Skulle likström funka i dagens hushåll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Elman »

LIkström är inget nytt!
Har jobbat 3 månader i en ett gammalt 1880 tals hyreshus(idag skola) Dom hade 120v likström när det byggdes ca1930-40 när växelström infördes av elverket då blev det en stor likriktare i källaren under perioden till ca1950-60.. (den står kvar bara och ansluta igen efter som ingen vill lägga jobb/pengar på ta bort den :-) )

Hela hyreshusets nya ventilations system går på likström men ,matas av 230/400 växel frän elnätet som likriktas av alla saker till likström för fungera!! eftersom det är dagens elnät sen snart 80-100år tillbaka i Sverige.
ALLA Motorer är i dag EC motorer alt. asynkron 3fas med frekvensomriktare och mellanledet är som bekant likström..all elektronik drivs med likström.. men matas med växelström år 2017

Växelström 3fas är enkel och billig att transformera för minska effektförluster i överföring. och har fördelar som att ljusbågar släcks vid nollgenomgång.

https://www.nyteknik.se/energi/likstrom ... ll-6846362

Likström är framtiden!

Detta skrivs med likström som kom in i mitt hus som 230Vac blev till 24v DC i UPS som blev till 230Vac igen som blev till 17vdc i laptop laddaren. för mata elektronik i spänningar som 3,3v 5.0v 12.0v DC osv

Nu skall jag koka kaffe städa och baka bröd. och min vatten kokare och elvisp/damsugare är inte knussliga i vad dom matas med :-) men eftersom dom matas med AC från nätet blir det så..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allstr%C3%B6msmotor
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Glattnos »

Jag antar att dom som pratade med min kompis rantade på samma sätt som vissa gör i denna tråd och att min kompis tolkade det som att dom menade att det bara var att skicka in likström i husen istället för växelström. ALLT skulle inte fungera även om mycket skulle funka. Jag skruvade isär mina dator-högtalare för ett tag sedan och där likriktades spänningen efter transformatorspolen så dom skulle inte funka. Vi har gjort ved och jag antar att varken kapsågen eller transportören skulle fungera, kompressorn, bandsågen mm skulle förmodligen inte funka(att man kan sätta en VFD i mellan är inte samma sak som att det funkar).
Även om "allt" går på likström så är det olika spänningar, CNC:n går på 48V, mobilladdaren 5V, laptoppen 19V, plasma/svets 100-110V, menar ni att det bara är att skicka in 240-340VDC(vad det nu blir?) in i dom prylarna så funkar det?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av lillahuset »

Den magiska röken skulle läcka ut väldigt fort.

Jag tror att det kommer att dröja många år innan vi har likström i bostäder och kontor. I industrin däremot kommer det nog att gå fortare.

Innan det kommer till Svennes väggutag måste det utvecklas standarder som tex 230VAC eller 5V laddare med micro USB.
Dessutom bör vi väl akta oss för att få det som det är på många ställen i USA, enfas 110V och 100A säkringar för 11kW till en bostad. Det blir skapliga kablar.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av maDa »

Saken är att växelströmstransformatorer är fantastiska. De är oerhört effektiva (~98%), otroligt driftsäkra (De har livstid räknat i decennier, inte år) Dessa gigantiska HVDC-switchnings-stationer är ömtåligare och mer resurskrävande (Men såklart ändå ekonomiskt försvarbart i vissa situationer)

Många moderna saker hade klarat sig fint på säg 200-300VDC, då det ändå likriktas direkt internt. 12-48V är på tok för låga spänningar för saker annat än laddare, smålampor, larm etc.

Växelriktare är dock något som kanske blir utdöende. Varför lägga energi på återskapa fina sinus-vågor när det ändå ska likriktas genast när det når servern/datorn/etc.. igen.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Nerre »

Elman skrev: ALLA Motorer är i dag EC motorer alt. asynkron 3fas med frekvensomriktare och mellanledet är som bekant likström..all elektronik drivs med likström.. men matas med växelström år 2017
Det där är en ren lögn. Det finns miljoner rena 3-fasmotorer i drift i landet, som drivs direkt från elnätet (utan frekvensomformare inblandat).
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av JustNeed »

Mindmapper skrev: En sak som är klar är att alla jordfelsbrytare får konstrueras om!
Det är straxt standardkrav på jordfelsbrytare som tar DC på nyinstallationer i alla fall, så det är ett av de mindre hindren.

En annan grej att ta hänsyn till är att likriktning inte är en så stor grej. Såvida man inte drar in t.ex. 230V till ugnen, 20V till bärbara datorn, 5V till telefonen etc. så kommer man fortfarande behöva en "klump" emellan för att omvandla till prylarna.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Nerre »

Precis.

Transformera växelspänning mellan olika spänningar = Lätt och säkert (transformator förändrar spänningen och ger extra isolation)

Likrikta växelspänning till likspänning = Lätt (bara en likriktarbrygga)

Driva motor med 3-fas = Lätt

Omvandla likspänning till en annan spänning = Svårt och kräver normalt omvandling till växelspänning om man inte vill få höga förlsuter

Göra om likspänning till växelspänning = Svårt och ger mer förluster än likriktning

Sen är väl problemet med elektrolytiska effekter vid skarvar/anslutningar inte helt försumbart vid likspänning heller?
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Mindmapper »

Håller med dig i en del.
Transformera likspänning får knappast samma tillförlitlighet, men isolation lär det väl ge.
I de flesta fall vill man ha kondensatorer efter likriktaren. Annars har vi pulserande likspänning som skulle lösa problemet med ljusbågen som är svår att släcka.
Driva trefasmotorer med direktstart ger stora strömmar vid startögonblicket. Därför tillåter nätägarna inte direktstart av större trefasmotorer om du inte har elektronik som begränsar dessa. För vissa tillämpningar är mindre trefasmotorer jättebra. För en del får du stora besparingar om du använder frekvensomriktare tillsammans med trefasmotorn. BLDC och EC motorn ger liknande fördelar.
Likspänning har sina fördelar och växelspänning sina, nackdelar lika så. Skulle vara roligt att veta hur driftsäkra likströmsöverföringarna som finns är! Det fungerar bra som det gör idag med likriktare i prylarna vi har. Med solcellsanläggningar vore det kanske en fördel med likström. Annars blir det nog en hel del extrajobb för elektrikerna som ska dra in mera koppar i husen.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Purre »

Ja hemma är en sak men alla industrier med raka drifter som redan finns?
Mitt jobb är 6-7 år gammalt och vi har ett antal 100-tal motorer med rak drift.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Nerre »

Mindmapper skrev: Transformera likspänning får knappast samma tillförlitlighet, men isolation lär det väl ge.
Du kan inte transformera likspänning.

Antingen blir det spänningsdelare (inte direkt bra verkningsgrad) eller så switchar du ner. Switchar du ner får du ingen isolation om du inte har en trafo. Men då har du omvandlat likspänningen till växelspänning, så du hade lika gärna kunna ha växelspänning från början.

Sen är det rätt stor skillnad mellan att switcha ner 230 V till 5 V och att switcha ner 40 kV till 4 kV.
Driva trefasmotorer med direktstart ger stora strömmar vid startögonblicket. Därför tillåter nätägarna inte direktstart av större trefasmotorer om du inte har elektronik som begränsar dessa.
Y-D-start har ju funnits sen hedenhös, och sen pratar jag inte om stora motorer. Har du en motor som kostar 15000 gör det inget om du sätter dit en frekvensomformare för ett par tusenlappar, men den där vedklyven för 3000 spänn vill man inte göra dubbelt så dyr med en frekvensomformare.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av XorXaX »

Det skulle väl kosta en del att bygga om alla kraftverk (vatten och kärnkraft t.ex.) för att få ut DC istället, en HVDC anläggning per kraftverk typ. Eller tänker jag fel?

