Trasigt Hauppauge hd pvr2

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jens75
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 oktober 2011, 23:49:36
Ort: Skåne

Trasigt Hauppauge hd pvr2

Inlägg av jens75 »

Fick problem med sonens hauppauge hd pvr2 hårdvara när den skulle kopplas in. Vid inkoppling så gick proppen och nätagget hade gått sönder.

Hittade då fantastiskt nog ett annat nätagg som passade (trodde jag i alla fall). Upptäckte efter inkoppling av det nya nätagget att +/- var shiftade och det hela slutade med en härlig doft av bränd elektronik.

Tror ni att Det enbart räcker att byta ut den brända komponenten. Kan inte själv på rak arm avgöra om det är en resistor eller en kondensator. Några ideer. Finns en bild nedan på den brända komponenten här:
Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trasigt Hauppauge hd pvr2

Inlägg av Henry »

Det står FB7 bredvid där jag ser "F" som Fuse alltså säkring. Tror dock det är en typ av säkring som höjer sin resistans kraftigt vid ökad temperatur som tex vid en högre strömstyrka än normalt då den värms upp och som ses som avbrott då resistansen blir så hög att i princip ingen ström går fram, för att sedan när strömmen går ned till normalt värde öppnar upp igen så att säga.

I detta fall har det dock blivit en så kraftig och snabb strömhöjning att den inte hunnit med utan blivit totalt förstörd i stället och tom en spricka i sig.

Jag tvivlar på att det bara varit att byta denna utan att annat även tagit skada men det kan vara en grej för en skitsumma som gått sönder men det kan även i värsta fall vara så att hela apparaten är förstörd allt beroende på hur strömförsörjningen är uppbyggd.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Trasigt Hauppauge hd pvr2

Inlägg av Hedis »

Fotografera gärna lite mer på området kring DC-jacket så kanske vi kan se om det sitter någon misstänkt diod som ska skydda mot polvändning. Inte helt ovanligt att det sitter en mellan Vcc och Gnd som har i uppgift att kortsluta vid felvändning.
jens75
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 oktober 2011, 23:49:36
Ort: Skåne

Re: Trasigt Hauppauge hd pvr2

Inlägg av jens75 »

Kan det vara en " Ferrite Bead":
http://www.futureelectronics.com/en/fil ... beads.aspx

Testade att brygga förbi FB7 och då verkar kortet starta upp. Har inte ännu testat att det fungerar som det skall. Skall testa att löda bort komponenten och se om det står någonting på undersidan. Står det ingenting så kanske det finns någon som har en best guess angående vilken värde jag skall välja på denna komponent. Det verkar vara en 1206 i all fall.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trasigt Hauppauge hd pvr2

Inlägg av Henry »

Det var en komponent jag inte alls tänkte på och visst är det säkert en sådan med den beteckningen. Du kan ev brygga den, den är mer till för att filtrera ev lite skit från trafon, har ingen gissning på värde.
Skriv svar