Problem med drift av magnetventil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

SM7CZR skrev:
relä.png
Sorry att besvära igen. Tittade mer och förstod inte. Vad betyder det som kommer från controllern? Plus o minus verkar gå ihop....till vad? Kopplar jag in det någonstans på reläet? Var enligt mitt tidigare foto?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av MadModder »

De två trådar som förut matade magnetventilen ska istället bara mata reläet på de skruvar som är märkta + och -

Minus från nya nätagget direkt till magnetventilen.
Plus från nya nätagget via reläets ena COM och ut på NO på samma sida till magnetventilen.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av SM7CZR »

Det kommer ju en kabel från controllern som innehåller två trådar med plus och jord. Den anslöts tidigare till magnetventilen, men nu skall den kopplas till plus och minus på reläet.
Du får kanske knipsa kabeln så att du kan använda den ena ändan till reläets utgång och den andra ändan som passar till magnetventilen.
Svårt för mej, jag har ju inte delarna här, men det måste gå att lösa.
Men tänk efter innan du klipper så det blir rätt.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av jah »

En bild säger...

..så jag klottrade lite:
PHreg.jpg
Utgick från Kjelles relämodul, så orientera den efter +/- för att få rätt skruvar.

Jag ritade inkopplingen på så sätt att man enbart behöver relämodulen för alla skarvar/inkoppling.
Bara att klippa sladdarna vid lila markeringar enligt originalbilden, och hålla reda på plus/minus :)
PHregOrg.jpg
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av MadModder »

Visserligen helt onödigt att bryta minus men ska man ändå skruva allt via reläkortet så spelar det väl ingen roll.
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

Så. Nu är allt inkopplat. Det var smart att dela allt i två delar så jag inte behövde något material utan kunde bara skarva i reläet direkt! Tack för tipset.

Första initiala testet med manuellt på/av funkar, men vågar inte hoppas på att det håller för det testet funkade först med bara ett nytt nätaggregat. Sen körde det ihop sig under natten. Får se imorgon bitti.

En fråga. Hur varmt blir reläet och är det ok att eltejpa hela grejen så den inte blir lika vattenkänslig?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av SM7CZR »

Ja, det var bra att jah fixade en smart lösning till konverteringen. En hälsning till Eslöv! :bravo:
Jag tror inte att det är någon fara med värmeutvecklingen på reläet. Det är ju inte igång kontinuerligt.
Roligt att det löste sig, jag tror att detta kommer att funka perfekt.
Rapportera gärna resultatet i morgon. :)
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av jah »

"Eltejpa" är nog ingen bra idé eftersom det krävs en jäkla bra teknik för att få det 100% tätt och detär stor risk att vatten tar sig in ändå, men man märker det inte förrän något ärgat sönder, eftersom tejpen döljer fukten :(
Bättre att se till att elektroniken sitter tillräckligt högt monterat så att inget vatten kan nå fram underifrån. Likaså att alla kablarna går in underifrån via en "dropp-böj" så att vatten inte följer kablarna in i elektroniken.

/J
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

Det funkar!!!

Supertack allihopa för smarta lösningar! Det betyder att jag inte slängt ut närmare 3000 kr på en lösning jag trodde skulle ge kvalitetsmätningar men visade sig inte alls funka.

Nu kan jag gå över till lyxproblemet att fundera på hur jag kan förvara reläet snyggt och torrt i skåpet. Det står ju ett ytterfilter där med 1300 liter vatten som passerar i timmen, apropå läckage.

Än en gång, ett stort tack!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av Magnus_K »

Kul att det fungerar!
Också väldigt roligt att se hur folk engagerar sig i att hjälpa till :tumupp:

Då själva problemet är löst så tycker jag gott du kan visa lite vad du har i akvariet också. :)
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

Tack för all hjälp igen! Jätteroligt att så många hjälpsamma är engagerade och villiga att inte bara ge hjälp utan också förpacka den på min nivå så jag klarar av det! BildBildBild

Självklart ska jag dela med mig av en bild. Alla invånare ville inte vara med. Men de är glada nu att få en jämn surhetsnivå och växterna är säkerligen nöjdare också! Som ni ser flödar co2 nu mha den nya relälösningen...

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av tecno »

Ååååå så fina Discus du har, är detta 'haraldi'?
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Problem med drift av magnetventil

Inlägg av sauk1 »

Köpta privat som vanliga rödturkosa. En i karantän i annat kar. Ska komplettera med tre till men vill hitta samma nyanser. Gillar inte riktigt hela den här disco-discus-grejen en del kör med, olika färger på alla, men det är bara jag personligen.
Skriv svar