Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=88519

Författare:  DAP [ 20.31 2017-08-29 ]
Inläggsrubrik:  Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Hej

Säkert jäkligt många dumma frågor nu men jag känner att jag ej har koll på detta så jag hoppas kunna få lite svar.
Idag har jag internet via Telia och ADSL och vi kommer ha detta ca 1 år till.
Huset vi bor i är nyrenoverat och vi har bott här ca 1 år nu.

Man kan säga att huset ser ut som ett stort L, ni ser den bifogade bilden.
Den gula punkten är där tele kabeln och ADSL modemet sitter idag.
Sen från den och till dom GRÖNA punkterna går VP 16 rör där det ligger teletrådar idag.

Min tanke var att stänga av den trådlösa delen i modemet som jag har idag och sen dra 2 nätverkskablar ut till dom gröna punkterna och sätta upp 2 nya access punkter typ Unifi som kan bilda ett nätverk.

Men om man sen ser den röda punkten så är det där vi har vår tv och där skulle jag behöva ha ca 3 nätverksuttag.
Finns det någon form av omvänd accesspunkt som istället kan koppla upp sig mot en accesspunkt så jag kan plocka ut nätverket via kabel?
För sen har jag samma dilema ute i garaget vid den bruna punkten för där skulle jag med behöva fast kabel och då hade varit jäkligt smidigt om det finns någon burk.

Har läst något om att folk har skrivit att man kan brygga en sån unifi access enhet men vad innebär det?

Som sagt många dumma frågor.
Jag vet att man skall dra fast kabel då jag har jobbat med sånt här men det är ett rent helvete i detta huset då där inte finns några tomrör dragna i väggarna och det är typ öppenplanlösning överallt och med öppet upp i nockarna.

Någon som har erfarenhet av att köra näåtverk i en klassisk telekabel för mark?
För en sån kabel ligger från den gula punkten till den bruna punkten utanför huset i marken.
Det är en sån svart tjock telekabel som man brukar ha som inkommande telekabel i sitt huset.

Tacksam för svar och ideer.

Författare:  TomasL [ 20.56 2017-08-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Måste ju räcka med en enda accesspunkt, dvs routern/modemet.

På jobbet har jag en WiFi router, täcker runt 600m2 genom flera betongväggar och plåttak/plåtgolv.
en standard dlink konsumet pryl.

Författare:  DAP [ 22.42 2017-08-29 ]

Hej Tomas

Den jag har idag från Telia räcker inte 15m så den suger duktigt.
Den skall bort och då brukar folk rekommendera
Unify AP-AC-LR

Pratade med en datatekniker som vi brukar ha inhyrd och han sa att man skall inte räkna med mer än 20m radie på räckvidden om det skall bli bra.

Men många av mina frågor är därför med för jag är begränsad i området.

Författare:  TomasL [ 23.04 2017-08-29 ]

Testa med att byta kanal.

Författare:  sodjan [ 23.26 2017-08-29 ]

Eftersom du redan har "teletrådar" dragna till de gröna punkterna
så kan du flytta din Wifi router till en av dom istället för att ha den
ute i hörnet. Se bara till att ingen ansluts i jacket i hörnet som
bryter telefon förbindelsen. De extra metrarna har ingen betydelse
för ADSL förbindelsen, du har säkert betydligt längre till din
telestation redan innan.

Och det blir enklare att dra vanlig nätverkskabel från den gröna
punkten vid köket till TV-hörnan än från hörnet i sovrummet.
Å så en liten 4-ports switch vid TVn så har du dina uttag där.

Författare:  TomasL [ 23.30 2017-08-29 ]

Å andra sidan lär sk home-pluggar fungera bra.

