Mäta salthalten i brunnsvatten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av kilimanjaro »

Fritidsboende vid kusten i Hälsingland med djupborrad brunn har jag fått problem med hög kloridhalt i vattnet, Detta käkar upp mina vv.beredare så jag har ett problem att lösa. Dessutom har jag från tid till annan problem med humus. Ett inköpt humusfilter med jonbytarmassa hade jag tänkt lösa det problemet men filtret regenereras med salt vilket fick till följd att ett redan salthaltigt (relikt och sannolikt med tillskott av havsvatten) fick ännu högre kloridhalt så jag kommer att bygga om detta filter till ett kolfilter för att iaf begränsa humusproblemet men jag behöver och nu till frågan, ett mätinstrument för att övervaka kloridhalten.
Finns det någon som besitter smarta idéer om hur jag bygger slikt? Finns att köpa men det vore roligare att fixa själv.

Med vänlig hälsning, Karl B.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av danei »

Räcker det att mäta alkalinitet?
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av kilimanjaro »

Näe tror inte det. Salthalten är nog inte kopplad till ph-värdet. Sommartid har vi ett utmärkt sommarvatten men vintertid är vi beroende av brunnen och jag vill ha koll på när och om det är dags att koppla ur vvb. Enligt flera vattenprover är vattnet mycket mjukt vilket tyvärr inte är lämpligt för heller emaljerade vvb som behöver en viss alkalitet för att hantera hög salthalt.
Alltså tänker jag mig att ha full koll på kloridhalten för att bilda mig en uppfattning om den varierar över tid och säsong. Upprepade vattenprover är en dyr, tidsödande och långsam metod för att få kunskap. Kontinuerlig övervakning med ett ev gränsvärdeslarm vore schysst att ha monterat.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av Magnus_K »

Väldigt intresserad av det här också.
Har funderat länge på att "hacka" en sån_här, men har inte gjort någon större efterforskning än så länge.
Det är antagligen för låga värden i brunnsvattnet för en sån här mätare, men ändå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av TomasL »

Salthalten mäter man normalt med refraktometer eller ledningsförmågan, det senare kan göras kontinuerligt.

edit, hittade denna länken http://www.swedaq.se/index.php/konduktivitet-salthalt
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av lond »

Salinity Sensor från Vernier: https://www.vernier.com/products/sensors/sal-bta/

Svensk återförsäljare: http://zenit.winbasonline.se/SE/Catalog ... 00346.html

/// Marcus
Senast redigerad av lond 27 augusti 2017, 23:21:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av TomasL »

Konduktiviteten är nog enklast gissar jag.
Mäts lämpligen med AC, så slipper man elektrolys, typ.

Man kan då under en period logga hur många Mho man får, och jämföra det med labbkontrollerade värden, för att få en kalibrering/baslinje.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av lond »

Om man skall mäta konduktivitet så har Atlas Scientific sensorer och mätmoduler: https://www.atlas-scientific.com/conductivity.html

/// Marcus
Senast redigerad av lond 27 augusti 2017, 23:30:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av TomasL »

Lond, det du länkade till är en konduktivitets-prob, dvs det jag beskrev ovan.
två metallpinnar på lämpligt avstånd, lägg en spänning (AC) mellan dem och mät strömmen.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av lond »

Atlas Scientific konduktivitets mätare kan presentera följande värden: Conductivity, Total dissolved solids (ppm), Salinity & Specific gravity (sea water only).

/// Marcus
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av TomasL »

Säkert jättebra, men troligen långt mer än TS behöver, och förmodligen relativt kostsamt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av danei »

kilimanjaro skrev:Näe tror inte det. Salthalten är nog inte kopplad till ph-värdet.
Ursäkta, det var helt fel begrepp som dök upp i huvudet. Jag menade konduktivitet, så fel det kan bli ibland. :oops:
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av JohnGalt »

Har man bara ström på vid mätningstillfällena (även om det mäts ofta) så går det bra att mäta konduktivitet med DC utan att få problem med elektrolys, enligt min erfarenhet.
Det förenklar ju mätandet en hel del.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av Nerre »

lond skrev:Atlas Scientific konduktivitets mätare kan presentera följande värden: Conductivity, Total dissolved solids (ppm), Salinity & Specific gravity (sea water only).
Men alla utom konduktivitet är beräknade värden. De kan dessutom beräknas enligt olika formler, dissolved solids räknas olika i USA och EU t.ex.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Mäta salthalten i brunnsvatten

Inlägg av kilimanjaro »

Stort tack för era värdefulla tips och många nyttiga länkar till mätutrustning. Kommer troligen att handla något av dem men det blir inte ett som mäter kontinuerligt eftersom det inte förekommer någon förbrukning under perioderna vi inte är där. Vore coolt att logga all förbrukning men samtidigt lite overkill.

Har redan en konduktivitetsmätare, Hanna HI 98308, men den spänner bara upp till 99,9 microSivert och mitt vatten är mycket saltare än så, typ 4-600 üS så den bottnar.
Har gjort vattenanalyser från flera olika labb och alla visar ungefär samma resultat men jag har svårt att se sambandet mellan kloridhalten som anges i mg/l vilket även Nibe göra i sina rekommendationer beträffande vad deras rostfria VVB klarar. Ser inte hur kloridhalt angiven i mg/l förhåller sig till konduktiviten angiven i üS. Någon som vet eller som kan tipsa om kunskapskälla?

I ett av vattenproven där jag jämförde före och efter humusfiltret gav brunnsvattnet 452 üS och 27 mg/l. Efter jonbytarfiltret var det 548 üS och 134 mg/l. En rostfri VVB tål inte värden över 100 mg/l vilket stämmer för två gånger har jag fått byta värmepatronen pga av korrosion och läckage. Ett annat prov gav 165 mg/l och 561 üS.

Mvh // Karl B.
Skriv svar