Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av TomasL »

Jo, om du är saklig med en korrekt förklaring, annars inte.
Dessutom giller du inte att man opponerar sig mot dig.
DarrenLangdon
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 augusti 2017, 12:57:03

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av DarrenLangdon »

Fan vilken risig stämning det blev.
Den här ultraljudsapparaten används till travhästar.
I rehab-syfte, typ.
Ingen bildvisning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av TomasL »

Jag vet, vissa har en dålig inställning till saker och ting.
Oavsett om den används till hästar eller människor, så är funktionen densamma.
Du behöver skaffa kablar med samma impedans som originalet, för att det skall fungera helt utan problem.
Det kan fungera med missanpassade kablar, men det finns inga garantier.
Men som sagt, kontakterna på dina befintliga kablar är 50 Ohm, så sannolikheten att kablarna också är 50 Ohm är rätt stor.

Jag skulle nog beställa kablar hos en välrenommerad leverantör såsom ELFA eller liknande, då jag inte är helt övertygad av Kjells kinakablar.
DarrenLangdon
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 augusti 2017, 12:57:03

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av DarrenLangdon »

TomasL skrev:Jag vet, vissa har en dålig inställning till saker och ting.
Oavsett om den används till hästar eller människor, så är funktionen densamma.
Du behöver skaffa kablar med samma impedans som originalet, för att det skall fungera helt utan problem.
Det kan fungera med missanpassade kablar, men det finns inga garantier.
Men som sagt, kontakterna på dina befintliga kablar är 50 Ohm, så sannolikheten att kablarna också är 50 Ohm är rätt stor.

Jag skulle nog beställa kablar hos en välrenommerad leverantör såsom ELFA eller liknande, då jag inte är helt övertygad av Kjells kinakablar.
Då får det bli så. Du ska ha stort tack, guld värd.
DarrenLangdon
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 augusti 2017, 12:57:03

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av DarrenLangdon »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av TomasL »

Har ärligt talat inte en aning.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud

Inlägg av cjonash »

TomasL skrev:Öh, då får du faktiskt förklara, mig veterligen handlar ultraljudsutrustning om att skicka ut en signal och detektera fördröjningen på den returnerade signalen, och på det sättet bygga en bild, på samma sätt som radar, ekolod mm fungerar.
Får man spöksignaler tillbaka, så blir bilden felaktig, vilket man lätt kan se på ett felmonterat ekolod i en båt.
Eller, som i det här fallet, så handlar det om att skicka ut (ultra)ljud utan mäta något på någon retursignal. Gissar att det var det han syftade på, när han skrev svaret att det här inte handlar om att mäta något.

Jag är personligen övertygad om att valfri (hel) BNC-kabel oavsett impedans kommer att fungera. Sedan skadar det väl inta att ersätta kabeln med en motsvarande den som satt där innan, men fungerar felfritt tror jag det gör oavsett.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av TomasL »

Då kan ju man skriva det i stället, för att vara allmänt otrevlig.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av danei »

Det har jag skrivit flera gånger. Produktnamnet finns tidigt i tråden och jag länkade till och med till manualen.

Frekvensen är så pass låg och applikationen så pass okänslig att det inte är något problem om det skulle bli fel sladd.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av E Kafeman »

Originalkabeln är förmodligen en instrumentkabel, lite mjukare som ska tåla att böjas mer och oftare utan att spricka upp i skärmning eller orsaka fasbrus, jämfört med genomsnittlig RG-58, och då är priset rätt normalt.
Om kabeln är värd sitt pris beror på användarbehovet, typ om det är en kabel som dagligen böjs och kröks på olika sätt. Fasbruset är tydligen inte av betydelse i detta fallet.
Själv använder jag betydligt dyrare mätkablar på grund av krav på mätnoggrannhet, vilket iofs även utesluter BNC-kontakter.
För vanliga typer av RG-58, i synnerhet med enkelledare, är det inte så svårt att t.o.m. få kabelbrott utan att man kröker den exstremt mycket eller ofta.
Prisskillnaden gör att man kan ha en kabel i reserv av den billigare sorten, men hur verifieras nuvarande funktion? Om det blir dålig kontaktering när man t.ex. böjer kabeln i vissa vinklar, larmar då utrustningen?
Om mätmöjlighet finns kan man kolla var problemet finns på nuvarande kabel, vilket troligen är böjbrott nära någon ände. Då kan det vara värt att skarva om kabeln och förse den med nytt böjskydd eftersom kabeln i övrigt nog är helt ok.