Författare:  sodjan [ 23.34 2017-08-29 ]

> home-pluggar

He, de flesta träffar på det i Google handlade om att studera på distans... :-)

Men du menar nog dessa prylar:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.587258/7-smarta-wifi-pluggar---fixa-nat-utan-nagon-kabel

Författare:  TomasL [ 23.39 2017-08-29 ]

Ja, dvs Home-Plugg

Författare:  rvl [ 23.52 2017-08-29 ]

Har den nuvarande routern inbyggd antenn? En modell med yttre antenner (två eller flera för diversitet) kanske kunde förbättra situatinen, om det inte hjälper att flytta den nuvarande routern.

Själv föredrar jag trådat nätverk där det är möjligt, så vi har nyligen installerat litet utanpåliggande kablar gömda bakom plastlister vid taket, därifrån ned i nåt hörn och så längs golvlisten till uttagen.

Författare:  nifelheim [ 00.21 2017-08-30 ]

Bytte idag mina homeplug's till ubiquiti Amplifi
ångrar bara en sak, att jag inte gjorde det för länge sedan :D

https://www.webhallen.com/se-sv/natverk ... ternal:ref

Funkade klart över förväntan ,
lite mycket Apple över det hela, ("dyra" förpackningar och inga inställningar)
Då blir man lite nervös.
Tio minuter att konfa router och två noder(varav tre minuter var att låta den uppgradera firmware)

Koppla adsl till gröna punkten i sovrummet.
Sätt routern där och en nod kök tv-rum
Och en arbetsrum verkstad.

När du installerar ser du signalstyrkan på noderna och kan enkelt flytta dom mellan olika vägguttag för optimal täckning med bibehållen hastighet.

Satte upp mitt system idag så långtidsstabiliteten vet jag inget om :)

Författare:  Mickecarlsson [ 05.27 2017-08-30 ]

Köp inte accesspunkter som är märkta -LR, dvs, Long Range. När du sätter upp accesspunkten ska du ange vilket land du befiner dig i, om du sätter Sweden så kommer LR att stängas av då den uteffekten inte är tilåten i Sverige. Det är helt bortkastade pengar.
Sätt en Unifi AC (lite) AP vid den gröna punkten i köket, den täcker då hela huset.

Många köper LR och ändrar landet till t.ex. Japan och får då LR, men glömmer att de enheter man ska använda mot AP'n inte är LR, dvs, din telefon, din surfplatta etc + att det är olagligt att göra så.
Resultatet blir att du har bra signalstyrka på dina enheter, men AP' ser dig knappt för din uteffekt når inte fram.

Författare:  LeCanard [ 06.49 2017-08-30 ]

Vardgasrum ! :-)

Författare:  adent [ 09.15 2017-08-30 ]

Jag hade satt en Unify-AP på den vänstra gröna punkten, tror det räcker. Jag hade inte heller satsat på LR.
(Hemma ersatte jag TRE accesspunkter med en Unify).

Sedan hade jag skaffat stations-adaptrar på de ställen där du behöver ethernet via kabel.
De kan dock vara svåra att hitta. Många av de produkter Kjell & Co säljer kan nog sättas i ett sådant läge.
Även en del gamla AP:ar går att sätta i station-mode. D.v.s. den agerar wlan-klient och ger dig ethernet ut.

I första hand hade jag dragit kabel på vind eller i krypgrund eller på utsidan av huset :)

MVH: Mikael

Författare:  danielr112 [ 11.48 2017-08-30 ]

Som jag förstår det är LR inte bättre även om man tar ett land för just LR aktivt. Var någon test på detta och i regel så gav Pro bättre räckvidd? Någon får konfirmera detta för jag hittar det inte nu.

Författare:  H.O [ 13.35 2017-08-30 ]

Jag har sedan en vecka tillbaka en AP-AC-LR hemma. Jag köpte den för att jag i flera år krånglat med dålig täckning från min router (placerad i en änden på huset) och diverese olika "range extenders" och "repeaters" utan nämvärd framgång.

