Varning för skenande elpris

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av Glenn »

Det BÄSTA vore ju förstås att producera så mycket el vi kan, sälja till produktionskostnad till såväl privatpersoner som industri, och sedan sälja så mycket man kan till utlandet till marknadspris..

Det skulle landet som helhet tjäna på.

Om tyskarna mot förmodan gör verklighet av sina fantasier om att stänga ner all kärnkraft så lär det finnas ännu bättre möjlighet att sälja svensk el dyrt till utlandet.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av GFEF »

Mera El-kostnads ökning.......

"Elnätsavgifterna fortsätter att stiga kraftigt. "

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/ ... icker-ivag

"Förra året fortsatte elnätsavgifterna att höjas i så gott som hela landet. Och det är de tre storbolagen Ellevio, Vattenfall och E.ON som står för de största påslagen, "

"Ellevio och Vattenfall är dominerande nätägare i ungefär en tredjedel av kommunerna. Där har priserna ökat med 52 procent åren 2010–2017, jämfört med 22 procent i övriga kommuner."

" Och Vattenfall har väldigt mycket landsbygdsnät över hela Norrlands inland, vilket innebär många kilometer ledning per kund, och därmed höga kostnader, säger hon."
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av rikkitikkitavi »

danielr112 skrev:rikkitikkitavi: ö-drift är vad?

Jag hade 1200-1600kWh innan. Men nu bör det ligga på 600-800kWh.
Ökar lite till vintern då värmepumpen till verkstan går samt 2 vattenpumpar.

Yxan i inkommande ledning. Din växelriktare är inte beroende av yttre nät, dvs det fungerar som reservkraft om strömme går.

Kräver iofa reservkraftso.kopplare.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av danielr112 »

Nej jag är inte beroende av nätet för att driva huset nej. Dör nätet lyser strömmen i mitt hus. Jag kan bokstavligen välja om jag vill köra rent på nätet eller rent på solen eller bådadera.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av rikkitikkitavi »

Då fixar du världens undergång :)
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av danielr112 »

Elmässigt japp.. Men maten blir ett problem :D Allt annat har vi löst här hemma i regel men får börja samla konserver snart tror jag.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av E Kafeman »

Gör som Sven Yrvind, så sparas energin som köksspisen kostar.
Han ger sej nu iväg på sin mini segelbåt. En del av resan är att visa hur lite energi han förbrukar. Ska inte gå iland på minst 300 dagar.
Har med sej mat för ett år. Enbart sardiner och fullkorns-müsli. Kräver ingen tillagning så han behöver ingen spis alls på segelbåten.
Frukost lunch och middag, blir samma sak. Det är bra med regelbundna vanor säjs det.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av helmut »

Har bytt till induktionsspis och en ny modern ugn. Hoppas bara att den inte drar 1 amper när den är avslagen som min lösa induktionsplatta gör när den inte används.
Var ganska många år sedan man föreslog att man skulle ställa en dieselmotor i garaget som drev en generator som producerade el och värmen från avgaserna kunde man använda till att värma upp huset. Vet inte om det skulle löna sig.
Annars är frågan om man ska satsa på solpanel som producerar el nu när vi satsar på led belysning och allt strömsnålare utrustning. Funderar på om det skulle vara mer lönsamt att satsa på en panel som värmer vattnet " vakumtuber" eftersom det borde vara uppvärmningen av huset som drar mest energi under perioden oktober- april? eller kan solpaneler producera tillräckligt mycket el så det skulle gå att värma upp huset med el från solpanelen på vintern?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av danielr112 »

Sol-El räcker inte till att värma många av våra hus på vintern. Du får in kanske 10% av sol-el på de 2 kallaste månaderna jämfört med sommaren! Det är inte mycket alls.

Sol el ligger på 15-23% effektivitet medans sol-vatten ligger på 50% och sol-luft 80% (Väldigt generiska nummer då det beror på så extremt många faktorer)
Våran el i sverige är än så länge rellativt billig kontra mycket annat men kommer kanske ändras. En enklare anläggning och driva saker direkt på sol-elen utan för stora förluster vid konvertering samt förlägga saker på dag-tid för att man kan spara en slant över längre tid.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av Biker »

E Kafeman skrev:Gör som Sven Yrvind, så sparas energin som köksspisen kostar.
Han ger sej nu iväg på sin mini segelbåt. En del av resan är att visa hur lite energi han förbrukar. Ska inte gå iland på minst 300 dagar.
Har med sej mat för ett år. Enbart sardiner och fullkorns-müsli. Kräver ingen tillagning så han behöver ingen spis alls på segelbåten.
Frukost lunch och middag, blir samma sak. Det är bra med regelbundna vanor säjs det.
Har du nån länk om hans senaste?
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av Haralt »

helmut,

Om det är värme du vill ha då ska du inte ha solcellspaneler på taket som gör el som du sedan värmer bostaden med, utan du ska ha solkollektorer, dvs som med hjälp av solljuset gör varmvatten som du sedan värmer ditt hus med. En solkollektor har nämligen en verkningsgrad på ca 80 % för omvandling av solljus till varmvatten, medan en solcellspanel bara kan omvandla solljus till el med ca 16 % verkningsgrad. Som även dani-el säger ovan, men han använder ordet "effektivitet", men menar troligen verkningsgrad.
Olyckligtvis finns inte mycket solljus på vintern i Sverige, inte ens i södra Sverige.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av mrfrenzy »

helmut skrev:Hoppas bara att den inte drar 1 amper när den är avslagen som min lösa induktionsplatta gör när den inte används.
Din elmätare är defekt och klarar inte att mäta en komplicerad last med övertoner och reaktiv effekt.
Om plattan drog 1A i standby så skulle den bli hundratals grader varm efter en stund.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av helmut »

Finns inte ett spår av värmen men vid ett tillfälle när jag skulle kolla varför lysdioden blinkade så ofta en varm sommardag när alla apparater var urkopplade och kyl och frys stannat fick jag upp förbrukningen på 1 amper på ena fasen. Efter att jag gått genom alla rum och kollat att inget var inkopplad och dragit ut kontakten till kyl och frys fick jag ändå upp strömförbrukningen på 1 amper. När jag drog ut kontakten till induktionsplattan gick förbrukningen ner till noll. konstigt att den kan dra 1 amper utan att producera värme. Misstänker att Biltemas induktionsplattan skickar ut några konstiga elspikar som registrers som strömförbrukning.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Varning för skenande elpris

Inlägg av Borre »

Menar du att huvudmätaren visade 1A eller mätte du med något annat då?
Skriv svar