Mitt generalråd om att avgöra RG-kabels kvalitet när man handlar postorder, specificeras inte kabeltypen, eller om kabeln utvändigt är omärkt, köp något annat. Att kabeltypen kallas RG-58 är i sej ingen kvalitets-stämpel.
Kvaliteten på BNC-kontakter kan vara lika viktigt som kabeln, somliga är uppslitna i plätteringen efter tre inkopplingar, eller är inte ens ordentligt klämda.

Köpte övergång SMA-BNC till oscilloskopet av just den sort där kurvorna fick hicka efter ett fåtal användningar. Koll visade att centerstiftet plättering var nerkavlat som ett korvskinn. Kvar fanns något som mest såg ut som en rostig spik. Kanske skulle annat oråd när kontakterna kostade under tian stycket från Ebay, men det gör inte så mycket, så länge man upptäcker mätfelet i tid.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: Oavsett om den används till hästar eller människor, så är funktionen densamma.
Den används inte till mätning, den används till ultraljudsterapi. D.v.s. man behandlar kroppen mha ultraljud. Det går alltså bara signal i en riktning.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av jako »

TomasL
Här hittar du lite läsning om ultraljud:
https://eis.hu.edu.jo/ACUploads/10526/U ... esting.pdf
Har du ytterligare frågor om det är det bara att höra av sig.

Innehar ASNT NDT level III, UT, ET och ISO 9712 level III, UT och ET
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av AndLi »

Fast nu handlar det väl om en mackapär för behandling med ultraljud och inte en mätutrustning...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hjälp med bnc-kabel till ultraljud.

Inlägg av xxargs »

Missanpassning resulterar i reflexer (hur mycket som märks beror dock frekvens gentemot kabellängd - är det bara några grader elektriskt sett så märks det inte mer än att kabeln upplevs lite mer induktiv pga. reflexen från bortre ändan 'drar' med fördröjning). På 3 meter koax med 0.6 i våghastighet så skulle returdämpningen vara bättre än 20 dB om man är under 4 MHz - dvs mindre än 1% i reflekterad effekt om kabeln är 75 Ohm och termineras i 50 Ohm i ändarna - piezokristallen avviker förmodligen mycket mer i impedans i det avseendet.

Det som är mer problem är att mittstiften har olika diametrar mellan 50 och 75 Ohm och 50 Ohms stift mot en 75 Ohm apparat-uttag kan skada mittstiften så att den glappar senare när rätt anslutning kopplas in, kör man 75-ohms kabel mot 50 Ohms uttag så kan det glappa redan från början och då kan tråkiga saker hända - förutom att stiftet kan brännas av glappet och halv-kontakten så kan drivsteget skadas och tom brinna om den inte har ordentliga skyddskretsar.

En sak har jag lärt mig när det gäller RF, förstärkare och skyddskretsar - de hjälper inte så mycket om man har gravt olinjära laster som en urladdning/ljusbåge i en glappkontakt eller överslag i filter - det är så komplext förlopp att de ingår inte i modellerna hur en skyddskrets skall hantera situationen - de är inte tillräckligt snabba helt enkelt och arbetar på envelopp (kurvform) utan arbetar på summa-effekter samlat över flera perioder mha. kopplare etc.

så nej, använd inte fel kabel med fel kontakter - det olycksaliga är att BNC finns i två impedanser och utan att dubbelkollat så har jag för mig att det finns möjligheter att göra felkoppling mellan impedanserna utan att det är så mycket som hindrar eller säger till att något är fel...
Skriv svar