Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av Platis »

Plockade lite med en gammal högtalare från tidigt 70-tal(som faktiskt låter rätt bra), blev lite förvånad över det extremt enkla filtret!
Är det genialt eller bara allmänt billig konstruktion?
Som sagt högtalaren låter riktigt bra i mina öron. Kan inget om delningsfilter och det vore roligt att få lite input från nån Hi-Fi-expert! :humm:
Rank Arena HT-525_Delningsfilter.jpg
Står 6.5" bas men det räknas nog snarare som en 8", har aldrig blivit riktigt klok på hur detta skall anges, membranmått eller yttermått??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av Bjaellerud »

Är du helt säker på att ha ritat schemat rätt??? Se underligt ut.


Högtalares tummått verkar vara någon sorts skonummer. De verkliga måtten kan vara vad som helst beroende på vem som tillverkat högtalaren.
Återigen, vad är det för fel på SI enheter som meter och prefix som m (milli), och en enkle skiss som visar hur stor högtalaren är. Måste finnas något underliggande intresse i att inte redovisa måtten.
Väldigt få lär sig vad tum är numera i skolan så varför dessa evinnerliga tum på allt från däck till bildskärmar????

Roy
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av lillahuset »

Om vi ska begränsa världen till det den uppväxande generationen lär sig i skolan kommer det att gå illa.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Filtret verkar kanske lite underligt,men det stämmer faktiskt om man ritar om det litegrann.
Det rör sig om ett seriefilter med en extra påhängd diskant.

Däremot stämmer inte måtten på de två små-det lutar mer åt Peerless MT25HFC.De ska då vara 2½ tum.
Basen kan ha en ytterdiameter på 210mm om jag gissar rätt.
Var hittade du att det skulle vara en 6,5"?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av Pajn »

lillahuset skrev:Om vi ska begränsa världen till det den uppväxande generationen lär sig i skolan kommer det att gå illa.
Jag vet inte om dumpa jänkarnas idiotiska mätenheter räknas som ett begränsande av världen, snarare en befrielse :vissla:
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av Platis »

Javisst det ser ju helt rätt ut! Min dåliga skiss förvirrar nog, är det gängse praxis att rita som du gjort?
Japp högtalarelementens yttermått är dom som du säger, det är bara jag som är förvirrad eftersom vissa tillverkare pratar om membranstorlek samtidigt som det oftast är yttermåttet som åsyftas, men inte alltid=förvirrad! :humm:

Tex en 4"(=101.6mm) högtalare kan vara allt mellan 95-120mm i yttermått enligt mina erfarenheter!

Med andra ord kan det vara rätt hyfsade element i denna högtalare(Peerless)?
Framförallt övre mellanregistret i röstområdet framträder som väldigt bra!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av lillahuset »

Pajn: Jag försvarar inte alls tum och footcandle och andra dumheter det var argumentet för avskaffande jag vände mig mot. :)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av Platis »

Påverkas inte elementen av varandra i en viss grad i en sån här koppling?
Annars verkar ju kopplingen vara genialisk i all sin enkelhet, förutom frekvensindelningen så har man ju även fått till en bra total impedans! Vad är nackdelarna? :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bas och mellan är parallellkopplade - standard procedure som man säger på utrikiska. Inget är unikt eller speciellt specialintelligent utan ett enkelt trevägsfilter som förutsätter att elementer är skapligt bredbandiga.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av Platis »

Har jag förstått rätt att detta egentligen inte är något riktigt 3-vägs filter, utan bara ett enkelt 2-vägs-filter med påhängd diskant, dvs delningen för mellanregistret är inte bandpass, bara högpass!? :humm:

Vilket betyder att både mellan- och diskant-element spelar diskanttoner då,(ser ut att vara exakt samma typ av element till båda bör kanske sägas( troligtvis Peerless MT25HFC))!?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I ett traditionellt parallellfilter skär filterkomponenter bort de frekvenser högtalarelementet inte kan hantera.
I ett seriefilter leder filterkomponenter skadliga frekvenseer till de andra högtalarelement som bättre kan hantera dem.
Så ser det ut i ditt filter. Dessutom kan ju mellanregistret mekaniskt skära bort diskant. Diskanten sitter som med ett parallellfilter.

Bild
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av Platis »

Hur räknar man egentligen på seriefilter? Verkar lite krångligare än parallellfilter, finns det någon bra kalkylator på nätet?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt 3-vägs delningsfilter i gammal högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ungefär samma. Men där du i ena fallet har L som lågpassfilter är det i det andra ett "lågspärrfilter". Googla på "speaker crossover calculator" och du lär hitta en hel del.
Skriv svar