Vad är detta för något?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hyzer
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 oktober 2017, 12:51:04

Vad är detta för något?

Inlägg av Hyzer »

Hej!

Jag har hittat denna kabel i en auktionslåda, och trots intensivt googlande så kan jag inte hitta något liknande.

När man trycker på någon av knapparna hörs ett pip och en röd led blinkar regelbundet, efter en stund hörs ett nytt pip och blinkandet ändrar sekvens. Trycker man på 2:an och Enter hörs en alarmsignal.

Någon som vet vad detta kan vara?

Mvh
Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Vad är detta för något?

Inlägg av sebastiannielsen »

larmkabel för dator.
Knapparna är ett kodlås.

Fungerar såhär, att när den är inkopplad i datorn så låser metalltungorna fast kabeln i datorns C14-uttag. När kabeln sedan får ström i vägguttaget så "arm":as larmet.
Om man nu drar ut vägguttaget i syfte att stjäla den stationära datorn, så börjar det tjuta.

3.5mm-Kontakten på sidan har jag för mig var till för att ansluta en extra larmsliga för t.ex. tillbehör, eller så var det en reläutgång. Kommer inte ihåg. Var typ 5 år sedan jag såg den kabeln på en sida på nätet.

För att disarma måste man ange en kod. Detta låser även upp så man kan ta ur kontakten ur datorn.
Går nog att resetta om man öppnar upp larmkontakten genom att skruva upp den (fungerar såklart bara när den är urkopplad).

Blinksekvensen beror antagligen på att batteriet är dåligt.
Hyzer
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 oktober 2017, 12:51:04

Re: Vad är detta för något?

Inlägg av Hyzer »

Stort tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vad är detta för något?

Inlägg av tecno »

sebastiannielsen skrev:larmkabel för dator.
Knapparna är ett kodlås.

Fungerar såhär, att när den är inkopplad i datorn så låser metalltungorna fast kabeln i datorns C14-uttag. När kabeln sedan får ström i vägguttaget så "arm":as larmet.
Om man nu drar ut vägguttaget i syfte att stjäla den stationära datorn, så börjar det tjuta.

3.5mm-Kontakten på sidan har jag för mig var till för att ansluta en extra larmsliga för t.ex. tillbehör, eller så var det en reläutgång. Kommer inte ihåg. Var typ 5 år sedan jag såg den kabeln på en sida på nätet.

För att disarma måste man ange en kod. Detta låser även upp så man kan ta ur kontakten ur datorn.
Går nog att resetta om man öppnar upp larmkontakten genom att skruva upp den (fungerar såklart bara när den är urkopplad).

Blinksekvensen beror antagligen på att batteriet är dåligt.
:humm: :vissla:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad är detta för något?

Inlägg av Glenn »

Nu är väl iofs EF proppfyllt med svengelska termer så..
Skriv svar