Hjälp o identifiera denna komponent.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Hjälp o identifiera denna komponent.

Inlägg av daspunner »

Nedan är en närbild på en flight controller till en quadcopter. Inte så dyr men den har inställningar lagrade jag vill ha ut. Har nog identifierat delen som felar. Den blir iaf väldigt varm väldigt fort. Tror att det är en "voltage regulator". På den står det |RC41. Vet inte vad strecket innan RC41 innebär. Hade hoppats kunna byta den men jag hittar ingen ersättare. Hjälp erfodras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11329
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hjälp o identifiera denna komponent.

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad tror du om XC6368F?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45274
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp o identifiera denna komponent.

Inlägg av TomasL »

Om den blir väldigt varm, så ligger felet någon annanstans.
En spänningsregulator blir väldigt varm om den är överbelastad.

Om det nu är en spänningsregulator, så har du en kortslutning någonstans på kortet, och då hjälper det inte att byta regulator.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Hjälp o identifiera denna komponent.

Inlägg av daspunner »

Du har säkert rätt. Hur hittar jag felet då? Nån av komponenterna som föregår den antar jag då,
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp o identifiera denna komponent.

Inlägg av Magnus_K »

Om man har lite tur så är den trasiga komponenten kortsluten och kommer även den bli väldigt varm.
En grej jag inte själv har hunnit testa än, men som i alla fall såg ut att fungera bra, är att badda på lite alkohol på kortet och sen spänningssätta.
Alkoholen kommer direkt dunsta på/runt om dom komponenterna som blir varma. Vissa "ska" ju bli varma men vissa inte.

Tänkte det kanske skulle vara värt ett försök? Om man inte har värmekamera.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Hjälp o identifiera denna komponent.

Inlägg av daspunner »

Ja men det var ju precis det jag gjorde (har ingen värmekamera). :D Har kikat lite emellanåt på Louis Rossman på YT där han lärde ut den metoden. Och det var den inringade komponenten på bilden som blev (riktigt) varm först och fick alkoholen o dunsta.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp o identifiera denna komponent.

Inlägg av Magnus_K »

Och det var inget annat som verkade bli varmt?
Skulle vara intressant att löda bort switch-controllern och mäta resistans mellan Vout-pad:en och jord.

Slänger nog tyvärr in handduken, för jag är precis kass på sånt här.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hjälp o identifiera denna komponent.

Inlägg av E Kafeman »

Däliga stabiliseringskondensatorer för spänningsmatningen kan orsaka ökad värme i regulator-chip och det hittas enklast med oscilloskop.
Det är inte ovanligt att spänningsregulatorer vid normal-drift är hårt belastade och går varma.
Sedan är "varmt" rätt odefinierat. 90C kan kännas bra varmt på fingertoppen, men behöver inte innebära katastrof.
Så länge den inte slår ifrån eller allvarligt tappar regleringen bör man nog söka eventuella problem någon annanstans.
Om enda behovet är att läsa ut innehållet i en minneskapsel ur en kass pryl, då kan det vara effektivare att löda bort minnet och läsa det på annat sätt.
Skriv svar