2 Olika Färger Led Lampor on off, dimmer och dim mellan färg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
avipami
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 augusti 2017, 09:32:11

2 Olika Färger Led Lampor on off, dimmer och dim mellan färg

Inlägg av avipami »

Hej !
Jag tänkte fråga då jag har en led ring med 2 olika kelvin på den och jag skulle vilja kunna göra följande:

On och off mellan allt
Dimmer på ljusstyrkan av den färg som är tänd
Dimmra mellan båda färgerna så att man får en mjuk övergång mellan dem två, med andra ord, när en dimmras ned så dimmras den andra upp.
Går det här är göra väldigt kompakt ?
Tänkte på mekanisk potentiometer istället för någon touch version.

Vore underbart med all hjälp man kunde få.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: 2 Olika Färger Led Lampor on off, dimmer och dim mellan

Inlägg av Bjaellerud »

Allt beror ju på vilken matningspänning du har, hur många LED som är seriekopplade per eventuell grupp. Vilk LED strömmar du tänker använda, dvs hur stryka LED?
Är du inte ute efter att uppnå maximal verkningsgrad så duger mycket väl seriemotstånd som strömbegränsare för dioderna.
Dvs potentiometrar eller omkopplare med fasta motstånd.
Jagar man verkningsgrad och lägsta förbrukning får man ta till switchade likspänningsomvandlare, som ju finns i belysnings ljuskällor med LED.

Roy
avipami
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 augusti 2017, 09:32:11

Re: 2 Olika Färger Led Lampor on off, dimmer och dim mellan

Inlägg av avipami »

Det är 160 SMD leds 80 i 5700 kelvin och 80 i 3400 kelvin och dom ligger på en 0.5W styck och det skulle bli batteridrivet i 12 volt.
Det är gjort hos en PCB fabrik och dom har lött resistorer mellan LED,sen vad jag vet. ( har inte riktigt koll på alla termer) .
Tänk dig en LED strip, same same men rund.
avipami
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 augusti 2017, 09:32:11

Re: 2 Olika Färger Led Lampor on off, dimmer och dim mellan

Inlägg av avipami »

Finns det något man kan köpa på kjell som man kan löda ihop för att få det att fungera provisoriskt?
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: 2 Olika Färger Led Lampor on off, dimmer och dim mellan

Inlägg av Bjaellerud »

160 LED, och varje på 0,5 W. det blir 80 W det.....
Nej du måste nog hr riktiga spec på prylen du har för att kunna planera ett drivsystem.
Du nämner att det finns motstånd på kretskortet.
Vanligt är att man seriekopplar 3 LED med ett motstånd för att kunna mata med 12 Volt.
Men 160 LED är inte delbart med 3 så det verkar inte vara en sådan lösning heller.
Du kan väl räkna hur många motstånd som finns på kortet. Så kanske vi kan komma en bit på väg.

Men tillverkaren måst väl ha någon form av spec, vad skall kortet drivas med??? 12 V, 24 V, 36 V, 230 V ???
Och hur mycket ström drar det?
Hur många anslutningar finns? Skall du kunna driva två grupper måste det finns en minus och två plusanslutningar.

Roy
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 2 Olika Färger Led Lampor on off, dimmer och dim mellan

Inlägg av hubben »

Om jag förstår frågan rätt så fungerar LED:arna om du kopplar dem direkt på 12V? Då är ju hela seriekopplingen med resistorer och hela kalaset redan ordnat från fabrik..

Det du behöver är någon sorts styrning till LED-panelerna för att dimma dem. Personligen skulle jag bygga nåt med en liten microprocessor, ett par transistorer för att göra en PWM-styrning till panelerna, men det går självklart att lösa på andra sätt med.
avipami
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 augusti 2017, 09:32:11

Re: 2 Olika Färger Led Lampor on off, dimmer och dim mellan

Inlägg av avipami »

Allting är redan ordnat för 12v och det ska batteridrivas. Jag vill enbart veta hur jag ska kunna dimmra mellan de två färgerna och sedan i total styrka :)
Hubbe pratade om pwm styrning. Finns det ingen enklare lösning?
Skriv svar