Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 23.48 2017-11-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SPP över bluetooth 4.x?
InläggPostat: 14.44 2017-09-05 

Har kört med en 2.x krets tidigare där man kan sätta upp seriell kommunikation (SPP) så att på tex en dator med bluetooth dyker enheten upp som en COM-port.

Tittar på ST BlueNRG-MS som inte verkar ha stöd för COM-port i alla fall. Annars verkar den liten och smidigt samt ha bibliotek färdigt för STM32.
Vet att det finns andra BT-moduler som kör dubbla kärnor så de ska kunna stödja både gamla BT och low-power BT 4.x, men det skulle vara trevligt om man kunde gå över till low-power BT.

Enheten jag sitter och utvecklar ska kunna skicka 20-30 byte data vid aktivering av en rörelsesensor för att sedan gå och lägga sig så low-power BT känns som att det skulle passa fint.

InläggPostat: 06.07 2017-09-14 

Kanske att jag la frågan på fel ställe men jag tror jag kan svara själv nu.

Nordic semiconductor har gjort en egen anpassning av ble för uart kommunikation. Följer man bara hur de har gjort så följer man I alla fall någon typ av inofficiell standard.

https://devzone.nordicsemi.com/documentation/nrf51/6.0.0/s110/html/a00066.html

InläggPostat: 06.32 2017-09-14 
Användarvisningsbild

Ja precis, vid BLE måste man använda "service" och "characteristics" som normalt (?) är olika för olika hårdvaror. Jag har grejat med Microchip BM77 som använder "ISSC Proprietary Service". Vanlig Bluetooth med SPP är mycket enklare.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme