CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med GND

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med GND

Inlägg av kricka »

Hej!

Har försökt googla och läsa olika speccar, wiki, whitepages om CANBUS i automotiva bruk, vanliga bilar.
Men hittar inget om vad som bör hända om jag kortsluter CAN-L eller CAN-H till gnd.

Anledningen är att jag råkat ut för detta flera gånger. Men har fått olika symptom.
Ibland går kommunikationen över i 1-wire mode, i vissa fall upphör kommunikationen helt på både hög och låg när den ena är kortsluten mot gnd.

Några åsikter?
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med

Inlägg av limpan4all »

Ingenting tar skada du kan kortsluta mot 12V, mot GND eller mot den andra parten allt funkar.
En av parterna kan kortslutas mot 12V eller GND och det skall fortfarande fungera (men ev kan hastigheten sänkas).

Så är det beskrivet att det skall fungera och det borde även göra så i verkligheten...
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med

Inlägg av kricka »

Det är så jag uppfattat det!

Med andra ord borde det vara en bugg någonstans.
För när CAN-H gick mot GND, så dog all kommunikation.
Jag provade sedan flera gånger. För jag trodde jag hittat ett av två fel. Men då är nått väldigt knasigt...
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med

Inlägg av nifelheim »

nja, inte riktigt, beror iofs. kanske på drivarens förmåga att generera negativa spänningar eller spänningar högre äv Vcc

om CAN-H kortsluts till jord eller CAN-L till 12V funkar det inte,
men förmodligen det omvända.



edit:
hittade en appnot, kolla tabellen på sidan 5
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/AND8352-D.PDF
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med

Inlägg av kricka »

nifelheim:
Tack för dokumentet, jag och kompisen satt och snackade om det kunde vara såhär som det är beskrivet i dokumentet.
Men efter massa sökande och läsande, så hittade jag ingen info. Tyckte dock att variationer på signalen finns i alla fall så det borde fungera.
Men nu har jag dokumentation som styrker hur jag upplever att det beter sig. Då ska jag spara ner dom där grejorna.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med

Inlägg av nifelheim »

Om du tänket att en nolla representeras av att CAN-H är över CAN- L i nivå,
om CAN-H är kopplad till GND blir det jobbigt för CAN-L att ligga på en lägre spänning.

Man skulle kunna tänka sig att CAN -L och -H då blir lika och det är ju ett odefinierat tillstånd,
så på en viss krets kanske det blir en nolla, och då skulle det ju fungera.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med

Inlägg av LHelge »

I vissa system är CAN-bussen galvaniskt skiljd från resten av systemet. Möjligen med en separat signaljord. Då bör det inte vara några problem att kortsluta någon av ledarna mot 12V eller jord. Detta har jag aldrig sett i bilar dock.

En annan sak som kan ställa till det är om du inför för mycket kapacitans på bussen, så stig/fall-tider inte hinner med datatakten. Då kommer du få en massa error frames. Detsamma om några störningar letar sig in från en brusig 12V eller jord.

.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med

Inlägg av kricka »

nifelheim & LHelge:
Jag hade förhoppningen att canbus använde signaljorden som finns i dagens fordon.
Och därmed kunde bruka både CAN-L och CAN-H, för att då använda signaljorden som referens.
Men så var inte fallet, det måste gå sönder på rätt sätt för att fungera i en tråds läge.

Problemet med kapacitansen och att det blir för trögt, tror jag är löst med att canbus
systemen är uppdelade i olika block. Och att vissa system är slavar i undersystem i nästa canbus nät, samt lin-bus och most-bus.

Hittade massa fina dokument som gav mer info om delsystemen och svagheter samt dylika saker.
Bra att läsa på lite extra ibland, vissa saker hade jag läst tidigare, men glömt av lite.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: CANBUS vad händer om man kortsluter CAN-L alt CAN-H med

Inlägg av lillahuset »

LHelge: Jag trodde att det var "standard" med galvaniskt skilt. De system, iofs inte så många, jag har träffat på var galvaniskt skilda. Kostar så lite extra.
Skriv svar