Nu har jag fått fiber indraget och placerat den routern i ANDRA änden på huset så grundproblemet kvarstår naturligtvis. En AP-AC-LR placerad ungefär mitt i huset ger bra täckning i NÄSTAN hela huset, det är ett rum (mitt arbetsrum) där signalen i princip tvärdör.

Jag kunde få täckning där också genom att flytta AP'n närmare det rummet (inte oväntat) men då började det såklart bli sämre i andra delen av huset så istället för att krångla med det och få "bara hyffsad" täckning i stora delar av huset beställde jag AP-AC-Lite som får sitta i närheten av mitt arbetsrum.

Jag kan prova att sätta AP-AC-Lite där AP-AC-LR sitter idag och jämföra signalstyrkan i de olika delarna av huset.

Förövrigt så handlar det väl inte bara om den eventuella extra uteffekten utan även om känslighet och antenn-konstruktion?

Författare:  AndersG [ 13.55 2017-08-30 ]

Vad kostade denna AP-AC-LR?

Författare:  H.O [ 14.37 2017-08-30 ]

AP-AC-LR köpte jag från Asedo, betalade 1130:- inkl frakt.

Författare:  Johanb [ 15.12 2017-08-30 ]

Jag anser att flera enklare accesspunkter (tex AP-AC-lite) vida överträffar en "kraftig" accesspunkter/router.
De är så billiga så det finns liten anledning att snåla in på antalet om man kan komma fram med kabel.

Författare:  Mickecarlsson [ 15.42 2017-08-30 ]

Skillnaden mellan AC Lite och AC Pro är antalet antenner (MIMO), Lite har 2x2 och Pro har 3x3.

Författare:  maDa [ 17.34 2017-08-30 ]

HomePlugs fungerar, har själv av standard AV1200. Fungerar mycket bra, men båda måste sitta på samma fas/grupp.

Ja, du kan få en "riktig" AP att fungera som "omvänd AP", dvs klient-brygga-läge.

Satsa på ha så fri sikt som möjligt mellan de krävande punkterna.

Författare:  H.O [ 17.52 2017-08-30 ]

> Ja, du kan få en "riktig" AP att fungera som "omvänd AP", dvs klient-brygga-läge.

Går det då att ansluta en switch och koppla en flera enheter? Eller blir AP'n som ett externt WiFi-nätverkskort?
Jag frågar för att jag för länge sedan köpte just en "nätverksbrygga" som funkade alldeles utmärkt för direkt anslutning till EN enhet men försökte jag hänga på en switch och sedan flera enheter så funkade det inte - men det är nog en åtta år sedan eller nått.

Författare:  Nerre [ 19.48 2017-08-30 ]

danielr112 skrev:
Som jag förstår det är LR inte bättre även om man tar ett land för just LR aktivt. Var någon test på detta och i regel så gav Pro bättre räckvidd? Någon får konfirmera detta för jag hittar det inte nu.

Poängen är ju att WiFi är dubbelriktat. Det hjälper inte att ha en massa sändareffekt i accesspunkten om de anslutna klienterna ändå sänder med låg (laglig) effekt. Bägge sidor måste ha samma uteffekt för att man ska få ökad räckvidd. Om du inte hör när jag pratar så hjälper det inte om DU skriker.

Författare:  danielr112 [ 09.25 2017-08-31 ]

Det är en av sakerna men vill minnas att det var 5dBI antenner på ena vs 3 på den andre? Kanske är likadant att det inte hjälper om inte andra sidan skriker tillräckligt.

Författare:  Biker [ 11.38 2017-08-31 ]

Lek med horisontell och vertikal polarisation också.
Med antennerna vertikalt får man i teorin en cirkeltäckning med lite begränsingar ned och upp.
Tilltar man 90 grader och kör horinosentelt så inser man med lite fantasi hur man kan få till täckning och ta bort där det inte behövs.

Liten kåk med tre våningar , då kan man lägga antennerna horisontellt och ac punkten i mitten i kåken.

