Konstruera/beställa ett kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jeppe
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 mars 2011, 23:48:14
Ort: Ulricehamn

Konstruera/beställa ett kretskort

Inlägg av jeppe »

Hej, jag har aldrig förut ritat ett kretskort eller designat elektronik.
Nu ska jag rita upp ett kort och få de tillverkat i ca 50 exemplar till en början.
Det är ett väldigt enkelt kort, som används för att driva en A/B mätcylinder. En fungerande förlaga till kortet finns, gjort med hålmonterade komponenter.
Jag har ersatt de hålmonterade som följer:
Motstånd 4.7k Ohm 0.5 W -> R-EU_R0603
Diod 1N4148 -> BAS16

På kortet ska det sitta två stycken 4-poliga kopplingsplintar. ELFA: 148-38-694 Dessa kräver ju att hål borras. När jag i Eagle väljer Object-> Drill så står det 13.77953. Vad är detta för enhet? Läser jag i databladet för plinten så är diametern på benet 1.3 mm, men jag kan inte välja en så liten borr.

Vilken sida av kortet ska kopplingsplintarna sitta på? Samma eller motsatt sida som motstånden och dioderna? I mitt huvud så borde de sitta på motsatt, så att benen sticker ut på samma sida som motstånden/dioderna, och då kan förbindas direkt utan vior.

Titta gärna på mitt schema och kort, vad skulle ni ha ändrat innan man skickar iväg det för tillverkning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Konstruera/beställa ett kretskort

Inlägg av Klas-Kenny »

Ser ut att vara lite onödigt tunna ledare?

Jag hade inte varit rädd för att använda båda sidor på kortet, för så små volymer lär du i princip inte kunna tillverka dem billigare för att de är enkelsidiga eller saknar genompläterade hål.

Så välj fritt vilken sida du sätter kontaktdonen, så hade jag dragit bredare ledare på andra sidan kortet för att slippa gå under dioderna med så smalt.

Ingen koll på Eagle, men enhet måste ju stå någonstans.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Konstruera/beställa ett kretskort

Inlägg av mankan »

Du kan ju få två dioder i en SOT-23:a, kan kanske underlätta ledningsdragningen.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Konstruera/beställa ett kretskort

Inlägg av lond »

Att göra ett dubbelsidigt PCB kostar inte mer än ett enkelsidigt när man beställer från Kina. Dina ledare ser en aningen tunna, men gör dom inte bredare än SMD-paddarna :) Jag hade dragit dom raka ledarna mellan skruvplintarna på undersidan och ledarna till det ytmonterade på ovansidan, sedan är det alltid bra med minst ett hål för att kunna skruva fast kretskortet eller fästa en isolator för att skydda benutsticket på skruvplintarna.

Itead har en bra guide om vilka greber-filer som behövs för tillverkning och en färdig CAM-fil till Eagle: http://support.iteadstudio.com/support/ ... quirements

Själv brukar jag skicka filerna med ändelse .GTL, .GBL, .GTO, .GBO, .GTS, .GBS och .TXT i en ZIP-fil till dom.

/// Marcus
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Konstruera/beställa ett kretskort

Inlägg av prototypen »

Ledaren under D1 kan gå utåt mot kortändarna, neråt och mellan Vcc och COM.

Dubbelsidigt är väl standard idag och då får man hålen plätterade, då sitter plintarna bättre. Det är väl nästan att enkelsidigt är special mot högre kostnad om man inte beställer en miljon kort.

Tror du att du vinner något på SMD, är rätt pilligt att handlöda SMD.
Hålmonterat löder man fortare.
Kanske du har en pick and place........

Protte
jeppe
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 mars 2011, 23:48:14
Ort: Ulricehamn

Re: Konstruera/beställa ett kretskort

Inlägg av jeppe »

Tack för all hjälp!
Följande förändringar har jag gjort:
Ändrad ledningsdragning, nu dubbelsidigt.
Bredare ledare.
Hål för montering tillagt.

Hur vet man vilka komponenter, den som tillverkar kretskort har hemma? Finns det någon standard på vilka komponenter man "bör" använda. Tex min 4-poliga, skruvplint. Den tog jag ju för att jag hittade den snabbt på Elfa och i Eagle. Men kinesen kanske inte har just den hemma.

Och, hur ser man att skruvplintarna sitter monterade åt rätt håll? Så att terminalerna pekar ut från kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Konstruera/beställa ett kretskort

Inlägg av prototypen »

Varför via?
Dra direkt från plintarnas paddar!

Protte
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Konstruera/beställa ett kretskort

Inlägg av lond »

Jag hade nog valt att rita PCB:et så här:
test.png
Vill du ha mer yta för text, så placera dom ytmonterade komponenterna på undersidan och man kan göra PCB:et ännu mer kompakt.
test2.png
Är det ett tillverkat PCB så tycker jag att det är både lättare och snabbare med ytmonterat, man slipper både böja och klippa benen och jag har mer ytmontera än hålmonterat hemma :vissla:

/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Konstruera/beställa ett kretskort

Inlägg av prototypen »

Londs layout ser bättre ut.
Sedan beror mycket på, vad har man för maskinpark och vilken seriestorlek man tror på.
Har man bockmaskin så bockar man 1000 motstånd på 3 minuter.
Monterar man komponenter på undersidan kan man (jo det går med limning) inte våglöda kopplingsplintarna.

Protte
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Konstruera/beställa ett kretskort

Inlägg av lond »

På jobbet körde vi alla hålmonterade komponenter som tål värmen i lödugnen med pin-in-paste (hålmonterat i lodpasta), annars så monterades dom i selektiv-lödaren med en liten lodvåg, så det var inga problem med dubbelsidigt ytmontering.

/// Marcus
Skriv svar