Hitta säkring på PCB?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av prototypen »

Börja med lite mätning isf en massa byta in blindo. Blir det tex 325 volt över 100 uF 400 V kondensatorn.
Vad sitter det för switchkrets? Ta hem datablad så du ser vad den vill ha för spänning och vad den gör.

En kretslösning brukar vara ett relativt högohmigt motstånd som laddar en kondensator tillräckligt att switchkretsen orkar ge en första puls som sedan driver switchkretsen. Har motståndet brunnit eller kondensatorn tappat i värde så räcker inte energin att få igång det hela.

Protte
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Mr B »

prototypen skrev:Börja med lite mätning isf en massa byta in blindo.
Problemet här är väl att byta grejer "i blindo" klarar jag. Mäta, klarar jag iofs det med, men jag förstår inte vad som är "rätt värde" så att felsöka det på egen hand är i det närmaste omöjligt. Visuell inspektion säger att det enda som ser konstigt ut är primärsidans kondensator, och att det där finns liiiite kladd på plus-sidans ben, precis där det går in i kondensatorn. Eftersom en komplett uppsättning kondensatorer kostade 129:- till min brevlåda i slutändan, så köpte jag hela kittet. Jag kommer "antagligen" bara byta primärsidans kondensator, och se om det får igång det hela. Gör det susen, stoppar jag resten i en påse, och lägger dem i reservdelsskåpet, märkt med "Powerconnect 2724" och nästa gång det är problem ser jag om jag kanske har rätt bitar till det där.
prototypen skrev:Blir det tex 325 volt över 100 uF 400 V kondensatorn.
Det kan jag göra. Men innan jag gör något sådant... Visst pratar vi DC? (Du ser? Kompetensnivån är sådan att jag vet inte. Jag tror att det är så, jag tycker att det borde vara så. Men jag behöver fråga innan jag gör något, så jag ens vet vad multimetern ska stå på. (fan, jag vet inte ens om det vore möjligt att ha AC på platsen.)
Om jag tycker, tror, och hoppas på att det är DC, innebär det att någonstans har vi en likriktarbrygga. Är det det vad det rektangulära, ljusa blocket sidan om primär-kondensatorn är?
prototypen skrev:Vad sitter det för switchkrets? Ta hem datablad så du ser vad den vill ha för spänning och vad den gör.
Visst. Um... Kan switch-chipet vara en liten 8-benad IC på undersidan av PVB't? Logik gör att jag antagligen går rakt på den, eftersom det är den enda IC'n på hela PCB't. Texten på chippet är i princip oläslig, men jag tror att det står 3843B överst, och under det en logga (ST) följt av EZ632. Verkar det rimligt?
prototypen skrev:En kretslösning brukar vara ett relativt högohmigt motstånd som laddar en kondensator tillräckligt att switchkretsen orkar ge en första puls som sedan driver switchkretsen. Har motståndet brunnit eller kondensatorn tappat i värde så räcker inte energin att få igång det hela.
Den grå komponenten precis framför benen på primär-kondensatorn, skulle kunna vara ett motstånd. Den saknar förvissa alla färgglada band den "borde ha" men har lite oläslig text i stället.
"Startmotorn" för kretsen, och tydligen det som "brukar" vara sönder är den lilla 25v 47uF kondensatorn som sitter fastklistrad längst bak sidan om primär-kondensatorn. Om det hjälper för att lista ut hur kretsen är uppbyggd. Jag hoppas att det var rätt siffror ovan, men texten är svårtolkad, åtminstone med mina olika förstoringsglas.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Mr B »

prototypen skrev:Börja med lite mätning isf en massa byta in blindo. Blir det tex 325 volt över 100 uF 400 V kondensatorn.
315v.
Antar att det var nära nog.

Hur som helst så fungerar switchen nu. Jag plockade 100uF@400v, och mycket riktigt, det är elektrolyt på ena benet, men det räckte inte för att nätagget skulle hoppa igång. Så jag gick vidare på det jag läst sedan tidigare, och bytte 47uF@25v med, och tada, power on.
Eftersom de är lika gamla så passade jag på att plocka & byta 1500&2200uF@10v, och sen skruvade jag ihop skiten. De var ju 11-12 år gamla allihop, så när jag var där och rotade...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av prototypen »

Och du tror att de nya har bättre kvalitet?
Med grattis, du fick fart på skrotet, 47 uF är troligen startenergi kondensatorn.

Protte
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hitta säkring på PCB?

Inlägg av Mr B »

prototypen skrev:Och du tror att de nya har bättre kvalitet?
Bättre? Ingen aning. Tveksamt. Lika bra kanske. Men de gamla är 11-12 år gamla. Om de gamla hade klarat sig tills nästa gång 100uF@400v läcker, och 47uF@25v vägrar starta skiten, så hade det varit kanon. Nu är de bytta, och tiden till de dör börjar räkna om från början. De andras räknare har redan tickat rätt länge... I slutändan blev det en Rubycon, en Jamicon (primär, och starter.) som behövdes för att få igång grejerna, och 4 Panasonic som blev ersättare till de andra 4. Om det är bättre eller sämre än de 6 som satt i PSU't från början får tiden utvisa. De ursprungliga var Taicon, (Primär & starter) & Ltec.
Jag är tacksam om det ger bara ett par år, det är en skitgrej att byta kondensatorer för en hundring vart annat år... Och "nästa gång" så snor jag ju PSU't från backup switchen, och får igång grejerna med en gång. Sen lagar jag det trasiga PSU't, om jag kan, och stoppar i det i den switchen, så jag har en backup igen.
prototypen skrev:Med grattis, du fick fart på skrotet, 47 uF är troligen startenergi kondensatorn.
Det jag läst innan jag gav mig på det här, säger att det är precis så. Det är den, eller primären som är standardfelet på PSU't, de andra blev bytta mest "bara för att". Jag sparade allihop, och hoppas på att lyckas lista ut hur man mäter dem, när det billigaste jag hittade på eBay hamnar här, så jag kan se om jag kanske kan göra något smartare nästa gång... Inte helt säker på att de hade gått att mäta på PCB't i alla fall, eftersom 3x2200uF satt parallell kopplade på någon vänster. Men har man åtminstone fattat hur mätaren fungerar kan man ju försöka.
Skriv svar