Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om man kan klippa FR4 med plåtsax.

Jag skulle vilja dela ett laminat (EU) i tre lika stora delar men på längden (160mm).

Min lilla 150mm bågfil kommer då inte åt och jag tvivlar på att den större bågfilen blir så mycket bättre.

Sen har via att allt vajar fram och tillbaks när man sågar och att det helt enkelt är svårt att såga så.

Ett tag funderade jag på om man kunde köra den elektriska sticksågen men då är jag rädd för att glasfibret sliter ut bladet.

För jag är väl medveten om (både av egen erfarenhet och som tips från Er) att glasfiber sliter nåt fruktansvärt på verktyg.

Jag har dock två blad till sticksågen, eventuellt kunde man märka bladet man sågat glasfiber med och då med nån slags märkpenna och sedan hela tiden byta om man vill ha nåt vassare, samtidigt tycker jag det är synd att förstöra verktyg om man kan undvika det på nåt sätt.

MVH/Roger
PS
I samband med mitt rörradiobygge (byggd på ett typ A4 stort uppochnervänt glasfiberlaminat) lärde jag mig att glasfiber sliter mycket på ett HSS-borr, minns att jag skulle addera ett gäng hål och första hålet gick jättebra att borra men redan vid andra hålet gick det mycket sämre.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av Hedis »

Det går utmärkt med både handhållen plåtsax och större klipp.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av Klas-Kenny »

Har klippt en hel del med både handhållet och bänkplåtsax. Båda delar fungerar utomordentligt bra.

Lite svårt bara, särskilt med handhållen sax, att klippa längre än vad saxen når i ett klipp, så att säga.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av Hedis »

Skära ett ordentligt snitt med kniv och sedan byta mot en kant kan också fungera.
chriz
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:10:27
Ort: Stockholmski

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av chriz »

vissa plåtsaxar når bara en bit in på fr4 sen böjs fr4 mycket,
andra plåtsaxar är gjorda för långa snitt och böjer inte undan fr4 så mycket även på långa klipp
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av H.O »

Använd en rejäl mattkniv och en linjal eller stålskala, skär flera snitt från bägge sidor och bryt av.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av lillahuset »

Jag håller med Hedis och H.O. En hyfsad mattkniv och stållinjal och en bordskant.

Edit: FR4 sliter hårt på kniven. Och även saxen om du använder en sådan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var intressant, jag bara chansade på att det kanske kunde gå.

Men vad jag förstår av era trevliga svar så verkar det fungera ännu bättre om jag använder HO's förslag.

Intressant dock att det faktiskt tycks gå med plåtsax, pertinax hade ju naturligtvis inte fungerat men glasfiber är ju lite segare.

Jag har både mattkniv och stållinjal, mattknivens blad är dock rätt slött men dels passar det ju ganska bra här, dels har jag färska blad att byta till.

Tack för era tips!

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av E Kafeman »

Fotosax/giljontin av god kvalitet finns ofta på loppis för 50-lapp och är mycket användbart verktyg. De gamla foto-saxarna var dyra kvalitetsgrejor men det blir allt mer sällsynt att folk klipper till sina egna fotopapper så därför säljs saxarna till en bråkdel av nypriset.
Alternativt kan man köpa en ny men vågar inte gissa hur bra den håller att klippa tjockare kretskort med.
Den jag har är gammaldags men rejäl i tung helmetall, inga problem att klippa 1,8 mm FR4 rakt och med rätt mått. Har klippt mer än 1000 kretskort med den. Vet det eftersom jag vid ett enda tillfälle klippte just 1000 kretskort på beställning. Utseendet påminner om denna.
Har aldrig behövt slipa kniven men armen börjar glappa lite. Får se till att hålla emot klipparmen lite så att den inte skevar ut vid klippningen för då klipper det inte alls.
Den har även fått klippa solid koppar och aluminium-plåt, plexiglas, papper, plywood, flatkabel mm. Att klippa plåt är händigt då man snabbt slänger ihop sin egna instrumentlåda, med raka kanter.
De delar av instrumentlådan som bara ska bockas naggar jag på plåtens insida med kapskiva på Dremeln. Blir då lätt att göra bockar med raka snygga vinklar.
Klippa tunnare plywood är väldigt enkelt och snabbt, utan att det yr någon sågspån och man behöver inte kompensera för sågsnittet som annars stjäl en dela av material-bredden.

Troligen alla som använder sådan fotosax/giljontin till kanske lite mer än vad den är tänkt har nog monterat bort listen som begränsar hur tjockt man kan klippa.
Det gör att man kan få fingertopparna lite för nära klipp-snittet, med blodvite som följd.
Jag kände till risken väl, men det hjälpte inte.
noguardhand.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av Glenn »

Hmm, jag har en sådan gammal tung pappersklipp modell giljotin som förra jobbet skrotade då någon gjorde sej illa på den, aldrig tänkt på att den kan användas för det, i och med att jag har en modern klipp med rullhjul också så kanske man skulle omfördela arbetsuppgifter lite :)

(Den moderna klippen är f.ö den som ersatte den tunga.. när vi flyttade och slog ihop avdelningar blev den över och skulle också kastas..)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av Marta »

Använd bågfil och ha gott om blad. Blir enklast och billigast så.

Det finns INGA normala verktyg som kan bearbeta FR4 utan att destrueras. Synd att skrota fina verktyg.

Conrad har glasfiberfria kort både med och utan fotoresist.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av ie »

Dremel med diamantskiva eller kapskiva?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av AndersG »

Någon som testat kap för laminatskiva? (laminatgolv)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av Henry »

Laminatskiva vet ej men diamantskiva funkar inte då laminat är ett på tok för mjukt material för det, ok förmodligen lite bättre om det inte är en väldigt grovkorning sådan men ändå inte bra. Med kapskiva likaså också för mjukt material men det funkar ändå genom att slita sönder det. Vinkelslip funkar om man har väldigt bråttom men det kan lukta fan om man gör det för snabbt och kan lätt bli bränt.

Bågfil brukar jag köra med och går rätt snabbt, ritsa och bryt går nog än snabbare men kanterna blir inte jämna om detta är en nödvändighet.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kan man klippa FR4 med plåtsax?

Inlägg av E Kafeman »

PCB-tillverkare klipper oftast FR4 PCB när de ska dela upp dessa i mindre bitar.
Fungerar ungefär som fotopappers-giljotinen.
Det är bra metod då det är renligt och snabbt och sliter obetydligt på skärverktyget.
Inte lika vanligt men det förekommer även att man cirkelsågar med särskilda klingor (tungstens-tänder). Dammigt och klingorna slits hårt. Därför förekommer att man skär med tre klingor efter varandra, var och en med få tänder, högt varvtal och begränsat skärdjup. Vanligen används metoden när man inte behöver klippa hela vägen genom PCB utan vill göra ett V-spår för senare manuell brytning.
PCB outline och liknande fräser man som vanligt.
pcb_separator.jpg
PCB_saw.jpg
PCB-V-CUT-Saw-Blades.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar