Var köpa Lipo-celler av kvalité och högt C-värde?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Var köpa Lipo-celler av kvalité och högt C-värde?

Inlägg av daspunner »

Ja, frågan är som rubriken lyder. Vet egentligen inte om det heter C-värde men det det jag åsyftar med det är ju hur mycket ampere det går att plocka ur vid ett tillfälle och i drönar-sammanhang anges det så.

Lite nyfiken på o räkna på om det verkligen behöver kosta så mycket som det gör om man sätter ihop ett batteri själv. För av den totala kostnaden på två drönare jag har är en tredjedel av priset batterierna hittils.
Senast redigerad av daspunner 13 augusti 2017, 09:21:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Var köpa Lipo-celler av kvalité och högt C-värfe?

Inlägg av Sverige »

Vilken storlek/kapacitet på batterier, och vilken spänning/hur många celler talar vi om?

Tycker att HobbyKungen funkar bra.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Var köpa Lipo-celler av kvalité och högt C-värde?

Inlägg av danielr112 »

Finns gott om i svenska butiker idag med riktigt bra batterier upp mot 75C och däröver.

Men du har ju inte sagt typ av batteri, storlek o.s.v
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Var köpa Lipo-celler av kvalité och högt C-värde?

Inlägg av daspunner »

Men jag vill ha tag i lösa celler som jag sen kan sätta ihop själv. Inte färdiga batterier. Sånna har jag redan. 4S batterier är det jag har köpt på mej idag. Får för mej att de är hyfsat "överprissatta" i förhållande till vad man skulle kunna åstadkomma själv.

Kan ha fel men på laptop-batterier är det verkligen så. Har några gånger nu bräckt upp plasten på ett par sådana batterier och bytt cellerna. Blivit bra mycket billigare än o köpa helt nytt batteri. Men där är det ju frågan om de runda cylinderformade cellerna. Drönarbatterier består ju av platta avlånga celler.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2620
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Var köpa Lipo-celler av kvalité och högt C-värde?

Inlägg av hawkan »

Nej jag vet inte så är det sagt. I tidernas begynnelse fanns det lösa celler att köpa, detta var i eran kring de första Kokam, och jag köpte enstaka celler och lödde egna packar. Men det var ett fasligt meckande, hade ingen svets så fick löda och det gick inte att löda på den ena av tabbarna annat än med specialflux om ens det gick det. Mycket pill med att isolera så inget kortslöts, inte för mycket värme så påsen smälte samtidigt som det var svårlödat. Och i slutändan försöka paketera ihop det med kaptontejp. Det var innan balanseringen var självklart och balanseringskontakter skulle på. Jämfört med färdiga packar då så var det en ordentlig besparing. I färdiga pack så görs numera saker man inte tänker på som att cellerna är matchade med inre resistans och kapacitet. För min del skulle det inte falla mej in att löda egna pack igen. Hobbykungen har ju nämnts och deras pris och kvalitet på LiPo-packar passar mej bra, det känns inte som de tar speciellt mycket extra för att göra en pack. Såg förresten att Hobbykungen har enstaka celler även i lite större kapacitet. Du kan ju kolla om det gör någon skillnad i pris. Massor av eget jobb är det dock.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Var köpa Lipo-celler av kvalité och högt C-värde?

Inlägg av danielr112 »

Sist jag kollade för nåt år sedan så var det inte lönt att köpa och matcha egna högprestanda pack. Tvivlar på att det är idag heller. Hobbyking säljer tex lösa celler.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Var köpa Lipo-celler av kvalité och högt C-värde?

Inlägg av daspunner »

En annan aspekt är ju faktiskt att man kan få helt custom formfaktor.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Var köpa Lipo-celler av kvalité och högt C-värde?

Inlägg av Sverige »

Går ju att parallell- och/eller seriekoppla färdiga LiPo för önskad spänning, kapacitet, form, storlek.
Skriv svar