Och eftersom jag jobbat som elektronikutvecklare på ABB HVDC känner jag att jag måste uttala mig lite i den deldiskutionen.
opampen skrev:Det förekommer redan att man skickar likström men på långa distanser. Osäker om detta görs i Sverige. Men ABB har ett projekt tror jag att det är i Indien där man kommer att använda HVDC-tekniken. Högspänd likström.
ABB är världsledande på HVDC och har levererat många många HVDC-anläggningar och satt många rekord i tekniken (världens längsta överföring, högsta spänning, fösta anläggningen etc.) även om det i Indien är det senaste ich lite speciellt med tre stationer på samma kabel. HVDC används idag i Sverige för att skicka energi mellan oss och våra grannländer, men snart öppnar Sydvästlänken och då får vi HVDC med alla stationer i en anläggning inom Sverige.

Purre skrev:Det är lite man kör HVDC i dagsläget och det som nu är det är kabel i vatten. USA vill jag minnas kör mer med det.
Här är en karta över stamnätet kring oss. Finns mer att läsa om det på http://www.svk.se
HVDC används i världens alla hörn. Och både i vatten, mark och luft. Vet inte vilken som är vanligast. I Kina finns t.ex. XS800 som går 2000 km genom Kina och mestadels i luften.

En fördel med HVDC är just de långa avstånden man kan skicka energi, utan mellanstationer. Med AC börjar man tappa väldigt mycket spänning i ledningarna redan efter ca 70 km. Dessutom kan ledningarna med DC ha en mindre area för samma ström eftersom man inte har någon skinningeffekt med DC som man har med AC.

I dagsläget används HVDC väldigt mycket för bulköverföring av energi. Men med HVDC kan man styra energin enkelt var man vill att den ska ta vägen, och man kan stärka upp svaga nät, som ju Sydvästlänken byggs för. Och i Tyskland, främst, har det pratats om ett stamnät med HVDC, likt de som finns för HVAC. Men då krävs pålitliga, säkra och snabba DC-brytare.
rysshack.se skrev:Om man tittar på kraftnätet har just brytarna varit en av de större problemen med HVDC, ABB gjorde dock för bara något år sedan ett genombrott där.

Å andra sidan kan man ha flera spänningar i uttagen, större delen av all elektronik kräver inte någon hög spänning, och då minskar risken för ljusbågar.
De maskiner som kräver högre spänningar dimensioneras för att hantera de spänningarna.
Det skulle dock bli mycket mer koppar i väggarna.
Det stämmer bra att ABB tagit fram en DC-brytare för högspänning som inte ger någon ljusbåge att tala om, jag var själv med och utvecklade den första prototypen. Ljusbågen är ju annars ett problem när man börjar använda höga spänningar med DC, som redan påtalat flera gånger här.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Elman »

Mindmapper skrev:Håller med dig i en del.
Transformera likspänning får knappast samma tillförlitlighet, men isolation lär det väl ge.
I de flesta fall vill man ha kondensatorer efter likriktaren. Annars har vi pulserande likspänning som skulle lösa problemet med ljusbågen som är svår att släcka.
Driva trefasmotorer med direktstart ger stora strömmar vid startögonblicket. Därför tillåter nätägarna inte direktstart av större trefasmotorer om du inte har elektronik som begränsar dessa. För vissa tillämpningar är mindre trefasmotorer jättebra. För en del får du stora besparingar om du använder frekvensomriktare tillsammans med trefasmotorn. BLDC och EC motorn ger liknande fördelar.
Likspänning har sina fördelar och växelspänning sina, nackdelar lika så. Skulle vara roligt att veta hur driftsäkra likströmsöverföringarna som finns är! Det fungerar bra som det gör idag med likriktare i prylarna vi har. Med solcellsanläggningar vore det kanske en fördel med likström. Annars blir det nog en hel del extrajobb för elektrikerna som ska dra in mera koppar i husen.
Kravet på YD är att inte en vedklyv eller liknande skall sänka ett helt villakvarter på samma trafo 10kv/400V. Inom industri där man köper HSP direktstartas ofta betydligt större motorer än 7,5 kw Sen får större förbrukare betala för Reaktiv effekt även.
FO ger en genväg att sänka startströmmar och få faskompensering enkelt . lite som en pandoras ask löser allt(nästan). samt att man kan anpassa behovet .. hastighet,flöden,tryck mm. industrilösningar med gemensamma liktsrömsmellanled mellan flera FO gör att man kan ta tillvara strömmen bättre vid inbromsningar utan att förlora dom som värme mm. alla lösningar har fördelar&nackdelar . Svenska NFO är experter på pure sinus och ger minimala störningar till omgivning,ABB;Danfoss/Vacon sverige/norden ligger i framkant på motordrifter men tyskarna leder på tillverkningssidan läs solinstallationer

http://www.dt.se/dalarna/ludvika/svensk ... konkurrent

Bor granne 100m frän huset går likströmmen till Danmark men det som fräser&surrar är övertoner från AC ledningar ii samma ledningsgata..samt 2 stora 130/400KV trafo insprängda i berghål 2 km bort
men HG likriktarna fungerade i i typ 30-40år i Stenkullen ..transformatorerna beräknas leva i +70år sades det vid info inför kontiscan 2 . halvledartekniken är nog inte helt färdig hos vissa . så när kineser som tillverkar brinnande usb laddare köper svenskt behöver man inte anstränga hjärnan och gissa varför :-)

http://www.dt.se/naringsliv/abb-alstom- ... vastlanken

/P
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Platis »

Läste detta på ABB;
"HVDC-överföringar har hittills i de flesta fall varit en länk mellan två punkter i ett växelströmsnät. Under den senaste tiden har intresset ökat för att kunna skapa likströmsnät med flera strömriktare. Detta medför att strömbrytare för högspänd likström måste finnas, en teknisk utmaning som var olöst under många år. Under 2012 kunde ABB emellertid tillkännage att man hade utvecklat och testat världens första likströmsbrytare, som ska kunna göra likströmsnätverk möjliga."
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Mindmapper »

Nerre skrev:
Mindmapper skrev: Transformera likspänning får knappast samma tillförlitlighet, men isolation lär det väl ge.
Du kan inte transformera likspänning.

Antingen blir det spänningsdelare (inte direkt bra verkningsgrad) eller så switchar du ner. Switchar du ner får du ingen isolation om du inte har en trafo. Men då har du omvandlat likspänningen till växelspänning, så du hade lika gärna kunna ha växelspänning från början.

Sen är det rätt stor skillnad mellan att switcha ner 230 V till 5 V och att switcha ner 40 kV till 4 kV.
Driva trefasmotorer med direktstart ger stora strömmar vid startögonblicket. Därför tillåter nätägarna inte direktstart av större trefasmotorer om du inte har elektronik som begränsar dessa.
Y-D-start har ju funnits sen hedenhös, och sen pratar jag inte om stora motorer. Har du en motor som kostar 15000 gör det inget om du sätter dit en frekvensomformare för ett par tusenlappar, men den där vedklyven för 3000 spänn vill man inte göra dubbelt så dyr med en frekvensomformare.
Nu pratar vi distribution av energi. Gör dig inte dummare än du är. Tror du att spänningsdelning är ett alternativ är det ingen mening att diskutera mera. Har de trafo vid överföring av likström i distributionsnäten eller inte? Att switcha vid mycket högre frekvens än 50Hz ger fördelar gentemot tunga stora 50Hz transformatorer. Trodde nog att du visste hur många sådana transformatorer det finns i drift. Därför har nästan varje apparat övergått till switchade nätdelar istället för 50Hz transformatorer.

Hur var det med likriktningen utan kondensator?

Y/D-start är en dålig lösning för att begränsa startströmmarna. Dåligt startmoment gör det till en hedenhösteknik, inte många som köper en Y/D-start numera. Om du läser vad jag skrivit så ser du att jag säger att trefasmotorer utan frekvensomriktare är bra i vissa tillämpningar. Vedklyvar är bara en av dom exempel där man inte har något att vinna på att sätta dit en frekvensomriktare. För att pumpa vatten i mindre anläggningar är de också utmärkta. I större anläggningar har man däremot mycket att vinna på att minska tryckslagen vid start av pumpar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av 4kTRB »

Vill man ha ett dedikerat likspänningsuttag i rummet så är det väl
bara att montera in en brygga i det, blir väl en 300V nånting.
Fast undra om man föredrar att få en elstöt från så hög likspänning
eller om man föredrar 230 AC ?
Tror de hade likspänning i taggtråden vid Berlinmuren?
Skriv svar