MCP23S17 SPI-adressering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
permal
Inlägg: 57
Blev medlem: 17 september 2016, 17:34:00

MCP23S17 SPI-adressering

Inlägg av permal »

Hej,

Hoppas någon kan förklara följande för mig:

Specen för MCP23S17 säger så här (§3.3.2):
The slave address contains four fixed bits and three user-defined hardware address bits (if enabled via IOCON.HAEN) (pins A2, A1 and A0)
Tabell 3-4 specificerar att hela ICON-registret har värde 0 efter uppstart och reset, vilket lämnar alla dessa enheter på samma adress.

Så innan man har aktiverat ICON.HAEN måste man skilja dem åt på annat sätt, vilket man måste göra med Chip Select/Slave Select. Men om man ändå måste välja enhet på linan med CS vid all kommunikation, varför specificerar SPI protokollet att en enhet ska ha en adress? Vad är det jag missförstått kring hur SPI-bussen fungerar?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: MCP23S17 SPI-adressering

Inlägg av Klas-Kenny »

En CS, och sätt biten i fråga på alla enheter samtidigt genom att skriva till den generella adressen. Sen kommer du åt dem individuellt. :)
permal
Inlägg: 57
Blev medlem: 17 september 2016, 17:34:00

Re: MCP23S17 SPI-adressering

Inlägg av permal »

Klas-Kenny skrev:En CS, och sätt biten i fråga på alla enheter samtidigt genom att skriva till den generella adressen. Sen kommer du åt dem individuellt. :)
Åhå.

Så det du säger är att man man kan i princip ha fler enheter än vad adressen tillåter genom att gruppera flera enheter på olika CS?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: MCP23S17 SPI-adressering

Inlägg av Klas-Kenny »

Det sa jag väl inte. :D

Men ja, det kan du absolut om du vill ha mer än de åtta.
Just det är ju "standard" tillvägagångssätt på SPI, det är därför CS-signalen finns till. Den där adresseringen är bara ytterligare ett, icke-standard, sätt att utöka ytterligare utan att behöva en massa olika CS ifrån mastern.
permal
Inlägg: 57
Blev medlem: 17 september 2016, 17:34:00

Re: MCP23S17 SPI-adressering

Inlägg av permal »

Ah, jag har blandat ihop SPI med I2C. SPI har ingen adress i sitt protokoll, det är en enhetsspecifik implementation.

Tack för bra svar.
Skriv svar