. Den här typen av problem är omöjliga att lösa för en sån som jag, som inte kan området.

Kan återkomma med resultatet när jag testat allt sen, om ni vill.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av SM7CZR »

Att använda en nätdel som kan lämna högre effekt är ingen nackdel. Men som jag skrev måste det vara samma polaritet och storlek på kontakten som på den du redan har.
Även spänningen 12VDC måste stämma.
Att du återkommer med resultatet här är bara positivt för oss som läser om problemlösningar.

Tror att denna har rätt kontakt och polaritet: ART. 44382
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -12-v-(dc)
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

Jag kom över en multimeter nu och mätte utgången från controllern till magnetventilen. Den ligger på bara 11.4 V DC. Magnetventilens originalnätagg matar 12.12V. Förklarar det problemet?

Nätaggregatet som föreslogs hade för stor plugg så jag ska byta den imorgon till en med ett set av pluggar. Sen testar jag den.

Om det till sist blir reläet, hur ska det monteras? Sätter jag controllerns output sladd på anslutningen + och sedan var ska jag sätta sladdarna som matar till magnetventilen (röd/svart)?
Bild
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av Nerre »

Mätte du med magnetventilen inkopplad eller inte?

Mätte du vad nätaggregatet gav när magnetventilen drevs?

Om nätaggregatet är för klent så sjunker alla spänningar när det lastas för mycket.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av SM7CZR »

Prova det nya nätaggregatet först, sen pratar vi om det extra reläet om det skulle behövas.
Om det är ett set med kontakter, håll koll på polariteten!
Ja, jag vet att det låter tjatigt, men hela utrustningen kan paja om du växlar plus och minus!
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

Jag mätte bara på kontakten som skulle sitta i magnetventilens uttag, vad den gav. Om jag ska mäta då sladden är ipluggad måste jag öppna magnetventilens hölje för att mäta någonstans. Är det det värdet som jag ska kolla?

Nätaggregatet som följer med controllern går inte att kolla, sitter en plastring som gör det omöjligt att få in multimeterns mätpinne. Hur gör ni i sånt fall? Annars får jag knipsa av pluggen och mäta på sladden men ville undvika det.
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

Så här ser förresten magnetventilen m.m. ut.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av SM7CZR »

sauk1 skrev:Jag mätte bara på kontakten som skulle sitta i magnetventilens uttag, vad den gav. Om jag ska mäta då sladden är ipluggad måste jag öppna magnetventilens hölje för att mäta någonstans. Är det det värdet som jag ska kolla?
Ja, det är riktigt. Spänningen skall mätas när magnetventilen skall vara aktiv. Men öppna ingenting i onödan!
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

Försökte mäta precis men det går inte. Allt är täckt av någon smält massa, antagligen för att kunna IP65-klassa det?
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

Nu har jag testat ett nytt nätaggregat och det löste tyvärr inte problemet. Det verkade fungera bra först men misslyckades under natten.

Så frågan är hur en dummy på området kopplar in ett relä?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av SM7CZR »

Vilka data är det på den nya nätdelen?
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

12V 1A som går in i controllern. Men sen går ju en utgång från controllern till magnetventilen som ska drifta den och det är där problemet uppstår.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av SM7CZR »

OK Bra!
Använd den nya nätdelen till allt. Jag tror det blir bäst. Det innebär att du får förgrena både plus och minuskablarna från nätdelen.

EDIT.
Jag tog bort bilden då den inte stämmer med en beskrivning från jah längre fram i tråden.
Senast redigerad av SM7CZR 22 september 2017, 22:40:21, redigerad totalt 1 gång.
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

Tror att jag fattar. Tack! Får återkomma om det uppstår frågor när jag fixar. Räcker det med lite sladd och eltejp? Kanske löda ihop sladdarna från nätaggregatet?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av SM7CZR »

Ja, isolering är viktigt och även hålla reda på plus o minus :D
Skriv svar