Felsökning serieport Heidenhain TNC 151Q

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kjfdefvjkuf
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 januari 2017, 14:42:57

Felsökning serieport Heidenhain TNC 151Q

Inlägg av kjfdefvjkuf »

Hej!

Försöker få liv en Hermle UWF 850 4-axlig cnc maskin (fixat ny plc mjukvara och spekulerat i vad skillnaden mellan ett externt och ett externt nödstopp* är) och tyvärr konstaterat att serieporten har lagt av.
  • Serieporten är inte helt död; den känner av om DSR och DTR är byglad men ingen information överförs.
  • Testat andra seriekablar och adaptrar.
  • Testat två olika usb->rs232.
  • Testat olika usb-portar på datorn.
  • Installerat om drivrutiner och programvara.
  • Mätt upp Heidenhain-seriekabeln.
  • Mätt upp Heidenhain serieporten hela vägen till kretskortet.
Har använt serieporten tidigare, så jag vet att den har fungerat och att jag har rätt kablage.

Tips på hur detta kan felsökas mottages hjärtligen.

* Ironi framgår inte alltid via skrift.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Felsökning serieport Heidenhain TNC 151Q

Inlägg av swesysmgr »

Datorn, dess com-port och kabeln kan du enkelt testa genom att bygla TX och RX pinnarna, ansluta en ett terminalprogram (t.ex. putty) till serieporten och se att de tecken du skriver ekas tillbaks på skärmen.

Maskinen kan jag tyvärr inget om men kontrollera att hastighet, handskakning m.m. är korrekt satta.

http://www2.i-logic.com/manuals/Heidenh ... erface.pdf
kjfdefvjkuf
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 januari 2017, 14:42:57

Re: Felsökning serieport Heidenhain TNC 151Q

Inlägg av kjfdefvjkuf »

Har mätt upp spänningarna på kabelterminalerna och dom är inom specifikation (ca +/- 8-9V, specifikationen säger +/- 3-15V).
Dammat av oscilloskopet och data kommer fram på RX när jag skickar data via putty. TX är stendöd, testat genom att välja FE-protokollet och begära ett programnummer.

Nästa steg blir att löda fast lite kablar på kretskortet så jag kan kontrollera signal-slingan med oscilloskopet.
Skriv svar