Korta lågförstärkande omnidirektionella WLAN antenner strålar lite som en glödlampa(typ standard) , längre högförstärkade omnidirektionella(långa pinnar) strålar som lysrör , man har tagit bort strålning längs ändarna och riktar den runt om.

Författare:  mrfrenzy [ 14.02 2017-08-31 ]

Om man hänger unifi AP på väggen istället för att sätta den i taket får man lite riktverkan och ca 40% längre räckvidd i den riktning den pekar. Givetvis begränsad räckvidd åt andra hållet.

Författare:  Nerre [ 16.43 2017-08-31 ]

danielr112 skrev:
Det är en av sakerna men vill minnas att det var 5dBI antenner på ena vs 3 på den andre? Kanske är likadant att det inte hjälper om inte andra sidan skriker tillräckligt.

Jo, bättre antenn hjälper åt bägge hållen. Dess "gain" gäller ju både för sändning och mottagning.

Men 3 eller 5 dBi är väl inte så enorm skillnad?

Författare:  maDa [ 17.26 2017-08-31 ]

Jag har för mig att man kan säga att 2dB är ungefär 66% mer effekt.

Författare:  Biker [ 19.13 2017-08-31 ]

Hur en antenn strålar kan ni hitta genom att söka radiationpattern 1/4 och 5/8.
1/4 är ofta vanliga korta pinnar på routern , 5/8 är dom längre pinnarna på några decimeter.

Riktantenn är ju som en byggstrålkastare , dess strålningsdiagram brukar anges med vertikal och horisontal i grader.

Har dom inbyggd antenn är det ofta patchantenner på kortena

Författare:  Invaliden [ 20.11 2017-08-31 ]

maDa skrev:
HomePlugs fungerar, har själv av standard AV1200. Fungerar mycket bra, men båda måste sitta på samma fas/grupp.

Radioamatörer och DX-lyssnare tycker inte detsamma.

Använd ALDRIG HomePlug. och rekommendera dem för hel**te aldrig åt andra.

Dessa förfärliga saker släcker kortvågen på förfärande långa avstånd. Ett bredbandigt vrål som blockerar de svaga signaler som vi radioamatörer vill höra. Den som ser att någon har sådana bör göra allt för att få bort dem så störningsdimman i omgivningen blir lite tunnare.

Författare:  maDa [ 10.11 2017-09-02 ]

Men är det verkligen så illa?

Visst, jag inser att jag inte kommer kunna ta emot någon amatörradio i lägenheten, men det hade jag inte i vilket fall så. Men kommer det verkligen så långt från byggnaden?

Jag har också dilemmat med ett L-format boende, med massa betong mellan. Kabeldragningen är omöjlig, dämpningen av 5GHz Wifi är näst intill absolut, 2.4GHz är för nedsmutsat av grannar.

Författare:  H.O [ 10.13 2017-09-02 ]

Nu har jag fått min AP-AC-Lite och försökt göra lite jämförande mätningar mellan den och den AP-AC-LR som jag hade sedan tidigare.
Som "mätinstrument" har jag använt en Acer E3-111 laptop (Qualcomm Atheros AR956x chipset) med Homedale v1.67, enbart 2.4GHz - laptopen stödjer inte 5GHz-bandet.

Inga speciella inställningar är gjorda eller ändrade i accesspunkterna, allt är så som de kommer från fabrik, det enda jag gjort är att köra igenom installationsguiden.

Så här ser planlösningen i huset ut:

Bilaga:
Skärmklipp.PNG

Vi mätning inomhus har alla dörrar varit öppna, utomhus har ytter- och altandörr varit stängda. Första mätningen gjorde jag i Onsdags, idag bytte jag ut AP-AC-LR mot AP-AC-Lite och mätte igen. Därefter bytte jag tillbaka och mätte en tredje gång i ett försök att verifiera värdena från i Onsdags.
Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
Punkt    AC-LR     AC-Lite     AC-LR

1        -38       -38       -37
2        -39       -37       -43
3        -51       -49       -45
4        -60       -59       -55
5        -55       -53       -56
6        -59       -55       -60
7        -59       -55       -55
8        -59       -58       -57
9        -53       -53        ??
10        -77       -81       -77
11        -49       -51       -40
12        -51       -55       -53
13        -57       -68       -61
14        -65       -70       -72
15        -87       -88       -90
16        -83       -80       -79
17        -67        ??       -63

Där det är frågetecken glömde jag helt enkelt mäta...
Generellt så varierar signalstyrkan upp/ner flera dBm så jag har försökt ta någon form av medelvärde. Det är också tydligt att mycket små förflyttningar av datorn eller mig själv kan påverka mätvärdet med flera dBm. Jag vet inte heller hur mycket andra nätverk i närheten eventuellt påverkar (om något). Observera att det bara är signalstyrkan, så som den rapporteras av Homedale, som mätts, inga tester på överföringshastighet eller liknande har gjorts.

Jag vet inte om prestandan på LR'n går att få upp genom att ändra några inställningar men som sagts tidigare, eftersom det är dubbelriktad kommunikation, så är det ju inte bara en fråga om att öka sändareffekten. Saken är dock relativt tydlig, i MITT fall ser inte LR'n ut att göra någon nämnvärd skillnad över en Lite ur ren täckningssynpunkt, den har dock på pappret lite högre överföringshastighet men den skillnaden kan nog kvitta.

Min rekommendation till DAP: Köp två AP-AC-Lite, sätt en i köket och en i vardagsrummet - eller, om du vill "chansa lite" köp en (möjligen LR men jag vet som sagt inte...) och sätt den typ utanför badrummet.

Författare:  DAP [ 18.53 2017-09-04 ]

Grymt som vanligt H.O

Det var lite så datateknikern via har på jobbet sa med att det inte bara är att sända kraftigt.

Tror jag köper dom vanliga då med dualband.
Och då kan jag köra 2 stycken i samma nät med samma SSID?

Sen är frågan om man kan köra en som enhet som mottagare för att plocka ut signal till kabelenheterna.

Har du så du kan testa det H.O?

Har dock hittat i en annan teledosa nu i huset en kabel som går iväg någonstans. Dock vet jag inte vart ännu. Så det kan vara en livlina kanske och dra i en närverkskabel där.

Men jag skall försöka hitta det nu i veckan.

H.O skrev:
Nu har jag fått min AP-AC-Lite och försökt göra lite jämförande mätningar mellan den och den AP-AC-LR som jag hade sedan tidigare.
Som "mätinstrument" har jag använt en Acer E3-111 laptop (Qualcomm Atheros AR956x chipset) med Homedale v1.67, enbart 2.4GHz - laptopen stödjer inte 5GHz-bandet.

Inga speciella inställningar är gjorda eller ändrade i accesspunkterna, allt är så som de kommer från fabrik, det enda jag gjort är att köra igenom installationsguiden.

Så här ser planlösningen i huset ut:

Bilaga:
Skärmklipp.PNG

Vi mätning inomhus har alla dörrar varit öppna, utomhus har ytter- och altandörr varit stängda. Första mätningen gjorde jag i Onsdags, idag bytte jag ut AP-AC-LR mot AP-AC-Lite och mätte igen. Därefter bytte jag tillbaka och mätte en tredje gång i ett försök att verifiera värdena från i Onsdags.
Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
Punkt    AC-LR     AC-Lite     AC-LR

1        -38       -38       -37
2        -39       -37       -43
3        -51       -49       -45
4        -60       -59       -55
5        -55       -53       -56
6        -59       -55       -60
7        -59       -55       -55
8        -59       -58       -57
9        -53       -53        ??
10        -77       -81       -77
11        -49       -51       -40
12        -51       -55       -53
13        -57       -68       -61
14        -65       -70       -72
15        -87       -88       -90
16        -83       -80       -79
17        -67        ??       -63

