Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av H.O »

Nu har jag fått min AP-AC-Lite och försökt göra lite jämförande mätningar mellan den och den AP-AC-LR som jag hade sedan tidigare.
Som "mätinstrument" har jag använt en Acer E3-111 laptop (Qualcomm Atheros AR956x chipset) med Homedale v1.67, enbart 2.4GHz - laptopen stödjer inte 5GHz-bandet.

Inga speciella inställningar är gjorda eller ändrade i accesspunkterna, allt är så som de kommer från fabrik, det enda jag gjort är att köra igenom installationsguiden.

Så här ser planlösningen i huset ut:
Skärmklipp.PNG
Vi mätning inomhus har alla dörrar varit öppna, utomhus har ytter- och altandörr varit stängda. Första mätningen gjorde jag i Onsdags, idag bytte jag ut AP-AC-LR mot AP-AC-Lite och mätte igen. Därefter bytte jag tillbaka och mätte en tredje gång i ett försök att verifiera värdena från i Onsdags.

Kod: Markera allt

Punkt    AC-LR	  AC-Lite	  AC-LR
			
1	     -38	    -38	    -37
2	     -39	    -37	    -43
3	     -51	    -49	    -45
4	     -60	    -59	    -55
5	     -55	    -53	    -56
6	     -59	    -55	    -60
7	     -59	    -55	    -55
8	     -59	    -58	    -57
9	     -53	    -53	     ??
10	     -77	    -81	    -77
11	     -49	    -51	    -40
12	     -51	    -55	    -53
13	     -57	    -68	    -61
14	     -65	    -70	    -72
15	     -87	    -88	    -90
16	     -83	    -80	    -79
17	     -67	     ??	    -63
Där det är frågetecken glömde jag helt enkelt mäta...
Generellt så varierar signalstyrkan upp/ner flera dBm så jag har försökt ta någon form av medelvärde. Det är också tydligt att mycket små förflyttningar av datorn eller mig själv kan påverka mätvärdet med flera dBm. Jag vet inte heller hur mycket andra nätverk i närheten eventuellt påverkar (om något). Observera att det bara är signalstyrkan, så som den rapporteras av Homedale, som mätts, inga tester på överföringshastighet eller liknande har gjorts.

Jag vet inte om prestandan på LR'n går att få upp genom att ändra några inställningar men som sagts tidigare, eftersom det är dubbelriktad kommunikation, så är det ju inte bara en fråga om att öka sändareffekten. Saken är dock relativt tydlig, i MITT fall ser inte LR'n ut att göra någon nämnvärd skillnad över en Lite ur ren täckningssynpunkt, den har dock på pappret lite högre överföringshastighet men den skillnaden kan nog kvitta.

Min rekommendation till DAP: Köp två AP-AC-Lite, sätt en i köket och en i vardagsrummet - eller, om du vill "chansa lite" köp en (möjligen LR men jag vet som sagt inte...) och sätt den typ utanför badrummet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av DAP »

Grymt som vanligt H.O

Det var lite så datateknikern via har på jobbet sa med att det inte bara är att sända kraftigt.

Tror jag köper dom vanliga då med dualband.
Och då kan jag köra 2 stycken i samma nät med samma SSID?

Sen är frågan om man kan köra en som enhet som mottagare för att plocka ut signal till kabelenheterna.

Har du så du kan testa det H.O?

Har dock hittat i en annan teledosa nu i huset en kabel som går iväg någonstans. Dock vet jag inte vart ännu. Så det kan vara en livlina kanske och dra i en närverkskabel där.

Men jag skall försöka hitta det nu i veckan.

H.O skrev:Nu har jag fått min AP-AC-Lite och försökt göra lite jämförande mätningar mellan den och den AP-AC-LR som jag hade sedan tidigare.
Som "mätinstrument" har jag använt en Acer E3-111 laptop (Qualcomm Atheros AR956x chipset) med Homedale v1.67, enbart 2.4GHz - laptopen stödjer inte 5GHz-bandet.

Inga speciella inställningar är gjorda eller ändrade i accesspunkterna, allt är så som de kommer från fabrik, det enda jag gjort är att köra igenom installationsguiden.

Så här ser planlösningen i huset ut:
Skärmklipp.PNG
Vi mätning inomhus har alla dörrar varit öppna, utomhus har ytter- och altandörr varit stängda. Första mätningen gjorde jag i Onsdags, idag bytte jag ut AP-AC-LR mot AP-AC-Lite och mätte igen. Därefter bytte jag tillbaka och mätte en tredje gång i ett försök att verifiera värdena från i Onsdags.

