Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Jag får inte fram någon tändgnista från bilens datastyrbox ( ECM ? ) även om den byts till annan . Kan jag inte installera ett enkelt tändsystem ,vid sidan av originalet , som ger nödv. tändgnistor - styrt av exv. hallgivaren på vev- eller kamaxel ? Hur bygger jag upp detta ? Varmt tacksam för hjälp !
-
- Inlägg: 6077
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Välkommen!
Klart du kan montera ett eftermarknadssystem, det gör i princip alla som trimmar på en mer seriös nivå.
Men vad är enklast, att göra det eller laga felet som finns?
Klart du kan montera ett eftermarknadssystem, det gör i princip alla som trimmar på en mer seriös nivå.
Men vad är enklast, att göra det eller laga felet som finns?
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Vad är det för bil?
Det är nog det första vi måste konstatera för att kunna hjälpa dig med en enkel felsökning.
Får den bränsle? och med bränsle så menar jag öppnar spridarna?
Om bilen inte får bränsle och du inte har några gnista så kan man med stor sannolikhet misstänka Vevaxelgivaren då det är en kritisk givare.
Kamaxelgivaren är mindre kritisk i detta läget då den bara används till sekventiell insprutning
Jag vet att oplar med Motronic box så kan man se att varvmätaren hoppar lite när man drar den på startmotorn.
Det är ett gott tecken på att vevaxelgivaren fungerar.
Att montera ett eftermarknads sprut på en bil som inte startar är att be om problem. Speciellt då du redan har provat med en annan box.
Dock kan det vara som så (Beroende på årsmodell) att styrdonet måste paras ihop med bilen för att kunna fungera (Stöldsystem)
Tex så måste nycklarnas transpondrar läggas in i den nya boxen om man inte även byter låset i rattstången.
och rätt VIN nummer anges i styrdonent då den flyttas till ny bil.
Det är nog det första vi måste konstatera för att kunna hjälpa dig med en enkel felsökning.
Får den bränsle? och med bränsle så menar jag öppnar spridarna?
Om bilen inte får bränsle och du inte har några gnista så kan man med stor sannolikhet misstänka Vevaxelgivaren då det är en kritisk givare.
Kamaxelgivaren är mindre kritisk i detta läget då den bara används till sekventiell insprutning
Jag vet att oplar med Motronic box så kan man se att varvmätaren hoppar lite när man drar den på startmotorn.
Det är ett gott tecken på att vevaxelgivaren fungerar.
Att montera ett eftermarknads sprut på en bil som inte startar är att be om problem. Speciellt då du redan har provat med en annan box.
Dock kan det vara som så (Beroende på årsmodell) att styrdonet måste paras ihop med bilen för att kunna fungera (Stöldsystem)
Tex så måste nycklarnas transpondrar läggas in i den nya boxen om man inte även byter låset i rattstången.
och rätt VIN nummer anges i styrdonent då den flyttas till ny bil.
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
har du tänkt bygga ett tändsystem?
eller montera ett eftermarknadsdito?
enklast är definitivt att fixa felet,
vad är det för bil?
eller montera ett eftermarknadsdito?
enklast är definitivt att fixa felet,
vad är det för bil?
-
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
- Ort: Övik
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Tack för info ! Var hittar man då ett ”FormerMazda skrev:Välkommen!
Klart du kan montera ett eftermarknadssystem, det gör i princip alla som trimmar på en mer seriös nivå.
Men vad är enklast, att göra det eller laga felet som finns?
Eftermarknadssystem ”- är dom
dyra ?
.
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Tack Tommy ! Det är en Nissan Juke -10 och allt utom tändgnista verkar funka ! Nya styrboxen är inprogrammerad på bilen . Vevaxelgivaren verkar också funka - kan det vara något kontaktfel på ett helt oväntat ställe ? Mycket frustrande !Tommy_Naseem skrev:Vad är det för bil?
Det är nog det första vi måste konstatera för att kunna hjälpa dig med en enkel felsökning.
Får den bränsle? och med bränsle så menar jag öppnar spridarna?
Om bilen inte får bränsle och du inte har några gnista så kan man med stor sannolikhet misstänka Vevaxelgivaren då det är en kritisk givare.
Kamaxelgivaren är mindre kritisk i detta läget då den bara används till sekventiell insprutning
Jag vet att oplar med Motronic box så kan man se att varvmätaren hoppar lite när man drar den på startmotorn.
Det är ett gott tecken på att vevaxelgivaren fungerar.
Att montera ett eftermarknads sprut på en bil som inte startar är att be om problem. Speciellt då du redan har provat med en annan box.
Dock kan det vara som så (Beroende på årsmodell) att styrdonet måste paras ihop med bilen för att kunna fungera (Stöldsystem)
Tex så måste nycklarnas transpondrar läggas in i den nya boxen om man inte även byter låset i rattstången.
och rätt VIN nummer anges i styrdonent då den flyttas till ny bil.
Senast redigerad av MadModder 29 december 2018, 13:49:43, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: korrigerade dubbelcitat och felplacerade taggar
Anledning: korrigerade dubbelcitat och felplacerade taggar
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
. Tack - men där lyckas jag inte hitta något !?
.
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Tack svanted ! Det är en Nissan Juke -10. Några ideer ?svanted skrev:har du tänkt bygga ett tändsystem?
eller montera ett eftermarknadsdito?
enklast är definitivt att fixa felet,
vad är det för bil?
.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30011
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Speeduino är ett helt gör-det-själv-projekt. Du kan köpa ett färdigmonterat kort, eller ett naket kort och löda alla kretsar själv. Du programmerar kortet själv och kopplar alla sensorer själv.
Läs under overview och manualen så klarnar det.
Under get speeduino har du några olika butiker. Lådan till kortet (köpes separat) får du borra upp och skruva i själv.
Läs under overview och manualen så klarnar det.
Under get speeduino har du några olika butiker. Lådan till kortet (köpes separat) får du borra upp och skruva i själv.
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
En bil av årsmodell 2010 kommer troligen inte gå genom besiktningen med ett eget tändsystem om man träffar på en nitisk besiktningsman - frågan är även om avgasvärden mm blir rätt i fall sprutet tror att det tänder nu men tändsystemet lever sitt egna liv.
Bäst är nog att utröna varför det inte fungerar och laga det felet - en multimeter och ett oscilloskop och börja mäta upp givare samt titta på utsignaler från ecu är en bra början
Bäst är nog att utröna varför det inte fungerar och laga det felet - en multimeter och ett oscilloskop och börja mäta upp givare samt titta på utsignaler från ecu är en bra början
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
vad säger felkoderna på bilen då? . för det tar jag för givet att du har kopplat upp och mätt ut?
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Megasquirt var poppis för några år sedan ..
Men med en felkod läsare så kan man hitta om det är givar fel.
https://www.prylteknik.se/autel-md808-p ... 56EALw_wcB
Inte gratis men..men en garage Kalle brukar ta en 500 för stoppa i sin.. om man inte vill köpa egen
En 500!kronors brukar fungera om det är lamda eller liknande,
Vilken är bilmodellen??
Men med en felkod läsare så kan man hitta om det är givar fel.
https://www.prylteknik.se/autel-md808-p ... 56EALw_wcB
Inte gratis men..men en garage Kalle brukar ta en 500 för stoppa i sin.. om man inte vill köpa egen
En 500!kronors brukar fungera om det är lamda eller liknande,
Vilken är bilmodellen??
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Det konstiga är att bilen inte har några felkoder !ojkroken skrev:vad säger felkoderna på bilen då? . för det tar jag för givet att du har kopplat upp och mätt ut?
.
Re: Alternativt tändsystem för modern 4-cyl. bilmotor ?
Om inte ECU'n behagar att spotta ur sej tändpulser till tändspolarna så är det ju uppenbart att nån signal saknas, vanligen kam, vev eller båda. Och nej dessa 2 sensorer behöver inte alltid generera en felkod då de kan ge signal ut som detekteras, men inte triggar tändpulser pga att spänningsnivåerna ligger fel, tex ist för 0-5v så kan det vara 2-5v, detta är i princip omöjligt att diagnostisera utan ett o-skop, eller att nån 5V referens saknas tex kortad till jord, dock brukar detta oftast leda till en "No Communications" felkod. Alt avfyra reservdelskanonen och byta båda dessa sensorer och hoppas på det bästa.
South Main Auto på youtube har en video på just detta.
South Main Auto på youtube har en video på just detta.