Där det är frågetecken glömde jag helt enkelt mäta...
Generellt så varierar signalstyrkan upp/ner flera dBm så jag har försökt ta någon form av medelvärde. Det är också tydligt att mycket små förflyttningar av datorn eller mig själv kan påverka mätvärdet med flera dBm. Jag vet inte heller hur mycket andra nätverk i närheten eventuellt påverkar (om något). Observera att det bara är signalstyrkan, så som den rapporteras av Homedale, som mätts, inga tester på överföringshastighet eller liknande har gjorts.

Jag vet inte om prestandan på LR'n går att få upp genom att ändra några inställningar men som sagts tidigare, eftersom det är dubbelriktad kommunikation, så är det ju inte bara en fråga om att öka sändareffekten. Saken är dock relativt tydlig, i MITT fall ser inte LR'n ut att göra någon nämnvärd skillnad över en Lite ur ren täckningssynpunkt, den har dock på pappret lite högre överföringshastighet men den skillnaden kan nog kvitta.

Min rekommendation till DAP: Köp två AP-AC-Lite, sätt en i köket och en i vardagsrummet - eller, om du vill "chansa lite" köp en (möjligen LR men jag vet som sagt inte...) och sätt den typ utanför badrummet.

Författare:  H.O [ 21.45 2017-09-04 ]

Absolut ett SSID, ett "homogent" WiFi-nät - det var liksom utgångspunkten för mig.

Notera att om du har eller har för avsikt att köra mycket på 5GHz-bandet så är täckningen där, av förklarliga skäl, betydlig sämre.

Hur du ska gå från WiFi tillbaka till trådat med möjlighet att koppla in mer än EN enhet vet jag inte med säkerhet (och jag orkar inte testa åt dig, sorry) men jag hittade, bland annat, den här guiden hos Netgear som förklarar hur man sätter upp en deras av routrar i bridge mode och antyder att det ska funka att koppla in flera enheter. Nått sånt är det nog du behöver göra.

Det jag hade, då för flera år sedan, var en WiFi-to-LAN bridge från D-Link. Den hade EN LAN-port och det funkade inte att sätta en switch och koppla in två datorer. Konfigureringsfel, kanske, jag lyckades aldrig i alla fall.

Här är en annan guide som sammanfattar:
Citera:
Netgear's Wireless-N 300 routers follow the 802.11n wireless standard and are backward compatible with 802.11g and 802.11b. You can turn a Netgear wireless-N 300 router into a network bridge if you disable the internal DHCP server. Any device connected to the router when it is in bridge mode has its communications passed to the primary router on the network automatically.

Författare:  Nerre [ 17.30 2017-09-05 ]

Kör man med mobiltelefoner så är det inte säkert att ett SSID är det optimala, många mobiltelefoner är inte så smarta när det gäller att välja vilken accesspunkt som är bäst att ansluta till.

Här hemma fick jag till slut sätta olika SSID på de två accesspunkterna, och dessutom olika för 2,4 och 5 GHz, för att på så vis kunna styra vilken som prioriteras. Annars satt man 2 meter ifrån ena accesspunkten och blev ansluten till den i andra änden av huset (som knappt hade täckning).

Författare:  mrfrenzy [ 19.34 2017-09-05 ]

Detta hanterar givetvis Unifi.
Det finns två sätt att göra det på, det ena är att ha alla ap på samma kanal och använda zero handoff. Då flyttas klienterna automatiskt och sömlöst till den ap med bäst signal.

Det andra om man behöver mycket bandbredd och har dom på olika kanaler är att sätta en begränsning på MinRSSI, då frånkopplas klienten från AC om signalstyrkan är för låg, den kommer då automatiskt ansluta till den AP med bäst signal. Det blir givetvis en nackdel om man har för få AP och klienter befinner sig i ytterområden.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme