Nätaggregat ger för hög spänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Perrunhammar »

Hej ni kunniga

Jag har ett nätaggregat av märket Manson med texten "DC REGULATED POWER SUPPLY 3-15V" på framsidan. Den har en analog V-mätare och analog A-mätare, ett vred för Volt, utgångar och en på-knapp samt en varningslampa.

När jag slår på aggregatet lyser varningslampan och volttalet går inte att vrida ner. När jag mäter det med en multimeter varierar det mellan 20,1 och 20,6 ungefär, beroende på hur jag ställer V-vredet.

Aggregatet har mig veterligt fungerat fint tidigare. Det senaste jag gjorde med det var att jag kopplade in det i en discolampa som jag köpt till min tolvårige son i London (hade ingen adapter för dess egen transformator). Enligt transformatorn skulle den vilja ha 5 volt och jag ställde in aggregatet på det, men aggregatet drog upp V-talet med en gång och discolampan gav ifrån sig ett stadigt ökande pipande och dog efter några sekunder, med en liten rökpuff. Min son och hans vänner dansar nu i mörker. Helt uppenbart var det fel att koppla in aggregatet i discolampan och denna historia berättas endast för att eventuellt kasta ljus över aggregatets nuvarande tillstånd.

Tacksam för svar

Per
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av breflabb »

Effekt uttaget kan ha blivit för hög,(lampan drog för mycket ström)
och då kan regler IC-en ha pajat( kan vara en 741) som sitter, eller
så har effekt transistorn blivit kortis. En bild på kretskortet skulle underlätta mycket,
eller schema på bygget
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Perrunhammar »

Tack för svaret.
Jag vet inte vad dessa komponenter är, men antar att jag snart kommer att veta det. Jag ska plocka av kåpan så fort jag får tillfälle och fotografera så mycket jag kan för att underlätta diagnosen.

Vänligen
Per Runhammar
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ännu lättare blir det om du redan från början talar om vilken modell det gäller(EP925 kanske?).
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Andy »

breflabb skrev:Effekt uttaget kan ha blivit för hög,(lampan drog för mycket ström)
och då kan regler IC-en ha pajat( kan vara en 741) som sitter, eller
så har effekt transistorn blivit kortis. En bild på kretskortet skulle underlätta mycket,
eller schema på bygget
Du menar en uA723 antar jag?
Flera av Manson aggregaten använder den i alla fall. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Henry »

Innehåller den en 723 hade det varit det första jag kollat upp för dessa kan haverera för minsta lilla om de inte är bra avkopplade, därför som jag aldrig använder en i något som helst sammanhang.

Det som kan hända när de havererar är dess utgång går till max vilket gör att utspänningen blir max och som inte går att reglera. Kan förstås även vara annat men jag hade kollat den först om det suttit en sådan i den.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Andy »

I rätt "omgivning" är de "rock solid" men annars (som så många andra komponenter) kan det bli haveri om man missar något i "planeringen".
Den här kretsen har ett oförtjänt dåligt ryckte endast p g a att det finns många inte så väl konstruerade aggregat där ute.
Den har varit med i väldigt många år och överlevt bl a MC1466L som var en "konkurrent" för länge sedan. Har nog ett gäng sådana förresten i nån låda nånstans. :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Henry »

Nja den är oavsett för känslig enligt mitt tycke. En förmodligen lika integrerad tex 7805 har jag inte lyckats ha ihjäl någon gång, med som utan adekvat avkoppling.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Andy »

En 7805 regulator kan inte direkt jämföras med en 723'a, den har ingen referensspänning mm åtkomlig utifrån och inte någon strömbegränsning, överhuvudtaget inte skyddad som en 78 regulator. Den har ju "kraft delen" inbyggd och blottar inte delarna mellan för yttervärlden. På 723'an får man anpassa konstruktionen efter detta och det är det som så många har slarvat med och/eller inte förstått. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Henry »

Precis det jag menar att den är för känslig och måste således hanteras efter alla konstens regler plus lite till för att trivas vilket man inte skall behöva göra med grejer i ett nätagg som får stå ut med en hel del.
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Perrunhammar »

Hej igen

Modellen är en EP 907. Har nu försökt att på begäran plocka isär aggregatet och fotografera kretskortet. Dock kommer jag bara till den punkt som ses på en av bilderna (som jag hoppas blir medskickade). Fotot visar baksidan av kretskortet, vilket jag antar är till ingen som helst hjälp för er, men problemet är att jag får inte loss det från fronten. Har tagit bort alla synliga skruvar men det sitter fast i en punkt på mitten och ger sig inte... Någon som vet?


Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Biker »

Dom nedersta stora lödpunkterna för begränsade utgången är lödda.
En hyfsat vanlig kontruktionsdetalj är att kontakterna monterats från utsidan och sedan lödits fast.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av breflabb »

Andy skrev:
breflabb skrev:Effekt uttaget kan ha blivit för hög,(lampan drog för mycket ström)
och då kan regler IC-en ha pajat( kan vara en 741) som sitter, eller
så har effekt transistorn blivit kortis. En bild på kretskortet skulle underlätta mycket,
eller schema på bygget
Du menar en uA723 antar jag?
Flera av Manson aggregaten använder den i alla fall. :)
Jag menade naturligtvis µA723. Har själv byggt en runt den men jag använde
den runda modellen,då på 90 talet, beskrevs den som bäst till sådana byggen.Den skulle vara mycket
stabilare. Jag har aldrig haft några problem sen dess,och den används flitigt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av SM7CZR »

Kortslutning mellan emitter/kollektor i serietransistorn brukar resultera i full utspänning.
Om det vore min apparat skulle jag kontrollmäta komponenter som sitter på kylflänsen.
Om det sitter en effektmodul i stället för transistorer skulle jag nog köpa ett nytt agg.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Nätaggregat ger för hög spänning

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Manson EP 907 är den minsta i serien som levererar olika ström beroende på slutsiffrorna.Finns upp till 25A.
Ditt agg verkar ha två serietrissor.

Troligen gäller ungefär samma schema i hela serien,bara med olika antal serietrissor.
EP 925 finns på nätet.
http://www.qsl.net/pa3fqh/ep920/EP-925_Schematic.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar