Motorproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cheetah1
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 februari 2010, 13:44:15

Motorproblem

Inlägg av cheetah1 »

Hej!
Har en kompressor med en enfas induktionsmotor på 2 kW. När jag nu försöker starta den står den bara och brummar i ca 10 sekunder innan motorskyddet löser ut. Tog av fläktkåpan och kände så den går runt lätt, vilket den gör, och försökte sen hjälpa den igång (jag är inte helt i topp på mina enfasmotorkunskaper, men vad jag förstår är den store kondensatorn till för att snurra igång motorn på rätt håll, så jag tänkte att om den var kass kanske den kunde starta med en liten knuff), men då tuffar den bara några varv innan den stannar och motorskyddet löser igen. Tog ur kondensatorn, som av någon intressant anledning har fyra stift, och mätte, och fick samma värden som stod på, och jag mätte även på trådarna som gick ner i motorhuset, men fick inga sensationellt höga eller låga resistanser.

Försökte googla till mig lite ytterligare kunskaper och hittade något om att de har en brytare som kopplar ur och in kondensatorn vid rätt tillfälle. Är det en tanke som är värd att utforska, att en dylik skulle kunna sitta neri nånstans och ha nåt fel som är trasigt?

Det är en billig kinamaskin, så att den inte håller för alltid är kanske förväntat, men den är ändå tillräckligt dyr för att jag inte ska ha råd att köpa en ny just nu, så det vore bra om jag kunde laga den..
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Motorproblem

Inlägg av Mindmapper »

Det vore lite intressant att veta vad som "inga sensationellt höga eller låga resistanser" innebär.

Fyra anslutningar är inget ovanligt på motorkondensatorer. Fungerar som en kopplingsplint. Då kan man mäta en låg resistans mellan de som sitter ihop. Är det flera kondensatorer i samma hölje så står det på märkningen.

Bilder undanröjer många oklarheter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Motorproblem

Inlägg av TomasL »

Vilken typ av instrument har du använt för att mäta med?
Den stora kondingen är förmodligen en driftskondensator.
Motorn är en "3-fas"-motor, och kondingen tillverkar den tredje fasen, så att säga.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Motorproblem

Inlägg av Mindmapper »

Eller så är den en enfasmotor med startlindning. 2kW är lite mycket att köra en trefasare på enfas.
Svårt att säga utan bilder och mera detaljerad info.

Jag litar med visst tvivel på vad ts säger till dess att annat visar sig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Motorproblem

Inlägg av TomasL »

Min kompressor, enfas ligger på nästan 3 kW enfas, kräver 16A, så det går bra.

Nu skrev jagt "3-fas" inom citatstecken, menande att det naturligtvois inte är en 3-fasmotor, utan en motor med start/driftlindning via kondensator och huvudlindning.
Är kondingen kass så orkar den inte köra när den blir belastad, även om den kan hicka några sekunder till vid spänningssättning.
cheetah1
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 februari 2010, 13:44:15

Re: Motorproblem

Inlägg av cheetah1 »

Nu har jag läst på lite mer, och mätt och sen läst lite mer.

Det är alltså en enfas asynkronmotor med driftlindning (ingen separat startlindning) som drivs av en kondensator.
Båda lindningarna uppvisar en resistans på ca 2 ohm. Meggning mot jord upp till 1000V (allt jag har att ge) ger inga utslag. Kondensatorn mäter till ca 72 µF med min skitdyra Fluke.
Dock testade jag att ladda den med meggern samtidigt som jag mätte spänningen. Min megger (som inte är en Megger utan en halvbillig Fluke) begränsar spänningen vid 1,6 mA (1,0 enligt spec, men ja, close enough), och vid den strömmen orkar den inte få upp kondensatorn i mer än ca 200 volt. Kopplar jag bort meggern sjunker spänningen ner till ca 0 på mindre än 30 sekunder. Det står ingenting på kondensatorn om att den skulle ha en urladdningsresistor, och jag gläntade lite på locket och kikade in i den och kan inte heller där se att det sitter något innan trådarna går ner i "geggan".

Låter inte det lite anmärkningsvärt fort om den hade varit hel? Känns som att jag lär köpa en ny kondensator och testa med, va?
Jag har inte kört kompressorn jättemycket, men kondensatorn är trots allt av det välrenommerade (nåja) fabrikatet HUIZHONG, så det kanske inte är att räkna med att den ska hålla längre...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Motorproblem

Inlägg av Icecap »

Det är ganska normalt att dessa driftkondensatorer minskar i kapacitans med tiden, ofta pga. uttorkning.
Det är ett vanligt fel inom pelletsbrännare, just ett sådan fel som kommer smygande och det börjar med att motorn <oftast> startar - men plötsligt är det någon gång den INTE gör det osv.

Reparationen är: byt kondensator om du inte hittar annat onormalt (trög motor eller liknande).
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Motorproblem

Inlägg av Mindmapper »

Vad som fattas är meggning mellan lindningarna!
Kolla det innan du följer Icecaps råd och byter konding
cheetah1
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 februari 2010, 13:44:15

Re: Motorproblem

Inlägg av cheetah1 »

Jag kan dessvärre inte megga mellan lindningarna då dom är hopkopplade nere i motorhuset nånstans, då får jag skruva isär hela motorn först isåfall.

Det är ju trots allt inte så mycket pengar, så jag tar och beställer en, det enda sura är att Elfa ska ha så förbannat bra betalt för frakten nuförtiden, blir ju nästan lika mycket i frakt som kondingen kostar..
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Motorproblem

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu för tiden så tillverkas prylarna för att hålla en viss tid. Problemet med en elmotor är ju vilken del skall man begränsa livslängden på? Eftersom det i dagens läge råder slit och släng så är det inte så noga med vilken del som går sönder. Man kastar för det mesta bort det när det inte funkar och köper nytt.

Så säg att man vill ha en kompressor att hålla i ungefär 3 år, Att montera dåliga lager funkar inte eftersom man inte vet hur mycket kompressorn kommer att köras. Lindningen är lika svår av samma orsak. Däremot är det mycket enkelt att konstruera en kondensator som har en ganska bestämd livstid.

Samma sak är det med t.ex en borrmaskin eller en sliprondell som man vill begränsa antal timmar eller antal användningstillfällen. Vill man begränsa antal timmar så är det kolen som har förutbestämd livslängd. Vill man begränsa antal användningstillfällen så begränsar man livstiden på strömbrytaren eller mjukstartaren/hastighetsregulatorn.

Mitt råd är alltså att testa med en ny kondensator innan du gör något annat. :)
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Motorproblem

Inlägg av YD1150 »

cheetah1
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 februari 2010, 13:44:15

Re: Motorproblem

Inlägg av cheetah1 »

"Planned obsolescence" tror jag bestämt det kallas.

Den som satt där var på 70uF (hur gör man 'my' på mac? Alt+M ger bara en (’)...), så jag köpte en likadan på Elfa.. Jag återkommer med rapport när den dyker upp. :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Motorproblem

Inlägg av prototypen »

µ = alt+y

Protte
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Motorproblem

Inlägg av tecno »

Nähedu den gubben gick inte!

µ = AltGr + M
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Motorproblem

Inlägg av prototypen »

Det var på en Mac som var frågan......
Typ jag testade innan jag skrev........

Protte
Skriv svar