Värmekabel som har ett vattenläckage.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.
Jag har en värmekabel förlagd i en PEM slang. Kabelns längd är ca 18 m. Värme kabeln går igenom en sådan där historia med en gummipackning och en "mutter " som går att dra in så att gummipackningen tätar mot värmekabeln och ytterhöljet. Problemet med den kabeln är att när jag har vattnet "påslaget" så syns ett läckage mellan jordledaren och fas och nollan som ligger i ett eget "hölje, pilen på bilden visar var läckaget syns. Syns inte på bild att det kommer vatten där men det gör det i vilket fall. Det kommer en droppe med ca 5-10 sek intervall. Tiden har egentligen ingen betydelse annat än att visa det är ett litet läckage.

Någon som har upplevt detta och kanske har felsökt värmekabeln med avseende på läckage. Funderar på att krympa en krympslang med smältlim över den där delen. Kommer detta att hålla tätt och hålla tätt över tiden.
Läckande värmekabel..jpg
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av mrfrenzy »

Krympslang kommer inte hålla inne flera bars tryck.

Din värmekabel är trasig och måste bytas. Kolla med butiken om det finns garanti kvar, det brukar vara ganska generösa villkor för dylika produkter.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av Purre »

Jag tycker inte det där jobbet ser korrekt utfört ut. De värmekablar jag gjort så är det krympslang över där kabeln är skalad vilket det inte ser ut att vara på bilden.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av John Eriksson »

Hej MrFrency.

Snabb replik, tack för det. Finns ingen garanti att åberopa på denna produkt längre. Misstänker att det har blivit en liten skada i yttermanteln på kabeln när jag stack in kabeln i pem-slangen på någon vass kant. Samtidig tycker jag att det borde vara lite osannoligt då ytterhöljet på värmekabeln är uppsakattningsvis 1-2 mm i godstjocklek. När elektrikern gör både avslut och anslutning i sådana kablar används krympslang med smältlim i och den skall värmas tills dess att smältlimmet kommer ut står det i en beskrivning för att göra avslut och anslutning på dessa kablar har jag läst. Tänkte även att ett ställe som skulle kunna orsaka detta läckage skulle då vara just avslutet. Men det är lite besvärligt att dra ur kabeln och titta.
Mvh John ERiksson i Bollnäs.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Purre.

Enligt länken nedan så tolkar jag att anslutningen är "rätt" gjord dock inte av mig personligen.

https://www.nexans.se/Sweden/2009/8014% ... 2%20HF.pdf

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av MadModder »

Det behöver inte vara någon skada på manteln. Det kan vara så enkelt att ändavslutningen 18 meter bort (punkt 9 och framåt) inte är tät så det vandrar vatten därifrån inuti manteln längs med jordkabeln hela vägen tillbaks och ut.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av John Eriksson »

Hej madmodder.

Just detta tänker jag på. Verkar som artt när man gör en avslutning skall en speciell hylsa, gjord i ett material liknande krympslang, som är sluten i ena änden användas. Frågan är om jag drar ut kablen och lägger en bit krympslang med smält lim i och klämmer ihop denna slangstump i den öppna änden som blir. Kommer detta att täta och hålla över tid.
Mvh John ERiksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av MadModder »

Jepp, en krympändhylsa med lim i. De visar också att man kan värma på en extra krympslang utanpå för säkerhets skull.
Men värm först på den befintliga tätningen så limmet smälter tycker jag, så att eventuellt vatten som krupit in inte ligger kvar. Se också till att hylsan inte glider av när du gör detta. Det är lätt hänt då limmet blir flytande och fungerar som glidmedel...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av TomasL »

Värmekabeln är som jag ser det felmonterad, anslutningsändan skall komma ut ur förskruvningen hel, dvs värmekabeln skall komma ur förskruvningen några cm därefter har man krympslangshistorian i fria luften.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av John Eriksson »

Hej madmodder.

Var tvingad att böja avslutnings delen när jag stack in kabeln i PEM slangen då det fanns en "90 gradersböj" i form av en skarvkoppling i metall. Blev kanske en liten spricka i avslutningen då. Låter som en god ide att krympa om avslutningen och sedan trä en ny lim-försedd krympslang utanpå allt, värma tills lim tränger ut och sedan nypa till krympslangen med en tång för att försluta.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av TomasL »

Inte troligt, snarare det jag skrev, kommer hela värmekabeln ut ur förskruvningen, utan åverkan?
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av John Eriksson »

Hej TomasL.

Ja värmekabel kommer ut ur förskruvningen så att yttermanteln ligger mot gummit i förskruvningen. Det är dock så dåligt med utrymme att det inte syns på bild eller i verklighet. Samt att jag kan se hur droppar kommer mellan jord och de andra enligt mitt första inlägg.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av TomasL »

Ok, då är manteln skadad någonstans eller termineringen inte korrekt.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Är lättare att börja med avslutet än att leta någon skada längs kabeln, så det blir nästa steg.

Mvh John Eriksson i Bollnäs
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmekabel som har ett vattenläckage.

Inlägg av TomasL »

Nja, mata in en meter i taget, och se om det kommer något vatten, typ.
Skriv svar