Att göra ett termoelement?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av Mindmapper »

När du kopplar trådarna som termoelementet består av vidare så har du väl samma material i de trådarna. Isåfall får kalla lödstället (du behöver inte löda) samma egenskap som varma lödstället (svetsas) fast polariteten blir omvänd. Har du samma temperatur på varma och kalla lödstället tar de ut varandra.

Pentronic beskriver det hela på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av Dalmas »

Jag trodde jag visste men jag anar att jag inte vet.
Vad jag tror: Varma lödstället är spetsen som de två olika trådarna svetsas/viras ihop. Där genereras en spänning pga att det är två olika mtrl. Spänningen ändras med temperaturen.
Sen trodde jag att trådarna som lödes fast får var sin spänningsgenerator eftersom det är tenn/bly mot kardelen. Det är väl kalla lödstället...
De två sp.källorna ändras också med temperaturen.

(Ska läsa Pentronics artikel)
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av Mindmapper »

Jag ser att jag glömde lägga in länken.
http://www.pentronic.se/start/temperatu ... ement.aspx

http://www.pentronic.se/start/temperatu ... lynom.aspx

Kalla lödstället får "en" emk efter samma tabell som varma lödstället, men beroende på temperaturen vid det kalla lödstället. Och är en emk som motverkar den emk som uppstår vid varma lödstället.
De kretsar som används måste alltså mäta temperaturen vid kalla lödstället och korrigera mätvärdet utefter den informationen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av danei »

Vilket lod du snvänder eller inte använder på kalla respektive varma lödstället, eller eventuella skarvar på vägen påverkar inte resultatet. Temperaturen är ju samma innom lödningen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av Nerre »

På jobbet brukar det vara en mätkurs för nyanställda och där brukar de visa vad som händer med avläsningen om man värmer den ände av termoelementet som är ansluten till mätinstrumentet (de brukar värma med en hårtork).
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av Dalmas »

Har skumläst Pentronic-länken. Har jag rätt i att det finns tre EMK:er om den löds in på PCB (med mätförstärkare) med vanligt lod?

1) Sensor-spetsen: Varma lödstället fungerar enligt tabellen för typen (K, T eller whatever)
2) PCB, Löd-Pad 1: Lödtenn mot termokardel 1. Okänd EMK...ingen tabell att gå efter.
3) PCB, Löd-Pad 2: Lödtenn mot termokardel 2. Okänd EMK...ingen tabell att gå efter.

För att återknyta till anledning till denna tråd så säger Pentronic.länken att det går att svetsa, vira eller hamra ihop metalltrådarna som bildar själva sensorn. I mitt ena case får jag testa det förfarandet och sen använda de (mini)hanar jag har och sen dopplacka knutpunkten.
I det andra caset där jag ska löda in kablarna på ett PCB vet jag inte riktigt hur jag ska handskas med dessa EMK:er - än. Jag kan låta uP mäta temperaturen vid PCB:n och kompensera på nåt sätt för det. Det är en annan historia men det ingår i denna tråd också.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av danei »

Men 2 och 3 har samma temperatur, och summan bli samma som om det var en direktkoppling mellan ledarna.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av Dalmas »

De har samma temperatur men lodet har kontakt med olika metaller eftersom trådarna är olika. Det bör ge upphov till två spänningar som i sin tur smittar den egentliga spänningen från spetsen.
Måste undersökas mer..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av danei »

Nej. Det är inget problem. Det är egentligen ganska lätt. Så länge du has samma temperatur kan du växla material precis som du vill.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av Nerre »

Dalmas skrev:De har samma temperatur men lodet har kontakt med olika metaller eftersom trådarna är olika. Det bör ge upphov till två spänningar som i sin tur smittar den egentliga spänningen från spetsen.
Precis, och det är därför temperaturen i den änden måste vara "stabil". Kalibrerar du ett instrument i 20 graders rumstemperatur så kommer det visa fel vid nollgradigt.

Som de skriver på Pentronics sida:
Termoelement mäter temperaturskillnad mellan mätpunkten och övergången till indikatorns eller transmitterns terminaler. Det är referensställets temperatur som uppmäts där termoelementmaterialet övergår i kopparledare. Förr kallades detta "kompensering för kalla lödstället". Kompenseringen är normalt optimerad för rumstemperatur (20-25°C).

Det betyder att mätvärdet blir felaktigt så fort referenstemperaturen avviker från rumstemperatur. I laboratorier brukar referenspunkten som alternativ placeras i ett isvattenbad för att undvika detta fel.
De skriver också
Vissa termoelement är dyrbara. Därför är det lockande att använda andra material som "skarvsladd". Gör aldrig det!

Som vi tidigare beskrivit bildas seebeckspänningen i hela mätkretsen. Inblandning av material med andra seebeck-koefficienter kan orsaka felaktig utsignal.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av Dalmas »

Denna bild säger allt tycker jag. Länken pekar dessutom mot en mkt bra sida som förklarar i detalj...

http://www.analog.com/en/analog-dialogu ... uples.html
termoelement2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av danei »

Den visar fint hur det är bra att göra. Men detvisat inte alls vilken påverkan man får om man inte gör så. Vissa "fel" gör inget medan andra totalt förstör mätningen. De flesta dedikerade mötförstörkare har väl integrerad kompencering flr temperatur. Då ska mätförstärkaren och kalla lödstället hållas på samma temperatur.

Något som man inte alltid tänker på är att pelterelement funkar på exakt samma sätt som typ-k givare.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av Dalmas »

I och med bilden får jag bekräftelse på att kalla lödstället, till skillnad mot varma lödstället, består av två anslutningspunkter.
Jag blir tvungen att läsa in mig på lämpliga OP-kopplingar för dessa "sensorer" och sen se hur mycket kompensering i uP jag behöver ha för olinjäriteten mellan temp och spänning. Det kanske inte ens behövs.
Jag behöver också en ytmonterad NTC eller liknande vid anslutningarna som mäter temperaturen där.
Jag anar jag återkommer mer i detta ärende i detta framöver.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av Icecap »

Jag har gjort en typ-k op-amp koppling till A/D på en µC. Det var i sin enkelhet en op-amp med en given förstärkning (ganska hög) och på kretskortet var det en temp-sensor. Uträkningen av temperaturen var helt enkelt att omvandla den analoga spänningen från op-amp'en, räkna lite med en faktor för att omvandla till °C och sedan addera kretskortets temperatur.

Noggrannheten var bra mellan 0°C och 510°C.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Att göra ett termoelement?

Inlägg av Dalmas »

Det låter precis som nåt som jag kommer att behöva. Dock inte mellan 0-500. Snarare 0-80....
Du hade mätning för kompenseringen?
Skriv svar