Skulle likström funka i dagens hushåll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Platis »

Hur funkar det i Norge, har dom inte också 2-fas i viss utsträckning? .....Eller kopplar dom bara sina spisar 2-fas? :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av TomasL »

Tror inte det är så vanligt, eftersom vi säljer en del maskiner till Norge.
Våra norska kollegor har i alla fall aldrig frågat om 230V 3fas på våra maskiner
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Platis »

Du menar att dom har 230V 3-fas?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Sverige »

Det norska systemet har ingen "nolla". Systemspänning 230V (fasspänning borde bli 133V).
Därför är det dubbla säkringar per grupp.

Men norrbaggarna har börjat efterlikna vårt (TN-S) system på nybyggen.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Sverige »

I USA verkar de (bara) köra med luftledning.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Nerre »

Nä, enligt sidan jag länkade till så finns det även markkabel (det stod nåt om gröna transformatorskåp för 1-2 hushåll), men eftersom det är 7,2 kV så gissar jag att man historiskt sett hållit sig till luftledning (då kan man ha blanktråd på porslinsisolatorer).
In many suburban neighborhoods, the distribution lines are underground and there are green transformer boxes at every house or two.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av lillahuset »

Precis som i de flesta U-länder är det mest luftledning i USA.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av rikkitikkitavi »

USA är coilers dröm eftersom de har så hög spänning in till sin "pole-pig" går det att dra rätt höga effekter från 7,2kV matningen, mer än vad vi i Sverige kan få.

Även om jag har 25A på huvudsäkringarna.
alexanderson
Inlägg: 783
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av alexanderson »

Visst är det höga effekter. Det fick en radioamatör erfara vars antennmast vid en storm lade sig på 7,2kV ledningen.!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av xxargs »

rikkitikkitavi skrev:USA är coilers dröm eftersom de har så hög spänning in till sin "pole-pig" går det att dra rätt höga effekter från 7,2kV matningen, mer än vad vi i Sverige kan få.

Även om jag har 25A på huvudsäkringarna.

betalar du mer så kan du få mer...


landsbyggds/ gårdstrafo från 10 KV distributionsledning var i alla fall på 63 Ampere på lågspänningssidan vid stolpen/huset det jag kommer ihåg, sedan var det förstås undercentraler till allt lägre säkringsnivåer när det delades ut mellan fastigheterna i gården.

är det grävd kabel så är dimensionerna i dem som styr hur mycket ström som kan tas ut (pga värmebildning - luftledningar är lättare att kyla...)

63A * 400V * sqr(3) = 43,7 kW - vilket är ganska mycket (och skulle motsvara 189 ampere på 230V-sidan på en amerikansk "pole-pig"), vet inte hur mycket en Amerikansk 'stolp'-trafo med 120-0-120V kan ge ut, de är ganska små i det avseende, medans svenska 'gårds-trafo' upphängd på 2 eller 4 stolpar är säker på allra minst 50-60 KVA



Tesla och de på Asea var väldigt finurliga i sitt tänk när det gäller 3-fas - med dessa så fick man över ca 15% mer energi på samma totala kabelarea och förluster än vilken annan 2 eller flertrådslösning som helst, och dessutom löste man med problemet med startande motorer i och med 3-fas ger en entydigt bestämd i riktning roterande vektor, vilket alltid har varit problem med 1-fas elmotorer där man med olika hjälplindningar - drossel/konding som skall kopplas in och ur etc. - som fördröjer växelströmmen en smula och bryter symmetrin som en enfas-lösning annars alltid medför när rotorn står still.

Dessutom med 3-fas är energiförsörjningen till motorn nästan helt jämn (avvikelserna beror på motorernas utformning av sina magnetskor - inte av elförsörjningen i sig) och inte pulserande som vid enfas drift och det enda som jämnar ut rotationsrörelsen och moment-ryckigheten är rörelsemängden på rotor och tillhörande inkopplad utrustning.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Xxargs, svarar m en bild sommsäger mer än dina 1000 ord :)

Servar en större gård .Tjurjävlen gillade inte mig, han stod och brölade bakom mig...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av maDa »

Helt övertygad att man kan få ut mer kraft via vårt 3-fas/10kV lokalnät än Amerikanernas lågspänningslösningar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det tror jag med. Denna 10kV ledning är inte många km lång. Kopplingslådan(400V) under är märkt Ik 45kA....
Matarkabeln till gården (ca 500m bort) är rejält tjock.

Nuff said ;)

Jag vet att det är mer komplicerat än så, bla tar man hänsyn till åsknedslag , trafoimpedanser osv osv men ändå, ledningen är ju dimensionerad för X antal gårdar, även om stolptrafon bara är ca 35-55 kVA eller så.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av lillahuset »

Trefas är ju ett helt underbart koncept.
Skriv svar