Kod: Markera allt

Punkt    AC-LR	  AC-Lite	  AC-LR
			
1	     -38	    -38	    -37
2	     -39	    -37	    -43
3	     -51	    -49	    -45
4	     -60	    -59	    -55
5	     -55	    -53	    -56
6	     -59	    -55	    -60
7	     -59	    -55	    -55
8	     -59	    -58	    -57
9	     -53	    -53	     ??
10	     -77	    -81	    -77
11	     -49	    -51	    -40
12	     -51	    -55	    -53
13	     -57	    -68	    -61
14	     -65	    -70	    -72
15	     -87	    -88	    -90
16	     -83	    -80	    -79
17	     -67	     ??	    -63
Där det är frågetecken glömde jag helt enkelt mäta...
Generellt så varierar signalstyrkan upp/ner flera dBm så jag har försökt ta någon form av medelvärde. Det är också tydligt att mycket små förflyttningar av datorn eller mig själv kan påverka mätvärdet med flera dBm. Jag vet inte heller hur mycket andra nätverk i närheten eventuellt påverkar (om något). Observera att det bara är signalstyrkan, så som den rapporteras av Homedale, som mätts, inga tester på överföringshastighet eller liknande har gjorts.

Jag vet inte om prestandan på LR'n går att få upp genom att ändra några inställningar men som sagts tidigare, eftersom det är dubbelriktad kommunikation, så är det ju inte bara en fråga om att öka sändareffekten. Saken är dock relativt tydlig, i MITT fall ser inte LR'n ut att göra någon nämnvärd skillnad över en Lite ur ren täckningssynpunkt, den har dock på pappret lite högre överföringshastighet men den skillnaden kan nog kvitta.

Min rekommendation till DAP: Köp två AP-AC-Lite, sätt en i köket och en i vardagsrummet - eller, om du vill "chansa lite" köp en (möjligen LR men jag vet som sagt inte...) och sätt den typ utanför badrummet.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av H.O »

Absolut ett SSID, ett "homogent" WiFi-nät - det var liksom utgångspunkten för mig.

Notera att om du har eller har för avsikt att köra mycket på 5GHz-bandet så är täckningen där, av förklarliga skäl, betydlig sämre.

Hur du ska gå från WiFi tillbaka till trådat med möjlighet att koppla in mer än EN enhet vet jag inte med säkerhet (och jag orkar inte testa åt dig, sorry) men jag hittade, bland annat, den här guiden hos Netgear som förklarar hur man sätter upp en deras av routrar i bridge mode och antyder att det ska funka att koppla in flera enheter. Nått sånt är det nog du behöver göra.

Det jag hade, då för flera år sedan, var en WiFi-to-LAN bridge från D-Link. Den hade EN LAN-port och det funkade inte att sätta en switch och koppla in två datorer. Konfigureringsfel, kanske, jag lyckades aldrig i alla fall.

Här är en annan guide som sammanfattar:
Netgear's Wireless-N 300 routers follow the 802.11n wireless standard and are backward compatible with 802.11g and 802.11b. You can turn a Netgear wireless-N 300 router into a network bridge if you disable the internal DHCP server. Any device connected to the router when it is in bridge mode has its communications passed to the primary router on the network automatically.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av Nerre »

Kör man med mobiltelefoner så är det inte säkert att ett SSID är det optimala, många mobiltelefoner är inte så smarta när det gäller att välja vilken accesspunkt som är bäst att ansluta till.

Här hemma fick jag till slut sätta olika SSID på de två accesspunkterna, och dessutom olika för 2,4 och 5 GHz, för att på så vis kunna styra vilken som prioriteras. Annars satt man 2 meter ifrån ena accesspunkten och blev ansluten till den i andra änden av huset (som knappt hade täckning).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av mrfrenzy »

Detta hanterar givetvis Unifi.
Det finns två sätt att göra det på, det ena är att ha alla ap på samma kanal och använda zero handoff. Då flyttas klienterna automatiskt och sömlöst till den ap med bäst signal.

Det andra om man behöver mycket bandbredd och har dom på olika kanaler är att sätta en begränsning på MinRSSI, då frånkopplas klienten från AC om signalstyrkan är för låg, den kommer då automatiskt ansluta till den AP med bäst signal. Det blir givetvis en nackdel om man har för få AP och klienter befinner sig i ytterområden.
Skriv svar