Skulle likström funka i dagens hushåll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Elman »

Grundfrågan var väl om likström skulle fungera i dagens husåll? /samhälle
Som bärare av energi ?? och och direkt ???kan man kan göra likströmsnät i hus?? mellan hus ,längre avstånd samt köra prylarna direkt, och om man kan skippa transformeringarna. upp och ner för spara energi?? och om det finns någon nytta i slutändan eller är det perfekt system i dag.??

Synd bara att BRA fakta&åsikter spårar ur och börjar med rena personangrepp... :-(

"""Nu pratar vi distribution av energi. Gör dig inte dummare än du är. Tror du att spänningsdelning är ett alternativ är det ingen mening att diskutera mera. Har de trafo vid överföring av likström i distributionsnäten eller inte? Att switcha vid mycket högre frekvens än 50Hz ger fördelar gentemot tunga stora 50Hz transformatorer. Trodde nog att du visste hur många sådana transformatorer det finns i drift. Därför har nästan varje apparat övergått till switchade nätdelar istället för 50Hz transformatorer."""

Roligare med inlägg om riskerna.. varför utvecklingen gick mot växelström..
utan komentarer "ÄR DU DUM I HUVUDET"

""Fast undra om man föredrar att få en elstöt från så hög likspänning
eller om man föredrar 230 AC ?
Tror de hade likspänning i taggtråden vid Berlinmuren?""

"Y/D-start är en dålig lösning för att begränsa startströmmarna. Dåligt startmoment gör det till en hedenhösteknik, inte många som köper en Y/D-start "
Rena fakta !! så den passar på vedklyven :-)

Kreativa fakta är att vi idag konsumerar mängder med likström men växelströmmen har varit det nästan perfekta transportsättet i 100år....men kommer det var det i 100 år till??
Nä jag vill inte rycka ur dammsugarkontakten med 300VDC pga ljusbågsrisken med likström i kabeln men dammsugaren fungerar likväl på det.. (den med sladd)
och tills det problemet är löst så är väl växelström i vägguttaget lösningen?? eller massor med usb uttag :-)

/P
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av TomasL »

Nej, jag tror inte DC någonsin kommer att vinna någon mark, då det kommer att dels fördyra allting, från installation till produkterna.
Ljusbågar vid frånslag är ett tekniskt problem, som man lätt kan lösa, dock blir det betydligt dyrare än idag.
Det kommer ej heller att förenkla någonting, antalet "väggvårtor" kommer inte att minska, eftersom du, oavsett kör DC eller AC kommer att behöva dem.
För att köra DC, så måste spänningen ligga på samma nivå som i dag, dvs 200-300V, detta för att elinstallationen skall gå att göra.
EN vattenkokare drar fortfarande 1,5kW oavsett om den går på DC eller AC, och man kan ju inte ha 50mm2 anslutningsledningar.
Lågspänningspryttlar måste fortfarande ha en nätdel, för att plocka ned spänningen, och eftersom man vill ha någon form av säkerhet, så måste den ha någon form av galvanisk skydd, dvs en transformator, precis som i dag, det enda man sparar i nätdelen är några likriktardioder på primärsidan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av grym »

beror ju på vad för slags boende och energiförsörning man vill ha

exempel, om den rödgröna röran tvingar folk till ex solel, har solkpaneler och en batteribank och en elmoped som standard och man har en 300v dc för dom

det skulle för en fgamilj i fjollträsk att ha minimal elanvändning med dc, man kan köra allt normalt om man bygger nya maskiner som kan köras på dc
förutom tv och liknande, även diskmaskin, tvättmaskin kyl/frys dammsugare och resten på ett sådant sätt

frågan är om det kommer bli en internationell standard?
tekniken finns och det börjar ju komma saker som kör via dc, ex direktdrivna tvättmaskiner, dammsugare med blc motorer även kyl frys med inverterkompressorer

en stor fördel vore lika över hela jordklotet, smma spänning och anslutningar


för mi del så skulle det inte funka utan bli skitdyrt
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Nerre »

Mindmapper skrev: Nu pratar vi distribution av energi. Gör dig inte dummare än du är. Tror du att spänningsdelning är ett alternativ är det ingen mening att diskutera mera.
Det är jag som försöker ta reda på hur de som propagerar för likspänning menar att spänningen från distributionsnätet ska sänkas till en spänning som är lämplig för föbrukarna.
Att switcha vid mycket högre frekvens än 50Hz ger fördelar gentemot tunga stora 50Hz transformatorer.
Ja, det är precis vad jag har skrivit tidigare i tråden.

MEN, det blir mycket mer komplex elektronik.

Jämför en klassisk nätdel med en trafo, en likriktarbrygga, glättningskonding och en shuntregulator med en modern switchad nätdel. Vilken är mest komplex? Störst risk att den går sönder? Svårast att reparera?
Därför har nästan varje apparat övergått till switchade nätdelar istället för 50Hz transformatorer.
Nej. Primära anledningen till att man gått över till switchade nätdelar är att dessa kan tillverkas så de fungerar för 100-240 V 50/60 Hz. Man kan använda samma nätdel över hela världen. Det blir enorma besparingar för tillverkaren.
inte många som köper en Y/D-start numera.
Det har jag inte sagt heller, jag har sagt att det finns många i drift. Det är det som är problemet. Ska man gå över till DC så blir det ett större och svårare projekt än digital-TV-övergången. Räkna med en övergångstid på 15-20 under vilken nya apparater som säljs måste klara både AC och DC, för att man på så vis ska kunna fasa ut alla gamla maskiner som inte går att köra på DC.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Nerre »

grym skrev: exempel, om den rödgröna röran tvingar folk till ex solel, har solkpaneler och en batteribank och en elmoped som standard och man har en 300v dc för dom
Ja men som TomasL skriver, vad skulle vara vinsten? Du kommer fortfarande att behöva en nätdel på alla apparater (eftersom de internt kommer vilka ha andra spänningar än 300 V). Och du kommer få problem med brytare, en dammsugare idag har ofta allströmsmotor men i och med att den är på 1500 W så blir det rätt hög ström som ska brytas. Det blir troligen rejäla ljusbågar i brytarna.


