rökutveckling från 1k potentiometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
humancentipede
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 augusti 2017, 15:33:02

rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av humancentipede »

va uttråkad och lyckades föra oväsen med en högtalare kopplad till ett 9v batteri och en fil som i den här filmen.

Sen tänkte jag kontrollera volymen med en potentiometer jag hade liggandes.. Katterna slutade med sina panikångestattacker ..dom hatade ljudet av ngn anledning .. :lol:
men den förvandlades till en rökbomb efter ett tag .. varför? :D
är inte insatt i det elektriska.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Du överskred potentiometerns effektbegränsning.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av Micke_s »

De består ofta av ett varv kol som motstånd. När effekten blir för stor så övergår kolbanan till ett moln av kol och lite annant...
Tänk elltändare till grill ungefär...
humancentipede
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 augusti 2017, 15:33:02

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av humancentipede »

högtalaren är 20W och potentiometern hade max 0,1W .. så om jag satt dit en 25w pot så hade den klarat sig? :P
Hur räknar man ut sånt ? ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Högtalareffekten säger lika lite som rattdiameter i en bil säger något om hur mycket soppa du får plats med i tanken.

Det är förstärkaren som krämer ut effekt och det är den effekten du måste räkna med. Sedan måste ju motståndet (nu har man aldrig motstånd på utgången) vara matchat till förstärkarens utimpedans och högtalarens impedans.

Nästa gång sätter du motståndet på ingången till föratärkaren.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av lillahuset »

TS har tittat på youtube och då kan det gå så här. :roll:
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av Nerre »

Du körde in 9 V till en högtalare, om vi säger att högtalaren var på 8 ohm och potentiometern stod i ett sånt läge att den var på 1 ohm så var det 9 V över 9 ohm vilket ger 1 A. 1 A genom 1 ohm blir 1 W. (Det utvecklades alltså 8 W värme i högtalaren och 1 W värme i poten i det läget).
ELTompa
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av ELTompa »

Alla elektronikkomponenter innehåller en aktiv och magisk rök.
Man ska inte släppa ut den för komponenten sluta då att fungera.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av Mr B »

Men du Tompa... Hur fungerar rökmaskiner då? Fyller man bara på dem med de billigaste elektronikkomponenter man kan hitta, eller man väljer mer specifikt för att få bästa rök, till kostnads-förhållande?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av Micke_s »

Finns magisk rök på dunk också...men den verkar mest vara kompatibel med rökmaskiner :p
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av Mr B »

Så man kan alltså fylla på med magisk blå rök, men man måste ha en specifik maskin.. Fan vad man lär sig. Jag ska aldrig mer kasta elektronik.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu ska man ju inte glömma att de komponenter som lättast släpper ut rök är de dyraste.

Sedan är ju grundregeln att VETA vad man gör innan man gör något. Och att tänke efter minst tre gånger innan man ska testa något nytt, som att kortsluta högtalarutgången på sin dyraste förstärkare eller mäta strömmen i vägguttaget med sitt finaste instrument.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av Henry »

Eller inställt på A istället för V och utan inbyggd säkring och mäta på en 63A handske som det finns dom som gjort.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av Norpan »

IBM hade magisk rök att sälja, men den är säkert förbjuden nuförtiden.
IBMrök.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: rökutveckling från 1k potentiometer

Inlägg av Nerre »

Henry skrev:Eller inställt på A istället för V och utan inbyggd säkring och mäta på en 63A handske som det finns dom som gjort.
Jag har gjort det "i tjänsten":) D.v.s. det gjordes för att se vad som händer.

Det handlade om billiga multimetrar med oavsäkrat 10 A-område, sitter en typ 2 mm grov koppartråd som shunt mellan 10 A och COM bara.

Kortslöt 16 A, 32 A, 63 A har jag för mig. Sen fick det bli ett bilbatteri med en enorm dekadresistor ("motstånden" bestod bland annat av metallband som var typ 15x4 mm som var rullade till "trådlindade" resistorer), körde 50, 100, 150 och 200 A ungefär (gick inte riktigt att förutse bilbatteriets inre resistans). Tror det fanns 20, 2 och 0.2 ohm, nån handfull av varje. Kopplades ihop med kopparbleck som drogs fast med mutter. Sen hade jag typ 25-kvadrat kablar. Det var lite lurigt att montera bananstift på dem (multimetern hade ju bananhylsor), men med stora gaffelkabelskor och brickor gick det att få dit banastift som hade gänga.

Lyckades aldrig får multimetern att ta eld eller smälta, men det berodde mycket på att när shunten blev varm smälte lödtennet och den trillade ur hålen. Men vid 200 A (mättes med tångamperemeter som klarade DC och hade hade peak-låsning) så försvann shunten bara. När jag öppnade multimetern fanns det ingen shunt kvar och inga bitar, den hade i princip förångats alltså.

Det var roligare att testa de tunna mätsladdarna som följde med. Det blev lite mer fyrverkerier där.
Skriv svar