Reparera en bildskärm Samsung Syncmaster F2380

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 492
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Reparera en bildskärm Samsung Syncmaster F2380

Inlägg av meconer »

Jag har en Samsung Syncmaster F2380 som slocknar efter ett par sekunder. Slår man av den och sedan på igen blir det samma sak. Jag har försökt hitta svullna kondingar men ser ingenting. Några förslag? Är det värt besväret att löda loss kondensatorerna och mäta upp dem eller kan det vara något annat fel?
DSC_0131.JPG
DSC_0132.JPG
DSC_0133.JPG
Ser att det verkar finnas nya power supplies på ebay men jag vet inte om jag orkar bekymra mig så mycket för en gammal skärm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Reparera en bildskärm Samsung Syncmaster F2380

Inlägg av Magnus_K »

Vad händer under dessa två sekunder innan den dör igen?
Har den någon stby-indikering förresten?

Äger du en ESR-mätare?
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 492
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Reparera en bildskärm Samsung Syncmaster F2380

Inlägg av meconer »

Den visar bild och beter sig som vanligt. Sen slocknar den. Nu är det ett tag sen jag använde den så jag minns inte om lysdioden som indikerar att den är igång fortfarande var tänd. Den har legat här bredvid sen i somras och nu tänkte jag försöka se om jag får igång den.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Reparera en bildskärm Samsung Syncmaster F2380

Inlägg av E Kafeman »

Dessa nätaggregatet är väldigt enkla att felsöka men allt som kan vara fel varken syns eller måste vara uppblåsta kondensatorer.
Felbeskrivningen är typiskt trasig kondensator men en enkel felsökning ger bättre information.
Enkelsidigt PCB gör det lätt att följa signalen och switchregleringen är så enkel den kan bli.
Skulle ändå schema behövas finns det gott om sådana för Samsung Syncmaster på nätet. Även om schemat inte är för exakt rätt modell är alla väldigt snarlika. Några saknar 5 Volten och då lämnar aggregatet en enda spänning 13-19 Volt till logikkortet. Några modeller har en utgång på 70-90 Volt. Om endast enkel spänning är det enkelt att i nödfall ersätta nätaggregatet med 19-volts laddare till portföljdator, om inte annat så för att kolla om logikkortet är helt. Somliga Samsung-skärmar var sådana från början, de drevs med extern nätadapter kopplad direkt till logik-kortet.
Mät om utspänningarna finns, spänningarna står skrivna på kretskortet.
Om möjligt mät rippel med ett oscilloskop.
Dioder samt större effektmotstånd är också snabbt att mäta och bör mätas eftersom de är vanliga felkällor.

Finns alla spänningar och de är stabila, gör liknande felsökning på logikkortet, dvs kolla att spänningarna når fram och är stabila.
Kolla extern bildskärmskontakt så inte lödningar och ledningsbanor är skadade.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Reparera en bildskärm Samsung Syncmaster F2380

Inlägg av Andy »

Tycker C116 ser lite svullen ut.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Reparera en bildskärm Samsung Syncmaster F2380

Inlägg av Borre »

Det är inte helt ovanligt att transformatorn för backlighten får överslag och kortslutning i några varv på lindningarna och därav överbelastas och bara lyser ett par sekunder innan elektroniken slår av.
Har bytt transformatorn på två olika Syncmasterskärmar, en 940n och en 2xxx-nånting.

För 940n var det lätt att hitta specifikationer för att mäta upp den och även ersättare på ebay, något sämre för din skärm efter en kort googling.
Men vad jag hittade när jag googlade lite snabbt ska denna passa din skärm:
http://lcdparts.net/TransformerDetail3D ... uctID=3720
och bör i så fall ha en lindningsresistans på sekundären (den som är kopplad till backlighten) på 982ohm, detta bör du kunna mäta med transformatorn inkopplad, men med backlighten urkopplad.
Kolla på bilen i länken och se om det kan stämma, mät i så fall upp både primär och de två sekundära lindningarna och se vad för värden du får.
Får du väldigt lågt värde på primär och kring 1kohm på sekundärerna är det sannolikt inget fel.

Förresten, på ebay finns denna:
http://www.ebay.com/itm/TM-07165-invert ... Sw54xUV29m
Men som sagt, mät först och se om det kan vara något fel.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera en bildskärm Samsung Syncmaster F2380

Inlägg av breflabb »

Jag skulle börja med att byta lytarna: C310,311,116,löda om trafon 301
samt ohmmäta F301, den skall vara ganska lågohmig. Dom här säkringarna
har varit lite knäppa på så vis att dom blir ganska högohmiga ibland.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 492
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Reparera en bildskärm Samsung Syncmaster F2380

Inlägg av meconer »

Tiden (och tillräcklig vilja) att pyssla med den här skärmen infinner sig inte tyvärr. Därför skänker jag bort den till valfri forummedlem. Villkoret är väl i princip att jag slipper skicka den. Någon intresserad? Annars går den till bildskärmshimlen.
Skriv svar