Nån som känner sig manad att experimentera kan ju ta och slänga ihop en likriktare och köra dammsugaren på DC. Allströmsmotor funkar ju lika bra på DC som AC. Det vore intressant att se hur det ser ut i strömbrytaren när man försöker bryta 300 V 5 A DC.

Enda vinsten blir då att du slipper en växelriktare. Men vill man verkligen ha en batteribank på 300 V DC? Det blir väldigt många batterier i serie och det är ju generellt lite halvbökigt att hålla batterier som sitter i serie balanserade. Tittar man t.ex. på U-båtar så vill jag minnas att deras batteribank är på 1,5 V, men med en djävulsk strömkapacitet (tusentals ampere?).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av AndLi »

Stora UPS ers batteribanker ligger på 300 volt...
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Nerre »

Hur många celler i serie sitter det i en sån? Hur balanseras de vid laddning och urladdning?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Sverige »

Gissningsvis 150 Pb.

Vad är det för batteribank som har 1,5V?
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Nerre »

Jag vill minnas att våra svenska ubåtar i alla fall på 90-talet (när jag var på studiebesök då min scoutledare gjorde lumpen på ubåt) hade 1,5 V eller nåt sånt. Alla celler parallellt.

Jag minns inte exakt varför, men jag gissar att det hade att göra med att den typen av celler (osäker på vad det var för celler) bäst laddas med konstant spänning.

Men det är möjligt att jag missuppfattade det som berättades, det är trots allt rätt länge sen. Men jag har alltså i många år gått omkring med övertygelsen att svenska ubåtar har cellerna parallellkopplade.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av grym »

blybatterier förr i varjefall och då är det 2.1v :vissla:

kollade snabbt på nätet och storleken runt några tusen hästkrafter förr, säg 1000kw
med 2v så skulle strömmen bli 500,000A :shock: hyggliga kopparkablar för att undvika spänningsfall mindre än 10% eller så :lol:

och det stod lite om seriekopplade batterier med :vissla:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av grym »

om jag räknat rätt så skulle det på 10m "kabel" så skulle man behöva 1x1m koppar, i sådanna fall, känns en gnutta jobbigt :lol:
Pera67
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 september 2017, 07:15:54

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Pera67 »

Det finns ett projekt på Wenngarn utanför Sigtuna som faktiskt försöker utröna hur väl DC funkar i ett vanligt hushåll. Sök i någon sökmotor på Hus utan sladd. Vad jag vet så används DC på lite fler ställen än vad som är självklart. Typ cirkulationspumpar. Dom har inbyggd frekvensstyrning. Så att mata med DC går utmärkt och man slipper åtminstone en omvandling.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av TomasL »

Omvandlingen består av en likriktarbrygga, knappast nått som ger någon vinst att plocka bort.
Små cirkulationspumpar har i dag en EC-motor, vilket per natur är en 3-fas AC-motor.
Större pumpar är alltid standard 3-fas asynkronmotorer.
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av opampen »

Elman skrev:LIkström är inget nytt!
Har jobbat 3 månader i en ett gammalt 1880 tals hyreshus(idag skola) Dom hade 120v likström när det byggdes ca1930-40 när växelström infördes av elverket då blev det en stor likriktare i källaren under perioden till ca1950-60.. (den står kvar bara och ansluta igen efter som ingen vill lägga jobb/pengar på ta bort den :-) )

Hela hyreshusets nya ventilations system går på likström men ,matas av 230/400 växel frän elnätet som likriktas av alla saker till likström för fungera!! eftersom det är dagens elnät sen snart 80-100år tillbaka i Sverige.
ALLA Motorer är i dag EC motorer alt. asynkron 3fas med frekvensomriktare och mellanledet är som bekant likström..all elektronik drivs med likström.. men matas med växelström år 2017

Växelström 3fas är enkel och billig att transformera för minska effektförluster i överföring. och har fördelar som att ljusbågar släcks vid nollgenomgång.

https://www.nyteknik.se/energi/likstrom ... ll-6846362

Ja, från början hade man 110V. likström även växelström förekom. Växelström infördes mycket riktigt vartefter i landet omkring 20-30 talet. Menar du att man installerade en likriktare i huset? Verkar konstigt eftersom poängen vara att använda växelström till radio, kylskåp mm. Så sent som 50-60 tal gick i stort sätt alla apparater som skulle anslutas till elnätet på växelström.?

Likström är framtiden!

Detta skrivs med likström som kom in i mitt hus som 230Vac blev till 24v DC i UPS som blev till 230Vac igen som blev till 17vdc i laptop laddaren. för mata elektronik i spänningar som 3,3v 5.0v 12.0v DC osv

Nu skall jag koka kaffe städa och baka bröd. och min vatten kokare och elvisp/damsugare är inte knussliga i vad dom matas med :-) men eftersom dom matas med AC från nätet blir det så..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allstr%C3%B6msmotor
Skriv svar