Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av AndersG »

Vad kostade denna AP-AC-LR?
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av H.O »

AP-AC-LR köpte jag från Asedo, betalade 1130:- inkl frakt.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av Johanb »

Jag anser att flera enklare accesspunkter (tex AP-AC-lite) vida överträffar en "kraftig" accesspunkter/router.
De är så billiga så det finns liten anledning att snåla in på antalet om man kan komma fram med kabel.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av Mickecarlsson »

Skillnaden mellan AC Lite och AC Pro är antalet antenner (MIMO), Lite har 2x2 och Pro har 3x3.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av maDa »

HomePlugs fungerar, har själv av standard AV1200. Fungerar mycket bra, men båda måste sitta på samma fas/grupp.

Ja, du kan få en "riktig" AP att fungera som "omvänd AP", dvs klient-brygga-läge.

Satsa på ha så fri sikt som möjligt mellan de krävande punkterna.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av H.O »

> Ja, du kan få en "riktig" AP att fungera som "omvänd AP", dvs klient-brygga-läge.

Går det då att ansluta en switch och koppla en flera enheter? Eller blir AP'n som ett externt WiFi-nätverkskort?
Jag frågar för att jag för länge sedan köpte just en "nätverksbrygga" som funkade alldeles utmärkt för direkt anslutning till EN enhet men försökte jag hänga på en switch och sedan flera enheter så funkade det inte - men det är nog en åtta år sedan eller nått.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av Nerre »

danielr112 skrev:Som jag förstår det är LR inte bättre även om man tar ett land för just LR aktivt. Var någon test på detta och i regel så gav Pro bättre räckvidd? Någon får konfirmera detta för jag hittar det inte nu.
Poängen är ju att WiFi är dubbelriktat. Det hjälper inte att ha en massa sändareffekt i accesspunkten om de anslutna klienterna ändå sänder med låg (laglig) effekt. Bägge sidor måste ha samma uteffekt för att man ska få ökad räckvidd. Om du inte hör när jag pratar så hjälper det inte om DU skriker.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av danielr112 »

Det är en av sakerna men vill minnas att det var 5dBI antenner på ena vs 3 på den andre? Kanske är likadant att det inte hjälper om inte andra sidan skriker tillräckligt.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av Biker »

Lek med horisontell och vertikal polarisation också.
Med antennerna vertikalt får man i teorin en cirkeltäckning med lite begränsingar ned och upp.
Tilltar man 90 grader och kör horinosentelt så inser man med lite fantasi hur man kan få till täckning och ta bort där det inte behövs.

Liten kåk med tre våningar , då kan man lägga antennerna horisontellt och ac punkten i mitten i kåken.

Korta lågförstärkande omnidirektionella WLAN antenner strålar lite som en glödlampa(typ standard) , längre högförstärkade omnidirektionella(långa pinnar) strålar som lysrör , man har tagit bort strålning längs ändarna och riktar den runt om.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av mrfrenzy »

Om man hänger unifi AP på väggen istället för att sätta den i taket får man lite riktverkan och ca 40% längre räckvidd i den riktning den pekar. Givetvis begränsad räckvidd åt andra hållet.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av Nerre »

danielr112 skrev:Det är en av sakerna men vill minnas att det var 5dBI antenner på ena vs 3 på den andre? Kanske är likadant att det inte hjälper om inte andra sidan skriker tillräckligt.
Jo, bättre antenn hjälper åt bägge hållen. Dess "gain" gäller ju både för sändning och mottagning.

Men 3 eller 5 dBi är väl inte så enorm skillnad?
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av maDa »

Jag har för mig att man kan säga att 2dB är ungefär 66% mer effekt.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av Biker »

Hur en antenn strålar kan ni hitta genom att söka radiationpattern 1/4 och 5/8.
1/4 är ofta vanliga korta pinnar på routern , 5/8 är dom längre pinnarna på några decimeter.

Riktantenn är ju som en byggstrålkastare , dess strålningsdiagram brukar anges med vertikal och horisontal i grader.

Har dom inbyggd antenn är det ofta patchantenner på kortena
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av Marta »

maDa skrev:HomePlugs fungerar, har själv av standard AV1200. Fungerar mycket bra, men båda måste sitta på samma fas/grupp.
Radioamatörer och DX-lyssnare tycker inte detsamma.

Använd ALDRIG HomePlug. och rekommendera dem för hel**te aldrig åt andra.

Dessa förfärliga saker släcker kortvågen på förfärande långa avstånd. Ett bredbandigt vrål som blockerar de svaga signaler som vi radioamatörer vill höra. Den som ser att någon har sådana bör göra allt för att få bort dem så störningsdimman i omgivningen blir lite tunnare.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Trådlöst nätverk hemma och Point to Point frågor

Inlägg av maDa »

Men är det verkligen så illa?

Visst, jag inser att jag inte kommer kunna ta emot någon amatörradio i lägenheten, men det hade jag inte i vilket fall så. Men kommer det verkligen så långt från byggnaden?

Jag har också dilemmat med ett L-format boende, med massa betong mellan. Kabeldragningen är omöjlig, dämpningen av 5GHz Wifi är näst intill absolut, 2.4GHz är för nedsmutsat av grannar.
Skriv svar