Hitta säkring på PCB?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Mr B »

Då har man varit bortrest i tre veckor, kommer hem, och ska starta upp nätverket här hemma. Allt startar snällt. Utom switchen. Lönt att resten startar då. Rota bland allt skrotet, och få fram en ersättare. Den gamla är en Dell Powerconnect 2724, den nya är en Powerconnect 2416. Jag får inte igång alla uttagen, men jag använder inte alla i alla fall, så det blir hyfsat för stunden. (5 minuter efter att jag skickat upp det här inlägget lyckas jag verifiera att det är "samma" PSU i båda switcharna. Kan jag inte laga det trasiga, byter jag helt enkelt plats på dem någon dag.)
Men, jag vill fortfarande försöka få igång den gamla. Det är tydligen inte helt ovanligt att det är någon av kondensatorerna som är felorsaken, och att byta dem är en skitgrej. Internet är skitbra på att förse en med information. Tydligen, så är det standard att säkringen är hel, om det är kondensatorerna, och trasig om det är något annat. Skitbra, jag mäter säkr... Va fan? Jag hittar ingen säkring. Mest för att jag förväntade mig typ en glasrörs-säkring eller motsvarande, och det använder man (så klart) inte i "modern" utrustning längre. Jag erkänner, jag är "rätt" säker på att det är den stora kondensatorn (400v 100uF) så jag ska försöka få tag på en sådan. Det finns ett per "el-reparatörer" i stan, det kan inte kosta många tior.

Så... Hur fan ser en säkring ut i dag?

17090001.jpg
17090002.jpg
(Kolla det högra benet på kondensatorn, visst ser det ut som ett läckage? Och jag ber om ursäkt för de som vanligt värdelösa bilderna.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mr B 17 september 2017, 01:55:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Magnus_K »

Nja, det ser ut som lite läckage men det var inte speciellt bra bilder.

Här har du säkringen. Den är märkt med F1 på kortet och är en trög 2A 250V.
Om det är samma rastermått (avstånd mellan benen) så kanske du kan prova med en lite mindre säkring -> Electrokit-länk
dom har tyvärr inte exakt 2A, utan 1,6 eller 3,15A.
17090001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Mr B »

Kanon, tack, fantastiskt snabbt svar, en lördag kväll/söndag morgon.
Säkringen är hel. Det är ju tacksamt, då är det förhoppningsvis enkelt att laga skiten.

"Rätt" säker på att det är den kondensatorn. Funderar på om man inte skulle byta allihopa på en gång.

Det är i så fall:
47uF 25V (1st)
1500uF 10V (1st)
2200uF 10V (3st)
100uF 400V (1st)

Känns det rimligt att kolla med el-smedjorna i stan, och se om de har "samma" eller med marginellt högre värden? Eller man ska ge upp från början, och försöka plocka på sig något via nätet?

Fortfarande ingen bra bild, men det borde gå att se läckaget lite bättre här. Känns inte det som ett läckage?
17090003.jpg
Jag frågar för att jag är van vid att kondensatorer läcker i andra ändan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Magnus_K »

Det händer att dom läcker i botten också.
Kan absolut inte svara på om läckaget är orsaken, men har du en ESR-mätare så löd loss och mät ESR samt kapacitans.
Det är inga jättepengar det rör sig om så om inte annat så åk ner på stan och hör med dom. Jag har köpt kondingar för bullar också. Tyvärr finns det ju inte så många smedjor kvar...

Håll dig så nära kapacitansen som går och spänningen ska vara samma eller högre. Absolut inte lägre!
Ta med dig kortet och se till att dom nya fysiskt får plats. Går man upp lite i spänning så ökar i regel den fysiska storleken också.

Lycka till, hälsar en nattarbetare :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Glenn »

Mr B skrev:Kanon, tack, fantastiskt snabbt svar, en lördag kväll/söndag morgon.
Säkringen är hel. Det är ju tacksamt, då är det förhoppningsvis enkelt att laga skiten.
Jag skulle iofs tänka tvärt om, enklare om säkringen ÄR av, för då är det oftast generalkortis i nån halvledare eller liknande..

Men byta kondingar kan väl vara en ide.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Mr B »

Identifiera, och byta kondensatorer lite på vinst och förlust, klara jag utan vidare. Teorin bakom hur man väljer vilken, har jag aldrig ens försökt sätta mig in i. Kan man inte hitta en exakt ersättare, brukar högre värden vara mer rätt än lägre. Ju närmare ursprunget, desto bättre. Att försöka identifiera en defekt halvledare, det är nog sådant jag får försöka hyra in arbetskraft till, och sedan, eftersom jag är lite nyfiken, förpesta deras arbetsprocess medan de försöker lösa problemet, med konstiga frågor, och ett evigt stirrande.
Helt klart inte ekonomiskt försvarbart i det här läget. En fungerande 2724 kostar 20'ish dollar på eBay, plus frakt.

Jag tittade som hastigast på elfa. Det var nog fel ställe för att titta på komponenter. Under en hundring för grejerna, (plus moms) 120 spänn i frakt.
Jag har inga större synpunkter på priset på kondensatorerna, men den frakten är ju löjlig.
Jag har ingen aning om vad som är en bra, eller dålig tillverkare i heller, så det blev Panasonic där så var möjligt, Jamicon var det enda alternativet på 47uF/25v, och Nippom var det enda alternativet på 100uF/400v. Jamicon för rasterstorleken, Alla andra var 2.5mm, Jamicon håller 5mm, och det stämmer med mitt PCB. För Nippon var det temperaturen som avgjorde. Den undre gränsen står för visso inte på de jag har, men den övre gör, så 105c är vad de är byggda med, Nippon var de enda som hade en matchande -40-105c variant, så den hamnade i listan. (Inte för att jag egentligen tror att det blir så varmt, men va fan, de har förhoppningsvis valt så av en orsak. Switchens chassi blir inte varmt i nämnvärd utsträckning över PSU't, så egentligen hade det kanske inte spelat någon roll.) Nu ska jag försöka sova lite, och så får jag fundera på vad jag ska göra med kondensatorerna i morgon... Nå, senare i dag.

Ni ska ha ett STORT tack för all hjälp. Allihop.
Senast redigerad av Mr B 17 september 2017, 03:35:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Glenn »

Spänningen och tempen ska vara samma eller högre, kapacitansen är lite lurigare, det beror på var dom sitter, det kan vara okej med högre men behlver inte vara det.

Du kan också köpa en tokbillig kapacitans/ESR-mätare från ebay och mäta upp dom.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Mr B »

Tokbillig mätare, som fungerar, skulle ju kunna vara en ide. Vad söker man på?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Micke_s »

"LCR meter"
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Mr B »

Ja, det gav ju gott om träffar, till "rimlig" budget, på eBay. Vilket skit som helst kommer att fungera som avsett, typ den här?
Jag förutsätter att det skull gå bra att antingen klämma sladdar till test-probar i test-sockeln, eller helt enkelt löda dem på plattorna för SMD test, och sedan testa kondensatorer som sitter på PCB. Men det behöver inte nödvändigtvis vara sant bara för att jag förutsätter det...

Finns det vinster i att lägga en hundring extra, eller i den här prisnivån är det verkligen skit samma?
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Mindmapper »

Jag lägger hellre pengar på multimeter, oscilloscope, labbaggregat, pulsgenerator e.d beroende på vad jag felsöker.
Med ett oscilloscope ser man ofta på kurvans utseende var man kan förvänta sig att felet finns. Lite problematiskt vid switchade nätdelar men där är de ofta lika bra att byta en kondensator om man liks lött loss den från kretsen. I varje fall om det gäller små kondensatorer som är billiga. Större kondensatorer kan man kolla genom att ladda upp dom och kontrollera urladdningstiden. Då är pulsgenerator och osciloskop bra.

Ska du köpa en LCR meter se då till att den tar höga kapacitansvärden. De allra största kan du dock kolla med labbaggregat och tidtagarur.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av MadModder »

Magnus_K har 2,5A-säkringar av den modellen ligger i vandringslådan... :wink:
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Nerre »

Mindmapper skrev: Ska du köpa en LCR meter se då till att den tar höga kapacitansvärden. De allra största kan du dock kolla med labbaggregat och tidtagarur.
Men ESR kan man väl inte mäta så enkelt?
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Mindmapper »

ESR är svårare att mäta. Har ingen erfarenhet av billiga LCR-mätare som mäter ESR.
Fast jag anser att de andra instrumenten är viktigare än en LCR mätare. Kan man få en billig sådan som mäter ESR kan man väl omprioritera. Fast det är sällan som man vet vilket ESR som krävs. Då kanske det är enklare att byta ut den kondingen mot en med low esr. Är det vanligt att ESR ändras med bibehållen kapacitans?

Hade tänkt bygga en ESR mätare en gång i tiden, men det blev aldrig av.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Mr B »

Så, kontentan av det hela är egentligen att jag lika gärna kan skippa mätare, och köpa en flock nya kondensatorer och byta dem med en gång. De tre 2200uF'arna sitter parallellkopplade i alla fall, så att mäta dem på plats lär vara "så där" enkelt.
mouser.se, €6,73. €20 i frakt. Samma slutsumma som elfa, och det känns bara löjligt att bli uppskörtad på frakten på det viset, så då tar jag hellre elfa. Digikey.se, i samma region, 170 spänn i frakt.
Microkit. Samma pris på grejerna som elfa. 49:- i frakt. 128.86:- totalt.
Varför började jag inte där? Jävla gitande att hitta rätt komponenter överallt, och så hade de rätt grejer till rätt fraktpris hela tiden...
Beställt.
Skriv svar