Felsöka telefon jack.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
RD
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 mars 2005, 16:39:39
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av RD »

Nu var det väl så att du ville bli av med alla onödiga jack så då kan det vara värt arbetet.
Annars så kvittar det om du sätter modemet i första jacket eller vilket annat som helst så länge du bara ska köra adsl och inte använda några telefoner.

Om du inte har abonnemang nu så är risken stor att kabeln är fysiskt urkopplad i telestationen och då finns det ingen spänning på trådarna.

Inkommande kabel brukar vara grövre än interna ledningar. Oftast kan man se att det är en kabel med svart skal, 4 ledare vit, blå, grön, lila. I äldre kablar är det gult istället för lila.

Är det kanske tvinnad gul/blå partråd mellan uttagen? Mycket troligt när det varit en televerkare i farten.
Ingen av de bör vara inkommande.
Som tidigare skrev, kolla i mätarskåpet om det är ett halvmodernt hus. Annars också vanligt med inkommande i en kopplingsdosa invid elcentralen. Ofta sitter första jack i kök eller hall.

Lycka till
mickeshobby
Inlägg: 133
Blev medlem: 15 oktober 2014, 06:48:53
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av mickeshobby »

RD skrev:Nu var det väl så att du ville bli av med alla onödiga jack så då kan det vara värt arbetet.
Annars så kvittar det om du sätter modemet i första jacket eller vilket annat som helst så länge du bara ska köra adsl och inte använda några telefoner.

Om du inte har abonnemang nu så är risken stor att kabeln är fysiskt urkopplad i telestationen och då finns det ingen spänning på trådarna.

Inkommande kabel brukar vara grövre än interna ledningar. Oftast kan man se att det är en kabel med svart skal, 4 ledare vit, blå, grön, lila. I äldre kablar är det gult istället för lila.

Är det kanske tvinnad gul/blå partråd mellan uttagen? Mycket troligt när det varit en televerkare i farten.
Ingen av de bör vara inkommande.
Som tidigare skrev, kolla i mätarskåpet om det är ett halvmodernt hus. Annars också vanligt med inkommande i en kopplingsdosa invid elcentralen. Ofta sitter första jack i kök eller hall.

Lycka till
Nu tror jag med säkerhet efter det du skrev och vad som är vanligt att jag har hittat första jacket. Det är i hallen.

Men det är inte någon ström i det eller i varje fall väldigt lite.

Men detta utag har jag testat och får ej kontakt. Vilka kablar ska sitta kvar av dom i den grova svarta kabeln. Just nu sitter det en jusblå och en mörkblå. BildBild

.
mickeshobby
Inlägg: 133
Blev medlem: 15 oktober 2014, 06:48:53
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av mickeshobby »

Sitter flera kablar på dom undre anslutningarna Bild

.
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av Joe »

Ljusblå och mörkblå från den svarta, resten kopplar du bort. (om du nu inte vill ha modemet någon annanstans)
Har du beställt ADSL med hel ledning? Det kan ta några dar innan det blir inkopplat..
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av lillahuset »

Härlig röra i den dosan. :bravo:
mickeshobby
Inlägg: 133
Blev medlem: 15 oktober 2014, 06:48:53
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av mickeshobby »

Joe skrev:Ljusblå och mörkblå från den svarta, resten kopplar du bort. (om du nu inte vill ha modemet någon annanstans)
Har du beställt ADSL med hel ledning? Det kan ta några dar innan det blir inkopplat..
Om det är hel ledning vet jag ej. Men det skulle vara klart den 23 beställde 10 dagar innan av telia.

.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30014
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av MadModder »

Nu nämnde du iofs att du inte har något teleabonnemang, men annars är det ca 48VDC i jacken. Inte AC. :)
Och ADSL-signalen är mellan 26kHz till några MHz, och det kan inte vanliga multimetrar mäta. Hur det är med den du har där vet jag inte.

[edit]
Fluke 179 kan mäta växelspänning upp till 50kHz.
mickeshobby
Inlägg: 133
Blev medlem: 15 oktober 2014, 06:48:53
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av mickeshobby »

MadModder skrev:Nu nämnde du iofs att du inte har något teleabonnemang, men annars är det ca 48VDC i jacken. Inte AC. :)
Och ADSL-signalen är mellan 26kHz till några MHz, och det kan inte vanliga multimetrar mäta. Hur det är med den du har där vet jag inte.

[edit]
Fluke 179 kan mäta växelspänning upp till 50kHz.
Ops jo där så du nått... Men det va lika dött på DC. :-/

Men som sagt det är ju iaf förstå jacket så då kan jag be telia skicka en tekniker. För på supporten så dom att jag fick stå för kostnaden om modemet satt i fel uttag.

.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5805
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av rvl »

Första intrycket var att det såg kopplat ut, men där var mV istället för V förutom det redan påpekade AC.
mickeshobby
Inlägg: 133
Blev medlem: 15 oktober 2014, 06:48:53
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av mickeshobby »

Nu har modemet suttit i hela natten ingen kontakt. Nu väntar jag bara på att telia ska höra av sig... Bild

.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av säter »

mickeshobby skrev:Jag kommer inte att ha telefon kopplat inte heller vara abonnent på tele..
Är det numera möjligt att få ADSL utan telefon?
mickeshobby
Inlägg: 133
Blev medlem: 15 oktober 2014, 06:48:53
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av mickeshobby »

Jo det va inga problem ;-)

.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av lond »

Ja. Dock måste man teckna ett linje-abonnemang, så att dom inte helt plötsligt tar ditt ledningspar.

/// Marcus
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av Nerre »

Och när vi hade ADSL så kostade det typ bara 30 spänn i månaden mindre än ett telefonabonnemang, så vi hade ett abonnemang att ha som "reservtelefon", trots att vi hade IP-telefoni. Vi ringde bara ut på det nån enstaka gång för att felanmäla IP-telefonin, men de sista 10 åren användes det nog aldrig (då hade samtalspriserna på mobiltelefoni sjunkit så mycket att det inte var värt besväret att ringa med fast telefon).

Vi använder knappt IP-telefonin idag heller.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av Elman »

Spänningsmätning DC 30-50Vca aktiv linje med ton=analog telefon
Spänning med AC=ringsignal 110V ca =ring kompisen när han kopplar i telejacket :-) :-) :vissla:
vid xDSL utan analog tele måste bärvågen mätas. khz något ?? har inte mätt ett jack på 4-5 år.
Anledning till modem i första jack var att bruset från bärvågen skulle filtreras bort om man hade fler telefoner i huset..
det brusade i luren annars när man surfade

/P
Skriv svar