Potentiometersortering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Potentiometersortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den första länken (tror jag) är en förskruvning man bultar fast i fronten. Den är väldigt plan på utsidan. Sedan är bussningen gängad så du skruvar i potentiometern på baksidan - UTAN att använda muttern som följer med poten. Sedan kan du sätta en vanlig pot där du filat en skåra i axeln för att använda den som trimpot.
Dessutom slipper du ha gängorna på poten utstickandes en cm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Potentiometersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket käckt förslag alltså, bättre än vad jag först trodde mig förstå.

För vet du vad detta innebär?

Det du säger just nu passar som handen i handsken vad beträffar bias-balanspot som jag bara känner att jag måste ha till mina 807:or som ej går att få matchade.

Jag är egentligen inte så bekymrad över obalans, med en kvartett kan man alltid trimma in hyfsad balans genom att helt enkelt prova vilka rör som passar bäst ihop och har man sedan köpt några fler så blir den manuella matchningen enkel.

Men jag vill som sagt ha en balanspot ändå och här kommer mitt tidigare problem (alltså innan du kom med denna trevliga information), jag vill ha potten mitt emellan slutrören MEN inte så att dess ratt skymmer 7247.

Vilket är då de mest idealiska, jo att man nyttjar din teknik så att man får nyttja skruvmejsel istället.

Jag skulle dock föredra om inte hela potaxeln måste kapas bort utan att det blir lite kvar så att man kan använda den vid eventuell kassering också.

MVH/Roger
PS
Problemet med utstickande potkrage kan man få bukt med genom att använda så pass stor ratt att den slukar muttern+kragen samtidigt fattar jag fortfarande inte hur adaptern fungerar trots att jag nu studerat databladet, det verkar som om den är gjord för 9mm pot-krage medans mina vanligaste är på 10mm, samtidigt fattar jag inte hur man ska fixera poten för den mutter som finns den lär ju gå åt till att spänna fast grejerna i panelen sen hänger ju axeln o potten löst :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Potentiometersortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu anar jag att jag visade på "fel" grej. Det finns nämligen en bussning som enbart är till för att leda ut potentiometeraxeln genom panelen.

Tre snabba tagna med paddan. Bussningen är dryga centimetern lång. Hur långt in du vill dra i poten kan du bestämma genom att låsa med potens mutter. Du kan ju spara nästan en cm axel om du senare vill ha den för att ställa finfrekvensen på en VCO i en analogsynth du får för dig att bygga om tre år....
IMG_0596.JPG
IMG_0597.JPG
IMG_0598.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Potentiometersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu fattar jag!

Tack soundbrigade, mycket pedagogiskt och bra förklarat.

Törs man fråga vart man kan få tag i slikt, som du brukar säga :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Potentiometersortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Slika saker kan man slicka i sig från ... ja, varifrån då, då??!! Tror de kan ha kommit från antingen ELFA eller Conrad. Får kolla runt lite.
Vet inte vad de heter ens.
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Potentiometersortering

Inlägg av opampen »

soundbrigade skrev:
Fina, hederliga bakelit rattar! Så ska dom se ut!
Gillar också bakelitrattar fast har en stor förtjusning i snygga svarvade aluminuumrattar:

Dom är också riktigt eleganta!


Bild
Bild

Men älskar, speciellt till elektroniska musikinstrument plastrattar med olikfärgade toppar:

Bild

Tips från coachen.
Vill man ha en snygg montering av potentiometer kan man använda en sådan här:
https://www.reichelt.de/index.html?ACTI ... 0screw%20a
Vill man skarva en potentiometeraxel ...
Och för att få på en 6mm ratt på en 4mm axel
De där grejerna finns nog lite överallt. Minns att ELFAs grejer var DYRA.


Så till saken.
Det där med lin och log är ett alldeles eget kapitel. Ofta står bokstäverna A och B för det ena resp det andra men standarden är att det inte finns någon standard. Man får, när man gräver bland sina surpluspotar helt enkelt mäta; jag kollar resistansen halvvägs. Är poten linjär ska man hitta halva resistansen annars är den logaritmisk. Lite hjälp (eller stjälp) på vägen hittar du här: http://www.resistorguide.com/potentiometer-taper/ och här: http://sound.whsites.net/pots.htm
Amerikanska logaritmiska potar heter ofta Audio Taper.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Potentiometersortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

O-pampen: Och .... ??!!
Skriv svar