Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
josa100
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2015, 11:03:20

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av josa100 »

Kanske ska testa detta:

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av Henry »

Se också till att kolen kan röra sig helt fritt och att fjädersystemet trycker lika mycket på kommutatorn, det i videon skadar dock inte att göra annars.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Som vanligt fortsätter jag mitt korståg mot bärnstensfärgade Rifakondingar.Två spruckna eländen i det här fallet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av Henry »

Tänkte direkt det samma när jag såg de då det ju är ett klassiskt fel men kunde inte se några sprickor, men kom precis på att jag inte zoomade in vilket jag nu gjorde och ser att den vänstra inte ser frisk ut ett dugg med gott om ordentliga sprickor. Kan dock hända bara är en filterkonding på ingående eller så men hade gärna velat se hur den på det andra kretskortet ser ut.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33747
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av Glenn »

Om du mäter mellan intilliggande lameller och det är ett avvikande lågt värde kan du ju försöka skrapa rent mellan dom.

Misstänker dock att du har ett större fel.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av xxargs »

Hur görs motorstyrningen - med tanke på all elektriska komponenter där så kan man misstänka triac-styrning

Då är det väsentligt att alla kondingar fungerar så att det inte triggar fel pga. störningar som kommer från motorn.

Att pådraget fungerar bra mot en glödlampa säger inget om hur det fungerar mot en induktiv last som motor och som dessutom ger en massa störningar och spikar baklänges som är typiskt för borstade motorer.

En sak till som kan inverka men är inte självklart - hur ser kurvformen ut på er elström ?? - med alla switcade nätaggregat, energisparlampor etc. som finns överallt och att de bara drar strömmen vid periodtopparna gör att sinusvågen ofta ser ganska kapad och tillplattad ut - äldre utrustning med triac-reglering är inte byggd för den typen av vågform och dess reglering kan bli annat än vad man är van vid, typ okänslighet eller stark verkan vid olika delar av pådraget...
josa100
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2015, 11:03:20

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av josa100 »

Tackar för förklaringen. Så byta alla Rifa kondningar?

Det sitter en sammansatt kondning vid motorn. Byta den med?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av xxargs »

Eftersom jag misstänker att störningar baklänges kan göra att pådragen inte gör som den skall - så ja, den bör bytas eller vart fall kontrolleras med avseende kapacitans så att den inte av små genomslag med tiden har gjort att större delen av sin kapacitans är försvunnen.

Motorkondigar av papper och senare plast är designade att vid genomslag så bränns en stor ö kring genomslaget i aluminiumytan så att genomslaget blir isolerad, och det kan hända många gånger under en kondings livstid och kapaciteten sjunker en smula för varje smäll.

Varför papper har varit populär i dessa sammanhang beror på att det är poröst och ger relativ lite ledande kol kvar när genomslaget har skett, plast är mer massiv, mer kol gentemot väteinnehållet på molekylerna och därmed ger mer kolrester som kan bidra med att leda ström eller sänker spänningståligheten.

Med andra ord är motorkonding (och andra X-kondingar) designad för att aldrig kunna gå i kortis - utan att gå mot avbrott...

Dock händer det att kondingar sprängs - men det beror på fukten i pappret/plasten och med tillräcklig stor smäll så blir det plasma där det slår sönder och spränger kondingen till småfilsor (tex vid åsknedlsag) - det är mer än en gång man funnit switchad aggregat man kommit till där det är bara smågrus av kondingarna pga åsknedslag i närheten.
josa100
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2015, 11:03:20

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av josa100 »

Intressant! Man tackar och bugar för all ny kunskap.

Nu har jag beställt samtliga RIFA kondningar från ELFA samt nya kol till motorn. Återkommer när jag monterat det hela.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av Norpan »

Jag skulle ha mätt resistansen mellan lamellerna först, innan jag beställde nåt.
josa100
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2015, 11:03:20

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av josa100 »

Resistansen är mätt och den är 11 Ohm (+-20%) mellan alla lameller.
Radiogossen
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 februari 2013, 10:28:34
Ort: Borlänge

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av Radiogossen »

Jag hade problem med en batteridriven DeWalt slagborrmaskin där motorn stannade i vissa lägen vid långsam drift. Fick den gratis eftersom den var några år gammal och avskriven. Jag rengjorde motorn men problemet kvarstod. Petade då in en remsa med finkornig smärgelduk mot kollektorn och körde sen motorn. Det gnistrade en del men efter rengöring gick den fint. Efter lite putsning av kolen gick den perfekt.
josa100
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2015, 11:03:20

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av josa100 »

Bytte alla Rifa kondningar utom en som jag beställ fel. De 6 kondningar som jag bytte gjorde ingen skillnad. Den jag inte bytt är märkt med RIFA 0,01uF 630V= 2616 C7523.

Det närmaste jag kommer är denna:

https://www.elfa.se/sv/x1-kondensator-1 ... &simi=97.0

Tror ni den funkar? Den är 0,01uF X1 760V~ (den är mycket större än orginal som endast är 13*5*10mm^3)
josa100
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2015, 11:03:20

Re: Symaskin går ryckigt på låga varv. Vad är fel?

Inlägg av josa100 »

Köpte en ny pedal och nu funkar maskinen som en dröm! Fanns en nytillverkad pedal på eaby.de med rätt kontakt för 35euro.

Man är ju dock nyfiken att byta kondensatorn som jag inte bytte i pedalen och se om det blir skillnad :)

http://www.ebay.de/itm/182124923030

"Bernina Nähmaschinen Fußpedal, Fußanlasser passend 700,730,731,707,717,830,833"
Skriv svar