Mäta på en flybacktrafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Mäta på en flybacktrafo

Inlägg av Jimjou »

Jag sitter här med en typ 5" s/v tv som jag vill undersöka närmare. Den kör på 12V.
Den fungerar fint men eftersom jag är som jag är, vill jag veta mer om hur styrningen av dess crt går till.
Vissa av trådarna från nacken på crt går till flybacken, om jag vill se hur dess spänning/vågform ser ut hur kan jag mäta upp det?
Det ser inte ut att vara några större isolationsavstånd på kretskortet där flybacken är lödd, funkar det att använda en 10:1 oscprobe helt enkelt?

Är det bara sugproppen som innehåller såpass hög spänning att den sabbar instrumenten? (Och mig om jag klantar mig)
Vilka spänningar använder avlänkningsspolarna?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Mäta på en flybacktrafo

Inlägg av YD1150 »

Spänningarna till bildröret är nog max 500V på ett litet rör som 5".
Då är det fokusspänningen som sannolikt är högst på 300-400V typ.

Själva bildsignalen = videosignal matas oftast till katoden K (eller C från engelskans Cathode) eller styrgallret G1
(Ordet video har ingenting med apparaten VHS-video och göra med.)

Avlänkningsspolarna använder egentligen (sågtandsformade) strömmar så spänningen
till horisontalavböjningsspolen ser inte alls ut som sågtandsform utan mer som en
halvperiod till en sinus med en tidslucka (då inget händer) på typ 52-54μs tills nästa halvperiod av sinus.
Kollektorspänningen (flyback) på horisontalslutsteget är nog kring 70-80V, en 14" s/v "husvagns-TV"
har något högre typ 110V eller så.
Spänningen till vertikalavböjningen är lite mer lik sågtand, men spänningen är lägre.

"Sugproppen" är bäst att hålla sig borta ifrån om du har digitala instrument att mäta med (de kan lättare gå sönder)
om du inte har passande högspänningsprobe att mäta med. Högspänningen är i sig inte dödlig
då den inte levererar så stora strömmar men kondensatorn som själva bildröret utgör en risk då den kan
ge obehagliga stötar. :wink: 7-8kVDC har du nog på "Sugproppen" på en 5" -TV

Du kan alltid kasta om "tåtarna" till vertikal eller horisontalavböjningsspolen och få en upp-och-ner vänd eller spegelvänd
bild (eller bådadera) om du vill experimentera lite. :wink:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Mäta på en flybacktrafo

Inlägg av breflabb »

Bra pedagogist beskrivet.
Men det finns en varning, och det är om du skall leka runt högspänningen
med olika värden på flybackkondensatorn eller olika former av styrning
till HS trissan så kommer du att bränna en hel del av dom,och med lite
otur så sticker HS trafon också
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Mäta på en flybacktrafo

Inlägg av Jimjou »

Tack för svaren!
Skriv svar