Styrning av skruvdragare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Martin_N
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 augusti 2017, 19:02:50

Styrning av skruvdragare

Inlägg av Martin_N »

Hej

Jag är helt ny på detta forum och mina kunskaper i ellära är väldigt grundläggande. Förhoppningsvis ska jag dock kunna förklara min fundering och förhoppningsvis få svar. Ha gärna lite överseende med jag nog inte använder rätta begrepp.

Till saken:

Jag undrar hur man ändrar rotationsriktning på en skruvdragare, utan att använda den inbyggda switchen?

Skruvdragaren syns på den bifogade bilden och är en gammal hitachi 12V

Det jag vill göra är att använda två st likadana skruvdragare som ska styras från den ena skruvdragarens styrenhet ( Med styrenhet menar jag plastlådan med knappen, mitt i bilden, två ledare med matning in och fem sladdar till motorn)
De två skruvdragarna ska sedan rotera åt olika håll och när man slår om switchen för rotationsriktning på styrenheten ska båda skruvdragarna byta riktning.
Det är så jag vill att det ska fungera och jag undrar nu det går att få till genom att koppla om någon eller några av de fem sladdarna till den ena skruvdragaren?

Hoppas resonemanget går att följa och att någon har koll på hur styrningen av en sådan här skruvdragarmotor fungerar.
Tacksam för svar

Mvh Martin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Styrning av skruvdragare

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad ska det hela användas till? Tänker främst på hur mycket motorerna kommer att belastas.

*Om* du vet att de inte kommer att belastas superhårt, så hade jag nog vågat koppla båda motorer parallellt på en enda styrenhet. Blir ju dubbel belastning för den då, men de är gjorda för att tåla att motorn blir helt låst ( =väldigt hög ström), så om de inte belastas särskilt mycket lär det fungera.

Då kopplar du bara röd på ena motorn, till svart på den andra och vice versa så är du i mål (och tar då bort den ena styrenheten såklart).
Martin_N
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 augusti 2017, 19:02:50

Re: Styrning av skruvdragare

Inlägg av Martin_N »

Det är en liten trampbil som ska elkonverteras och jag tror de kan komma att belastas en del. Det är lite svårt att säga, om man ser på backtagningsförmågan så ser det rätt bra ut. Över 50% räknat på maxmoment så jag tror att hjulen oftast kommer spinna om man kör fast på grus och gräsunderlag, samtidigt vet man aldrig om det går att hamna i något läge där det enda drivande bakhjulet fastnar och en ambitiös och ovetande förare håller full gas

Om jag förstod rätt så borde det bara vara att byta plats på röd och svart för att kasta om rotationsriktningen? ( Alltså de två ledningar som går mellan styrenheten och motorns bakre del)
Jag testade faktiskt det och då gick en 15A säkring som jag kopplat in på matningen från batteriet. Kanske borde jag ha en lite större säkring?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Styrning av skruvdragare

Inlägg av Klas-Kenny »

Aha, då var nog inte min idé särskilt god. :D
Det kommer garanterat hända att de drar duktigt mycket ström i en sån applikation.

Och ja, skruvdragarmotorer drar något oerhört med ström ifall man belastar dem hårt (eller "låser" dem).

En annan variant kunde ju vara ifall du kan bygga ihop de båda styrenheterna "parallellt" så att du kan switcha rotationsriktning på båda samtidigt. Då lär det ju vara enklast att bygga det sådant att de båda vill gå åt samma håll, men det löses enkelt med att växla polaritet på en motor.

Stämmer bra att det bara är till att växla polaritet på de två sladdarna för att få motorn till att gå åt andra hållet. :)


För övrigt, de där tre sladdarna som går till sidan på motorn, de går bara till en transistor som är en del av styrenheten. Man har bara valt att montera den där istället för ihopbyggd med plastdelen, för att den ska få lite bättre kylning.
Motorn i sig, har bara två sladdar in i sig (röd och svart, längst bak).
Martin_N
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 augusti 2017, 19:02:50

Re: Styrning av skruvdragare

Inlägg av Martin_N »

Tack för en väldigt bra förklaring!

Det får nog bli att använda båda styrenheterna, placerade bredvid varandra och kopplade till gaspedalen. Det känns synd att bygga in onödiga begränsningar av prestandan.
Switcharna för rotationsriktning är ju precis som du säger enklare att koppla ihop mekaniskt om båda rör sig åt samma håll, och då får polariteten på en motor bytas.
Bitarna börjar falla på plats

En annan fundering jag har, om jag tillåts byta ämne lite lätt, är vad som händer när en skruvdragare utsätts för negativt moment, alltså motorbroms. Kommer motorn då fungera som generator och ladda batteriet eller kan det finnas någon elektronik som hanterar det på annat sätt?
En skruvdragare i sitt normala användningsområde har ju bara sitt eget lilla tröghetsmoment att bromsa upp medan det i den här bilen kommer att handla om mycket större tröghetsmoment och då större energimängder som ska hanteras
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning av skruvdragare

Inlägg av Icecap »

Motorn på bilden är en "vanlig" permanentmagnet borstat motor (med kol alltså).
Lägger man på spänningen åt ena hållet kör den åt just ena hållet, växlar man polaritet kör den andra hållet.

Ger man ingen ström gör den inget och blir den sedan i det läge "tvingad" runt genererar den ström. Men den spänning som kommer är ganska sannolikt en del lägre än batterispänningen pga. de "regler" som finns för en sådan motor.

Då skruvdragare är gjorda för att dra hårt är det hårt växlade och nästan alltid kortsluts de när man släpper knappen vilket ger en mycket snabb inbromsning.

Så din styrning kan INTE använda knapparna! Du måste göra en annan styrning, t.ex. baserat på ett relä eller annat.

Fordonet kommer att bromsa in ganska snabbt även med annan styrning och JAG anser att det bara är med en elektronisk styrning som du kan få en jämn hastighetsändring - men det blir rimligt mycket pillande och byggande så initialt kan du nöja dig med lite reläer och se hur det går.

Det går att bygga så att det finns ett back-relä + ett kör-relä och sedan går det ingen ström till motorn när man släpper gasen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Styrning av skruvdragare

Inlägg av Henry »

Ett envägslager skulle annars kunna fixa en hel del av den mekaniska problematiken.

Edit: just ja han ville ju backa med, glöm då ovan.
Senast redigerad av Henry 29 augusti 2017, 19:01:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styrning av skruvdragare

Inlägg av mrfrenzy »

Om man sätter en diod i serie med varje reglage bör man eliminera motorbromsrn.
Sedan kör man backen med separat relä.
Martin_N
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 augusti 2017, 19:02:50

Re: Styrning av skruvdragare

Inlägg av Martin_N »

Hmm.. det här blev lite att fundera på.

Jag hade egentligen inte tänkt mer än att
motorbromsen skulle hanteras med lite utväxling på gaspedalen, och eventuellt att den även ska vara lite progressiv, så att det ska vara lätt att släppa efter från maxläget utan att direkt gå till noll, och att bilen då skulle följa efter ner i hastighet.

Jag ska definitivt använda ett relä eller dioder och testa mig fram och se hur bra eller dåligt det blir. Det får ju inte bli alltför ryckigt och svårkört.

Alternativet att använda t.ex. ett cykelnav som frihjul har jag också funderat på men jag vill inte ge upp möjligheten att backa än
Skriv svar