CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med GND
CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med GND
Hej!
Har försökt googla och läsa olika speccar, wiki, whitepages om CANBUS i automotiva bruk, vanliga bilar.
Men hittar inget om vad som bör hända om jag kortsluter CAN-L eller CAN-H till gnd.
Anledningen är att jag råkat ut för detta flera gånger. Men har fått olika symptom.
Ibland går kommunikationen över i 1-wire mode, i vissa fall upphör kommunikationen helt på både hög och låg när den ena är kortsluten mot gnd.
Några åsikter?
Har försökt googla och läsa olika speccar, wiki, whitepages om CANBUS i automotiva bruk, vanliga bilar.
Men hittar inget om vad som bör hända om jag kortsluter CAN-L eller CAN-H till gnd.
Anledningen är att jag råkat ut för detta flera gånger. Men har fått olika symptom.
Ibland går kommunikationen över i 1-wire mode, i vissa fall upphör kommunikationen helt på både hög och låg när den ena är kortsluten mot gnd.
Några åsikter?
-
- Inlägg: 8208
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med
Ingenting tar skada du kan kortsluta mot 12V, mot GND eller mot den andra parten allt funkar.
En av parterna kan kortslutas mot 12V eller GND och det skall fortfarande fungera (men ev kan hastigheten sänkas).
Så är det beskrivet att det skall fungera och det borde även göra så i verkligheten...
En av parterna kan kortslutas mot 12V eller GND och det skall fortfarande fungera (men ev kan hastigheten sänkas).
Så är det beskrivet att det skall fungera och det borde även göra så i verkligheten...
Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med
Det är så jag uppfattat det!
Med andra ord borde det vara en bugg någonstans.
För när CAN-H gick mot GND, så dog all kommunikation.
Jag provade sedan flera gånger. För jag trodde jag hittat ett av två fel. Men då är nått väldigt knasigt...
Med andra ord borde det vara en bugg någonstans.
För när CAN-H gick mot GND, så dog all kommunikation.
Jag provade sedan flera gånger. För jag trodde jag hittat ett av två fel. Men då är nått väldigt knasigt...
Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med
nja, inte riktigt, beror iofs. kanske på drivarens förmåga att generera negativa spänningar eller spänningar högre äv Vcc
om CAN-H kortsluts till jord eller CAN-L till 12V funkar det inte,
men förmodligen det omvända.
edit:
hittade en appnot, kolla tabellen på sidan 5
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/AND8352-D.PDF
om CAN-H kortsluts till jord eller CAN-L till 12V funkar det inte,
men förmodligen det omvända.
edit:
hittade en appnot, kolla tabellen på sidan 5
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/AND8352-D.PDF
Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med
nifelheim:
Tack för dokumentet, jag och kompisen satt och snackade om det kunde vara såhär som det är beskrivet i dokumentet.
Men efter massa sökande och läsande, så hittade jag ingen info. Tyckte dock att variationer på signalen finns i alla fall så det borde fungera.
Men nu har jag dokumentation som styrker hur jag upplever att det beter sig. Då ska jag spara ner dom där grejorna.
Tack för dokumentet, jag och kompisen satt och snackade om det kunde vara såhär som det är beskrivet i dokumentet.
Men efter massa sökande och läsande, så hittade jag ingen info. Tyckte dock att variationer på signalen finns i alla fall så det borde fungera.
Men nu har jag dokumentation som styrker hur jag upplever att det beter sig. Då ska jag spara ner dom där grejorna.
Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med
Om du tänket att en nolla representeras av att CAN-H är över CAN- L i nivå,
om CAN-H är kopplad till GND blir det jobbigt för CAN-L att ligga på en lägre spänning.
Man skulle kunna tänka sig att CAN -L och -H då blir lika och det är ju ett odefinierat tillstånd,
så på en viss krets kanske det blir en nolla, och då skulle det ju fungera.
om CAN-H är kopplad till GND blir det jobbigt för CAN-L att ligga på en lägre spänning.
Man skulle kunna tänka sig att CAN -L och -H då blir lika och det är ju ett odefinierat tillstånd,
så på en viss krets kanske det blir en nolla, och då skulle det ju fungera.
Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med
I vissa system är CAN-bussen galvaniskt skiljd från resten av systemet. Möjligen med en separat signaljord. Då bör det inte vara några problem att kortsluta någon av ledarna mot 12V eller jord. Detta har jag aldrig sett i bilar dock.
En annan sak som kan ställa till det är om du inför för mycket kapacitans på bussen, så stig/fall-tider inte hinner med datatakten. Då kommer du få en massa error frames. Detsamma om några störningar letar sig in från en brusig 12V eller jord.
.
En annan sak som kan ställa till det är om du inför för mycket kapacitans på bussen, så stig/fall-tider inte hinner med datatakten. Då kommer du få en massa error frames. Detsamma om några störningar letar sig in från en brusig 12V eller jord.
.
Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med
nifelheim & LHelge:
Jag hade förhoppningen att canbus använde signaljorden som finns i dagens fordon.
Och därmed kunde bruka både CAN-L och CAN-H, för att då använda signaljorden som referens.
Men så var inte fallet, det måste gå sönder på rätt sätt för att fungera i en tråds läge.
Problemet med kapacitansen och att det blir för trögt, tror jag är löst med att canbus
systemen är uppdelade i olika block. Och att vissa system är slavar i undersystem i nästa canbus nät, samt lin-bus och most-bus.
Hittade massa fina dokument som gav mer info om delsystemen och svagheter samt dylika saker.
Bra att läsa på lite extra ibland, vissa saker hade jag läst tidigare, men glömt av lite.
Jag hade förhoppningen att canbus använde signaljorden som finns i dagens fordon.
Och därmed kunde bruka både CAN-L och CAN-H, för att då använda signaljorden som referens.
Men så var inte fallet, det måste gå sönder på rätt sätt för att fungera i en tråds läge.
Problemet med kapacitansen och att det blir för trögt, tror jag är löst med att canbus
systemen är uppdelade i olika block. Och att vissa system är slavar i undersystem i nästa canbus nät, samt lin-bus och most-bus.
Hittade massa fina dokument som gav mer info om delsystemen och svagheter samt dylika saker.
Bra att läsa på lite extra ibland, vissa saker hade jag läst tidigare, men glömt av lite.
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med
LHelge: Jag trodde att det var "standard" med galvaniskt skilt. De system, iofs inte så många, jag har träffat på var galvaniskt skilda. Kostar så lite extra.