Lämplig MOS till Arduino

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Lämplig MOS till Arduino

Inlägg av SeniorLemuren »

Min regulator har pajat till laddreglering från solpanel till motorbatteri. För att förhindra överladdning så behöver jag snabbt en DIY-lösning. Panelen ger max 80 W och batteriet är en blyack på 12 V 250 ampertimmar. Förbrukningen är väldigt liten så det kommer mest att handla om underhållsladdning.

Tänkte använda en av mina Arduino Uno och en lämplig mosfet som kan styras med 5 Volt. Är det någon som har förslag på lämplig sådan och kanske till och med har något liggande i diverselådan?.

Jag har BUZ10, BUZ326, IRF3205, IRF540, IRFZ44N. Men de funkar väl inte att styra direkt med Arduinos 5V output. Kan man enkelt lösa det med en transistor?

Laddströmen tänkte jag sedan styra med att läsa in spänningen på en analogport och PWM:a ut rätt spänning. Jag har även möjlighet att mäta strömmen via en digital givare men det är väl inte så nödvändigt. Är utspänningen korrekt så räcker ju det.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Lämplig MOS till Arduino

Inlägg av Borre »

Här skrev jag lite om det nyligen, visserligen mer hur man hittar och vad man ska kolla efter, men några exempel finns.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3#p1330323
Kan nog finnas liggandes i någon låda, så ska kolla. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Lämplig MOS till Arduino

Inlägg av SeniorLemuren »

Låter bra. Om du hittar ett par stycken så kan du väl sända mig ett PM så för jag över pengar för kostnader och besvär.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Lämplig MOS till Arduino

Inlägg av Borre »

Var nog lite dåligt ändå med passande i vettig kapsel.

Men annars kan du tex göra såhär för att driva mosfeten med högre gatespänning och ström:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1332624
Skriv svar